Формувальне оцінювання: способи та інструменти залучення учнів
Якість підручників — одна з найбільш обговорюваних тем останнім часом. Неприпустима помилка, виявлена в піктограмі мапи України в підручнику з української мови для 7 класу, порушила обговорення низки проблем.
Зокрема, раніше через недосконалу процедуру експертизи після друку в підручниках виявляли помилки не тільки в оформленні, а й у змісті. Саме тому Міністерство освіти і науки України розпочало змінювати процедуру підручникотворення, щоб поліпшити їхню якість, підтримати авторські колективи та виявляти недоліки перед друком.
Нагадаємо, що нещодавно на сторінці підручника «Українська мова. 7 клас» видавництва «Літера ЛТД» виявили технічну помилку в піктограмі мапи України — упущено півострів Крим. Підручники вже було доставлено до обласних книжкових баз і в школи.
Як зауважили в МОН, ця сторінка не проходила експертизу, а з’явилася на етапі друку. Адже на експертизу подають електронну версію (копію, аналог) рукопису оригіналу або оригінал макету підручника, яка може не містити сторінок оформлення.
Зі свого боку видавництво вже визнало помилку та пояснило її появу недоглядом під час підготовки підручника до друку. Зображення на фотостоці мало два шари — мапу України та Криму окремо. У підручник потрапив тільки один шар зображення — мапа України без півострова.
Експертиза цінності документів: як провести
Після виявлення помилки було вирішено, що «Літера ЛТД» за власний кошт передрукує підручники. Наклад відкликають зі шкіл і наново доставлять.
Також у електронній бібліотеці Інституту модернізації змісту освіти (ІМЗО) було розміщено підручник із виправленою піктограмою мапи України — українським Кримом.
Щодо ситуації з іншими підручниками, то на 2024 рік з державного бюджету виділено 1,5 млрд грн на друк підручників (майже на 12% більше, ніж 2023 року). Цьогоріч успішно виконано велику роботу. На початок вересня надруковано всі 100% — 7,755 млн примірників підручників. На початок вересня до обласних книжкових баз доставлено 87,1% книжок.
Окрім того, у МОН активно працюють над перезавантаженням системи підручникотворення.
Як уже зазначалося, з 2 вересня 2024 року експертизу забезпечуватиме Український інститут розвитку освіти (УІРО).
Новий механізм забезпечення якості навчальної літератури передбачатиме експертизу матеріалів перед апробацією, власне їхню апробацію в невеликій кількості закладів освіти з подальшим зворотним зв’язком і вдосконаленням, а також фінальну експертизу перед конкурсним (учительським) відбором підручників закладами освіти. Експертизу здійснюватимуть нові експертні комісії УІРО.
Підручники, надруковані за оновленою процедурою, з’являться в школах у 2025/2026 навчальному році.
За інформацією МОН