Як працівники сфери освіти протидіють і реагують на випадки булінгу в навчальних закладах?

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Алгоритм взаємодії щодо превенції та протидії булінгу в закладах освіти

Протидія та допомога у випадках булінгу

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу

У Міністерстві освіти і науки опублікували матеріал з відповідями на поширені запитання щодо булінгу в закладах освіти. 

Насамперед, булінг (цькування)* — психологічне, фізичне, економічне, сексуальне насильство, зокрема й через електронну комунікацію, що вчиняється щодо малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою щодо інших учасників освітнього процесу.

Суб’єктами реагування в разі настання випадку булінгу в закладах освіти можуть бути:

  • служба освітнього омбудсмена;
  • органи місцевого самоврядування;
  • засновник (засновники) закладів освіти або уповноважений ним (ними) орган;
  • керівники та інші працівники закладів освіти;
  • служби у справах дітей;
  • центри соціальних служб;
  • територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.

Зі свого боку МОН, задля превенції та протидії булінгу, розробляє, вносить зміни до нормативно-правових документів з питань запобігання та протидії булінгу (цькування). А також спрямовує роботу щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) через розроблені та затверджені: план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти; порядок реагування на випадки булінгу (цькування); порядок застосування заходів виховного впливу.

Як зазначили у відомстві, керівник закладу освіти має:

  • сприяти здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти;
  • забезпечувати створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування);
  • розробляти, затверджувати та оприлюднювати план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти.

У разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу керівник закладу:

  • невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);
  • розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення для ухвалення рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
  • якщо потрібно, викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
  • повідомляє службу у справах дітей з метою розв'язання питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;
  • повідомляє центр соціальних служб з метою здійснення оцінювання потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг на рівні громади;
  • забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).

Інформацію про діяльність інших працівників сфери освіти щодо протидії та превенції булінгу можна оглянути на сайті освітнього відомства. 

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
106

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54080

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
635

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110824

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді