Як навчити дітей дбати про свою безпеку
У наш час безпека безпека стала однією із найважливіших цінностей та потреб не тільки в Україні, а й світі. Тому досягнення глобальної безпеки, безпеки для кожного дорослого й дитини має стати спільною метою кожного.
Саме цьому питанню, зокрема безпеці дітей, присвячений Четвертий саміт перших леді та джентльменів, що відбувся за ініціативою першої леді — Олени Зеленської. Саміт гуртує міжнародну спільноту навколо спільних цінностей, сприяє діалогу, партнерству й ефективній протидії глобальним викликам.
Учасники саміту об’єдналися для створення безпечного освітнього середовища для дітей. Адже безпека — це те, що має супроводжувати впродовж усього життя кожного і кожну.
«Безпеку дітям можуть дати лише всі свідомі, відповідальні дорослі світу. Ба більше — ми, дорослі, винні їм безпеку. Бо вони прийшли в наш світ, і якщо їм щось загрожує, наше спільне завдання — зупинити загрозу», — зауважила перша леді Олена Зеленська.
За словами віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайла Федорова, основна місія — побудувати освітню систему, здатну формувати професійних і щасливих людей для нової інноваційної економіки. Громадян, спроможних захистити себе та свій дім від будь-яких загроз. Одне зі стратегічних рішень, що допоможе українцям розвиватися як нації, — освітня Мрія. Вона допомагатиме школярам, учителям, адміністраціям шкіл і батькам забезпечувати якісний, прозорий навчальний процес. Застосунок уже тестують у 40 школах, і поступово до Мрії зможе під’єднатися кожна охоча школа.
Також на саміті було акцентовано питання безпеки дітей у школі. Насамперед міністр освіти і науки Оксен Лісовий наголосив на тому, як безпекова ситуація в Україні впливає на освітній процес та його учасників.
«Війна відібрала у наших дітей важливий елемент навчального процесу — соціальну взаємодію. Сьогодні приблизно 1 мільйона українських дітей навчається дистанційно. Наше завдання — відновити доступ дітей до безпечного освітнього простору. Тому уряд інвестує кошти в безпеку. Ми виділили 7,5 млрд грн на побудову укриттів. Але укриття — лише частина цілого комплексу безпекових заходів, які МОН впроваджує в освітніх закладах. Головна мета — повернути вкрадене у наших дітей відчуття безпеки», — прокоментував очільник МОН.
«Наше наступне завдання — будувати майбутнє, де така агресія не можлива. Я вважаю, що ключ до цього в освіті, яка формує емпатію та емоційну стійкість», — зазначила Сір’є Каріс, перша леді Естонської Республіки.
Однак фізична складова — це лише частина загального відчуття безпеки людини, важливу роль в загальному добробуті людини відіграє й відчуття внутрішньої безпеки та спокою. Це питання під час панельної дискусії «Безпека в школі» порушив Андреас Шляйхер, директор з питань освіти та навичок в Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD):
«У ці складні часи українські вчителі не завжди можуть гарантувати фізичну безпеку своїх учнів, але вони можуть — і роблять — дати учням відчуття внутрішньої безпеки, оптимізму та причетності. Під час війни багато українських вчителів перетворилися з хороших інструкторів у хороших тренерів, добрих наставників і фасилітаторів, які приділяють належну увагу розвитку не лише когнітивного, а й соціального та емоційного добробуту своїх учнів. Ці зусилля дають плоди. В останньому дослідженні PISA українські 15-річні підлітки повідомили про більшу безпеку в школах, ніж їхні колеги зі Сполучених Штатів і багатьох європейських країн».
Окрім того, проведення панелі відбувалося за підтримки UNESCO та Ajax. Також на Саміті вперше презентували результати комплексного опитування «Захист дитинства: виміри безпеки для молодого покоління», яке провели спеціально до заходу. Дослідження охопило 15 країн, щоб виявити проблеми, з якими зустрічаються батьки й діти. Детальніше з ним можна ознайомитися за посиланням.
Результатом Саміту стало укладення спільної декларації, мета якої об’єднати зусилля перших осіб країн світу для захисту прав дітей під час збройних конфліктів і воєн. У межах декларації будуть здійснюватися заходи для пошуку, ідентифікації та повернення додому депортованих дітей, допомоги внутрішньо переміщеним сім'ям, евакуації дітей із воєнних зон.
За інформацією МОН