Результати дослідження щодо втрат і потреб української освіти через війну

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

Дослідження щодо втрат і потреб освіти

🎲 Педнавантаження, штатний розпис і табелювання

У лютому 2024 року Світовий банк, уряд України, Європейський Союз і ООН оприлюднили результати третього спільного дослідження Rapid Damage and Needs Assessment (Швидке оцінювання шкоди й потреб, RDNA), присвяченого оцінці втрат та потреб у відновленні України після війни з росією.

Відповідно до результатів дослідження, загальні втрати в секторі освіти в період з лютого 2022 року до 31 грудня 2023 року становлять 6,9 млрд доларів США. За цей період 13% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено (пошкоджено 3583 закладів освіти, знищено — 394). Ці збитки оцінюють приблизно в 5,6 млрд доларів США.

Найбільша частина пошкоджень припадає на школи — 1888 шкіл. Серед ЗВО пошкоджено або зруйновано 21% закладів, серед дослідницьких установ — 31% від загальної кількості. 

Щодо територіального показника, то найбільше закладів зруйновано чи пошкоджено у східних і південних областях: від 35% до 69% становлять заклади Донецької, Харківської, Херсонської та Луганської областей.

Незважаючи на те, що деякі навчальні заклади здатні продовжувати дистанційне навчання, дитячі садки зазнали особливого тиску, та не можуть функціонувати в такому форматі, що ускладнює життя батьків та опікунів.

За результатами дослідження також виявлено, що хоча інвестиції в освіту в 2023 році тривали, загальні потреби відбудови та відновлення в третій RDNA зросли на 30%, порівняно з попереднім дослідженням. Збитки в освітній інфраструктурі зросли на 26%.

Органи місцевого самоврядування активно реконструюють школи, дошкільні й інші заклади освіти. З січня до грудня 2023 року частка закладів освіти, що мають укриття, зросла з 68% до 80%, а частка шкіл, у яких відбувається навчання очно, зросла з 25% до 57%.

Український науковий сектор також входить до європейської дослідницької екосистеми, що створює нові можливості співпраці та обміну знаннями. Це сприятиме переходу до диджиталізації та більш стійкої економіки.

Однак, війна суттєво вплинула на освітню сферу, призводячи до втрат дослідницького потенціалу та погіршення результатів учнівства. Знизилися результати з математики, читання і природничих наук — ці освітні втрати еквівалентні двом рокам навчання. З початку лютого 2022 року освітні втрати можна оцінити в 5,5 млрд доларів США.

Проте ця цифра зростатиме протягом трудового життя сучасних учнів, негативно впливаючи на їхні доходи, і призведе до додаткових мільярдів втрат поза тими, що вимірює RDNA.

Нерівність між учнями збільшилася, зокрема, у дівчат та учнів з низьким соціально-економічним статусом. Втрати дослідницького потенціалу та інші витрати також вплинули на приватний сектор, оплату за навчання та витрати на демонтаж пошкоджених об'єктів освіти. Зазначено, що розрив у навчанні між учнями сіл та міст збільшився і тепер становить понад 4,5 роки.

Збитки охопили й такі сфери, як обіг приватного сектору, оплата за навчання, видатки закладів освіти, які використовують як притулки для ВПО або пункти незламності, та витрати на демонтаж і вивезення сміття пошкоджених об'єктів освіти.

Щоб відновити освітню сферу та зменшити втрати навчання, визначено загальні потреби в сумі 13,9 млрд доларів США на період з 2024 по 2033 роки. З цього 9,8 млрд доларів США буде витрачено на відновлення освітніх закладів протягом наступних 10 років, з урахуванням стандартів безпеки та якості, а також інноваційних підходів до навчання. Ще 4,1 млрд доларів США буде витрачено на забезпечення надання освітніх послуг, у тому числі будівництво укриттів та тимчасових заходів, а також гнучких програм надолуження освітніх втрат та психосоціальної підтримки.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Завершення 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти

Усе про завершення 2024/2025 навчального року: дати, оцінювання, документи та особливі випадки. МОН роз'яснює ключові питання для шкіл: визначення термінів, подолання освітніх втрат, переведення учнів, видача документів - зокрема за кордоном та з відзнакою, заохочення та оцінювання досягнень.
47212

Як оплачувати вчителям заміну уроків

У школах часто виникають ситуації, коли складно знайти вчителя, який може провести уроки замість колеги. Наприклад ситуація, коли вчитель фізики відмовляється заміняти уроки математики, чи вчитель літератури — уроки історії, і їм заміну оплачують не за 14 тарифним розрядом, а за 11-м, без надбавок за категорію, яку вони мають за своїм предметом. Як організувати та правильно оплатити заміну уроків — читайте у статті
112

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
159395

Обриси сучасного внутрішньошкільного контролю

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю.
31535

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
59537

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді