Долучайтеся до громадського обговорення для покращення реформи старшої школи

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Щоб упровадити реформу старшої школи: МОН розпочинає громадське обговорення законопроєкту

Реформа старшої школи в Україні

Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.

У Міністерстві освіти і науки опублікували законопроєкт для громадського обговорення для внесення змін до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» і «Про фахову передвищу освіту». Відповідні зміни створять умови для впровадження «Профільної» — реформи старшої школи.

Мета реформи — підвищити якість освіти та запропонувати учнівству якомога ширші можливості, незалежно від місця проживання і соціального статусу. Реформа розпочнеться 2027 року. Випускники 9 класів обиратимуть продовжувати навчання в закладах академічного (ліцеї) і професійного (професійні коледжі й заклади ФПО) спрямувань.

Передбачається, що учні ліцеїв зможуть обирати профілі навчання та дисципліни. А студенти закладів професійного спрямування — дисципліни, наближені до обраної професії чи спеціальності.

Ухвалення змін до законів сприятиме створенню умов громадами для впровадження реформи.

Як зазначається у законопроєкті, у ліцеях (10–12 класи) на кожній паралелі має бути не менше ніж чотири класи (100 учнів). Така мінімальна кількість дасть змогу об’єднувати учнів у групи для вивчення різноманітних навчальних предметів та інтегрованих курсів. Що більше учнів на паралелі, то більше груп можна створити, а отже, запропонувати учнівству ширший вибір дисциплін.

Зокрема, у законопроєкті закладено норму про те, що ліцеї (10–12 класи) мають бути переважно відокремленими від початкових шкіл (1–4 класи) і гімназій (5–9 класи). Це збільшить можливість закладів приймати більшу кількість учнів 10–12 класів.

Однак у Кабміні передбачають винятки для окремих громад і можуть дозволити роботу початкових шкіл і гімназій у складі ліцеїв. Наприклад, якщо відстань між закладами освіти або складні умови діставання до них не дають змоги відокремити старшу школу від решти ланок.

Відповідно до змісту документа, МОН розробить проєкт плану формування мережі закладів освіти за поданням обласних адміністрацій з урахуванням пропозицій сільських, селищних, міських та обласних рад. 

До 1 вересня 2025 року КМУ затвердить план формування мережі закладів освіти. Рішення уряду дасть змогу врахувати особливості й потреби різних громад, а також інтереси учнівства, зокрема щодо збалансованого представлення різних профілів у всіх областях. Адже ключовий чинник успіху реформи — надання учням можливості вибору різноманітних профілів.

Також зміну мережі закладів загальної середньої освіти проводитимуть їхні засновники, переважно органи місцевого самоврядування, після громадського обговорення не менше ніж за три місяці (за винятком літніх місяців) до ухвалення відповідного рішення.

Свої коментарі, зауваження та пропозиції до проєкту громадського обговорення можна надсилати до 24 жовтня 2024 року на електронну адресу: [email protected], відповідно до форми за посиланням. Після доопрацювання МОН спрямує документ на затвердження урядом і подання у Верховну Раду України.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
202

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54122

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
685

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110901

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді