У МОН презентували посібник про те як говорити про війну в школі

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Як говорити про російсько-українську війну в школі: основне про посібник для освітян

Підтримка дітей в умовах війни

📊 Формувальне оцінювання: інструменти залучення учнів

5 лютого в Міністерстві освіти і науки презентували посібник «Як говорити про російсько-українську війну в школі. Уроки стійкості, боротьби та перемог». Під час події спікери розповіли, що саме варто розповідати дітям про війну, на чому акцентувати та які техніки, завдання можна використовувати в розмовах з ними.

Як зауважили в МОН, війна вплинула та продовжує впливати на всіх українців. Як і дорослі, діти та підлітки переживають травмівні події так само болісно. Проте на відміну від дорослих, які сформували навички стресостійкості та свободи самовизначення, у дітей цих навичок немає. Саме тому важливо допомогти їм напрацювати психологічну стійкість, стати витривалішими й сильнішими. 

За словами міністра Оксена Лісового, завдання освіти в цьому контексті — сформувати в громадянина цілісну картину подій, які відбуваються навколо. Один із перших кроків — створити методичні рекомендації, що зорієнтують педагогів, які аспекти варто висвітлювати учням, як сформувати зв’язок між історичними фактами й сучасними рішеннями України.

Матеріали в посібнику зможуть допомогти дітям сформувати активну громадянську позицію, навчати розрізняти факти й фейки та не піддаватися маніпуляціям і ворожій пропаганді. Вчителі можуть використовувати посібник під час підготовки до виховної чи класної години, уроків із громадянської освіти, історії, української мови та літератури тощо. 

Посібник було створено не для обов’язкового виконання запропонованих інструкцій. Автори хотіли заохотити вчителів до побудови подібних бесід. Також у посібник додали покликання на додаткові матеріали (статті, книги, відео тощо), щоб педагоги мали повноцінний інструментарій для проведення розмов. Це лише рекомендації, тож учителі відповідно до запиту учнівства можуть сформувати власний урок: обрати з кожного розділу ті методи й інформацію, які найбільш пасуватимуть конкретним школярам.

У посібнику три розділи: 

  • «Навіщо» — чому важливо говорити про війну в школі;
  • «Що» — на чому варто акцентувати під час розмов; 
  • «Як» — як донести потрібну інформацію через конкретні вправи й техніки.

Під час презентації кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту історії України НАН України, офіцер ЗСУ Олександр Алфьоров розповів, чому важливо мати усвідомлення подій уже зараз і на власному досвіді поділився, як це — писати про війну, якщо вона ще триває. Цей посібник створили з урахуванням матеріалів і фактів, які визнано на міжнародному рівні для зрозумілості посібника серед усіх читачів. 

Як зазначив спікер презентації кандидат історичних наук, офіцер ЗСУ, співавтор посібника Олександр Панарін, що про сучасну війну необхідно говорити на прикладах історичних фактів — так можна простежити чіткий зв’язок між минулим і сьогоденням. У розділі «Що» вчителі знайдуть достовірну інформацію про війну росії проти України, історичні факти на противагу російським маніпуляціям, зокрема про перемоги та виклики України в сучасній війні.

Зокрема, в цій частині автори акцентують на тому, що необхідно вживати коректні терміни під час обговорення війни, та пояснили, як гібридна війна трансформувалася в повномасштабне вторгнення. У розділі також йдеться про звірства російських військових проти цивільних, окупацію Маріуполя, захоплення ЗАЕС, підрив Каховської гідроелектростанції тощо. Ця достовірна інформація про перебіг подій під час війни дасть змогу вчителям підготуватися до її обговорення.

Розділ посібника «Як» містить конкретні вправи й техніки, які допоможуть розповісти школярам про російсько-українську війну та не травмувати їх. Вправи спрямовано на те, щоб ліпше зрозуміти досвід дітей під час війни, навчити їх усвідомлювати власні емоції та переживання. Про це розповів кандидат історичних наук, викладач, співавтор посібника Олександр Охріменко. 

Окрім того, у посібнику розміщено поради, як можна використовувати мистецтво для того, щоб допомогти дітям прожити травматичні стани або зрозуміти свої емоції.

До створення посібника також долучилася дитяча й сімейна психологиня Світлана Ройз, яка під час презентації порадила, як учителям підготуватися до розмови, налаштувати себе на неї, на що варто звертати увагу та як не травмувати дітей під час бесіди про війну.

Згідно з її порадами, розмову з дітьми можна умовно поділити на три блоки: 

  1. Стабілізаційний — підготовка до розмови;
  2. Конфронтація — обговорення складної теми;
  3. Інтеграція — резюмування, рефлексія обговорення.

Під час бесіди важливо бути уважними до стану дітей, адже неможливо спрогнозувати, що може спричинити в них загострену реакцію. Варто бути обережними під час вибору матеріалів, які педагоги демонструватимуть учням, зокрема уникати звуків та візуальних зображень, які можуть стати тригером: вибухи, сигнали повітряної тривоги, мертві тіла, кров тощо.

Найголовніше — створити безпечний простір для кожного учасника розмови. Учителю корисно ділитися почуттями, щоб власним прикладом легітимізувати ті чи ті складні для учнів емоції.

За матеріалами МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110338

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11590

Інструктажі з питань охорони праці для працівників закладу освіти

Під час прийняття на роботу та періодично працівники закладу освіти зобов’язані проходити інструктажі з питань охорони праці. Які види інструктажів існують, хто їх проводить з працівниками та за яких умов — далі у статті
17682

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді