Дотримання мовного законодавства серед учасників освітнього процесу: результати опитування

07 липня 2022 року відбувся брифінг Руслана ГУРАКА, Голови Державної служби якості освіти України, і Тараса КРЕМЕНЯ, Уповноваженого із захисту державної мови, щодо стану використання української мови учасниками освітнього процесу.

15 годин підвищення кваліфікації: як виконати

Протягом 1-6 червня 2022 року проведене опитування щодо дотримання мовного законодавства в закладах загальної середньої освіти. Участь у ньому взяли 58 228 учасників освітнього процесу (вчителів, учнів/учениць та їхніх батьків) з різних областей України, крім тимчасово окупованих Луганської, Донецької та Херсонської.

Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти, у вступному слові зауважив, що з перших днів повномасштабної війни росії проти України кожен укотре пересвідчився: мова є зброєю, чинником сили народу. Результати ж анкетувань засвідчують, що українці щораз сильнішатимуть, адже дедалі більше охочих досконало послуговуватися рідною мовою.

Переважна більшість респондентів (89% вчителів і 82% батьків та дітей) зазначили, що вважають рідною мовою українську і використовують її в усіх сферах життя (спілкування у родинному колі, навчальна діяльність, культурні практики тощо).

Результати опитування демонструють також позитивну динаміку дотримання мовного законодавства в освітньому процесі:

  • 94% вчителів зазначили, що проводять уроки лише українською, з них 82% використовують україномовні навчальні матеріали;
  • учні зазначили, що 73% вчителів під час уроку та 63% під час перерви розмовляють державною мовою.

Російська мова в межах закладу освіти деколи є мовою неформального спілкування (для 11–17% учнів та 2% учителів).

Поза школою, в сімейному колі та серед друзів і знайомих, українська домінує як мова спілкування серед:

  • 36% учнів (удома цей відсоток більший);
  • 55% батьків;
  • 65% вчителів.

Респонденти зазначили, що внаслідок повномасштабної збройної агресії російської федерації стали більше цікавитися вивченням української мови, зокрема 80% батьків та 73% учнів заявили про бажання й мотивацію підвищувати свій рівень володіння українською мовою.

Втім існують чинники, що перешкоджають спілкуванню суто українською мовою, як-от:

  • так звана гнучкість українців при спілкуванні з російськомовними співрозмовниками (9% педагогів, 26% дітей та 19% батьків “переходять” на російську мову);
  • вплив російськомовного середовища (31% учнів визнали як звичку спілкуватися російською мовою, 20% – російськомовне родинне середовище, 14% – відсутність сприятливого середовища для використання української мови);
  • недостатній рівень володіння українською мовою (13% учнів).

Державна служба якості освіти у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови продовжують реалізацію проєкту з підтримки учасників освітнього процесу в покращені знань української мови, що об’єднує мережу безплатних курсів, розмовних клубів, навчальних онлайн-платформ та інших ресурсів.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Коли День учителя став святом

Людина може за життя ніколи не зустріти журналіста, повара чи бухгалтера. Але кожна людина зустрічається з учителем
14279

Булінг у школі: що робити педагогам

Учні часто забувають про дисципліну та повагу до педагогів. Підготуйтеся до різних ситуацій. Адже булінг часто проявляється й у ставленні учнів до педагогів
32489

Яка структура 2024/2025 навчального року

Навчальний рік 2024–2025 стартує 2 вересня. Дізнайтеся, коли завершитися навчальний рік, яка його структура та на що звернути увагу в умовах війни
251935

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді