Долучайтеся до громадського обговорення для покращення реформи старшої школи

Щоб упровадити реформу старшої школи: МОН розпочинає громадське обговорення законопроєкту

Реформа старшої школи в Україні

Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.

У Міністерстві освіти і науки опублікували законопроєкт для громадського обговорення для внесення змін до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» і «Про фахову передвищу освіту». Відповідні зміни створять умови для впровадження «Профільної» — реформи старшої школи.

Мета реформи — підвищити якість освіти та запропонувати учнівству якомога ширші можливості, незалежно від місця проживання і соціального статусу. Реформа розпочнеться 2027 року. Випускники 9 класів обиратимуть продовжувати навчання в закладах академічного (ліцеї) і професійного (професійні коледжі й заклади ФПО) спрямувань.

Передбачається, що учні ліцеїв зможуть обирати профілі навчання та дисципліни. А студенти закладів професійного спрямування — дисципліни, наближені до обраної професії чи спеціальності.

Ухвалення змін до законів сприятиме створенню умов громадами для впровадження реформи.

Як зазначається у законопроєкті, у ліцеях (10–12 класи) на кожній паралелі має бути не менше ніж чотири класи (100 учнів). Така мінімальна кількість дасть змогу об’єднувати учнів у групи для вивчення різноманітних навчальних предметів та інтегрованих курсів. Що більше учнів на паралелі, то більше груп можна створити, а отже, запропонувати учнівству ширший вибір дисциплін.

Зокрема, у законопроєкті закладено норму про те, що ліцеї (10–12 класи) мають бути переважно відокремленими від початкових шкіл (1–4 класи) і гімназій (5–9 класи). Це збільшить можливість закладів приймати більшу кількість учнів 10–12 класів.

Однак у Кабміні передбачають винятки для окремих громад і можуть дозволити роботу початкових шкіл і гімназій у складі ліцеїв. Наприклад, якщо відстань між закладами освіти або складні умови діставання до них не дають змоги відокремити старшу школу від решти ланок.

Відповідно до змісту документа, МОН розробить проєкт плану формування мережі закладів освіти за поданням обласних адміністрацій з урахуванням пропозицій сільських, селищних, міських та обласних рад. 

До 1 вересня 2025 року КМУ затвердить план формування мережі закладів освіти. Рішення уряду дасть змогу врахувати особливості й потреби різних громад, а також інтереси учнівства, зокрема щодо збалансованого представлення різних профілів у всіх областях. Адже ключовий чинник успіху реформи — надання учням можливості вибору різноманітних профілів.

Також зміну мережі закладів загальної середньої освіти проводитимуть їхні засновники, переважно органи місцевого самоврядування, після громадського обговорення не менше ніж за три місяці (за винятком літніх місяців) до ухвалення відповідного рішення.

Свої коментарі, зауваження та пропозиції до проєкту громадського обговорення можна надсилати до 24 жовтня 2024 року на електронну адресу: [email protected], відповідно до форми за посиланням. Після доопрацювання МОН спрямує документ на затвердження урядом і подання у Верховну Раду України.

За матеріалами МОН

Вебінар ВМДЗ

Статті за темою

Усі статті за темою

Атестація педагогів школи: Що? Де? Коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
92574

Що таке інституційний аудит

Щоб уявити, які процедури відбуватимуться за інституційного аудиту та які документи складатимуть, — огляньмо основні терміни цього заходу перевірки закладу освіти
11196

Інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н. р.

У лютому 2024 року МОН дало старт позаплановим інституційним аудитам і перевіркам закладів освіти. Що вже відбулося і що чекає заклади освіти в 2024 році — читайте у статті
560

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді