Співпраця з органами громадського самоврядування
Булінг у шкільному середовищі є проблемою, яка має серйозний вплив на розвиток дітей та їхній психоемоційний стан. Наслідки булінгу можуть бути відчутними протягом усього життя людини, тому важливо вчасно і правильно реагувати на ситуації, де є ознаки цькування дітей.
Першими, хто може і має реагувати на прояви булінгу, це адміністративний, педагогічний та технічний персонал закладів освіти. Саме тому для освітян розробили інструкцію з практичними рекомендаціями щодо того, як ефективно виявляти, попереджувати та реагувати на випадки булінгу в школах.
Булінг — це агресивна поведінка, спрямована на приниження, залякування або завдання психологічної чи фізичної шкоди іншій людині, найчастіше в умовах, коли агресор має перевагу в силі чи статусі.
Мета булінгу — домінування над іншою людиною та спричинення почуття страху або неповноцінності. Це явище може проявлятися в різних формах, зокрема через словесні образи, фізичне насильство, соціальну ізоляцію, поширення чуток та кібербулінг.
Серед основних характеристик булінгу:
- повторюваність (систематичність);
- дисбаланс сил (є кривдник і є потерпілий);
- дії або бездіяльність, які шкодять одній зі сторін.
Для того щоб протидіяти булінгу, потрібно використовувати превентивний загальношкільний підхід. Адже булінг — це проблема всієї школи, а не тільки окремих учнів.
Тому поза школою всі батьки та діти мають бути ознайомлені з інформаційними матеріалами щодо основних понять про булінг та способи реагування на нього Учні мають розуміти, що булінгу в школі не місце. Працювати зі цькуванням варто ще до того, як його помітили чи зафіксували перші випадки в колективі.
Зі свого боку вчителі мають відігравати роль довіреної особи, до якої дитина може звернутися не тільки в разі булінгу зі сторони однолітків, а й зі сторони дорослих. Вони також мають реагувати на будь-які підозри чи звернення від дітей, оскільки дуже часто школярі бояться розповісти про справжню серйозність ситуації через страх осуду чи погіршення ситуації.
Нещодавно на платформі АІКОМ з’явилася кнопка «Повідомити про булінг», яка дає можливість швидко повідомити про булінг анонімно чи відкрито для дітей, а для закладів освіти оперативно реагувати на такі звернення та підтримувати контакт із представниками поліції.
Кожен заклад освіти має щоденно перевіряти свій обліковий запис на платформі АІКОМ. У разі надходження заяви є два шляхи роботи з нею:
- Якщо є відкрита заява: ознайомтеся з текстом та відповідно до Порядку реагування на випадки булінгу потрібно скликати комісію. Використовуйте інформацію, зазначену дитиною або її батьками / іншими законними представниками, суто в інтересах дитини. Комісія ухвалює рішення, яких заходів ужити, щоб допомогти учнівству, а також, якщо потрібно, залучає шкільного психолога та поліцію.
- Якщо є анонімна заява: ознайомтеся з текстом та дійте відповідно до наявної інформації. Якщо зазначено клас, у якому трапився булінг, то можна провести урок із психологом для цього класу та додатково обговорити з вчителями заходи щодо поліпшення атмосфери в класі. Якщо клас не зазначено, то можна провести антибулінгові заходи для всієї школи. Світова практика протидії булінгу показує, що саме заходи всередині школи дають найкращі результати в протидії цькуванню.
Після цього необхідно заповнити розділ «Коментарі», щоб повідомити поліцію про заплановані та реалізовані кроки щодо вирішення конкретної ситуації.
Важливо, що через 24 години після створення заяви дитиною чи батьками / іншими представниками, її автоматично буде відправлено в обласне управління ювенальної поліції, яке залежно важкості ситуації відреагує згідно з чинним законодавством.
За інформацією МОН