У МОН затвердили зміни до Типової освітньої програми 5–9 класів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Більше гнучкості в організації навчання: МОН ухвалило оновлену Типову освітню програму для 5–9 класів

Типова освітня програма 5–9 класів

Накази з основної діяльності: як скласти

У Міністерство освіти і науки України затвердили зміни до Типової освітньої програми для 5–9 класів.

Мета оновлення — зробити Типову освітню програму більш гнучкою для впровадження різноманітних навчальних планів, варіативних інтегрованих курсів або навчальних предметів чи їхнього комбінування. Передбачається, що оновлений Типовий навчальний план дасть змогу закладам освіти виділити години на роботу з подолання освітніх втрат і зменшити навантаження на учнівство. 

Головною зміною є розподіл навчального навантаження між освітніми компонентами. Його здійснено на основі мінімальної, а не рекомендованої кількості годин, як у попередній редакції програми.

Водночас різницю між мінімальною і граничною кількістю годин виділено в резерв, який можна перерозподіляти між різними освітніми галузями.

Таким чином ці зміни дають змогу формувати гнучкі навчальні плани, реалізовувати міжпредметну інтеграцію, проєктну роботу та інші нетипові рішення в закладах освіти.

Як зауважили в МОН, збільшення кількості годин для вивчення різних предметів та інтегрованих курсів до межі, яку визначено в попередній редакції програми, буде фінансуватися з державного бюджету. Рішення про перерозподіл годин ухвалює педагогічна рада.

Окрім того, оновлений механізм заклад освіти може використовувати для побудови освітніх траєкторій у різних класах однієї паралелі, збільшуючи кількість годин на ті освітні компоненти, які є пріоритетними для здобувачів освіти в певному класі.

Резерв годин на тиждень для всіх освітніх галузей:

  • 5 клас: 7,5 годин (6,5 годин для класів національних меншин і корінних народів);
  • 6 клас: 9,5 годин (8,5 годин для класів національних меншин і корінних народів);
  • 7 клас: 6,5 годин (5,5 годин для класів національних меншин і корінних народів);
  • 8 клас: 6,5 годин для всіх класів;
  • 9 клас: 6,5 годин для всіх класів.

Також в оновленій Типовій освітній програмі:

  • визначено кількість годин на інтегровані курси різних освітніх галузей та увідповіднено їх із навчальними предметами;
  • визначено кількість годин на міжгалузеві інтегровані курси. Вони є вибірковими, і їх можна впровадити через перерозподіл навчальних годин інших освітніх галузей;
  • оновлено опис інструментарію оцінювання відповідно до системи оцінювання за групами результатів навчання;
  • додано вимоги до організації освітнього процесу в класах з навчанням мовою корінного народу та/або національної меншини (згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту») і додано до переліку модельні навчальні програми з кримськотатарської мови для 5–6, 7–9 та 5–9 класів;
  • визначено вимоги до модельних навчальних і навчальних програм.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168970

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71946

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8144

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35128

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді