Дотримання мовного законодавства серед учасників освітнього процесу: результати опитування

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

07 липня 2022 року відбувся брифінг Руслана ГУРАКА, Голови Державної служби якості освіти України, і Тараса КРЕМЕНЯ, Уповноваженого із захисту державної мови, щодо стану використання української мови учасниками освітнього процесу.

15 годин підвищення кваліфікації: як виконати

Протягом 1-6 червня 2022 року проведене опитування щодо дотримання мовного законодавства в закладах загальної середньої освіти. Участь у ньому взяли 58 228 учасників освітнього процесу (вчителів, учнів/учениць та їхніх батьків) з різних областей України, крім тимчасово окупованих Луганської, Донецької та Херсонської.

Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти, у вступному слові зауважив, що з перших днів повномасштабної війни росії проти України кожен укотре пересвідчився: мова є зброєю, чинником сили народу. Результати ж анкетувань засвідчують, що українці щораз сильнішатимуть, адже дедалі більше охочих досконало послуговуватися рідною мовою.

Переважна більшість респондентів (89% вчителів і 82% батьків та дітей) зазначили, що вважають рідною мовою українську і використовують її в усіх сферах життя (спілкування у родинному колі, навчальна діяльність, культурні практики тощо).

Результати опитування демонструють також позитивну динаміку дотримання мовного законодавства в освітньому процесі:

  • 94% вчителів зазначили, що проводять уроки лише українською, з них 82% використовують україномовні навчальні матеріали;
  • учні зазначили, що 73% вчителів під час уроку та 63% під час перерви розмовляють державною мовою.

Російська мова в межах закладу освіти деколи є мовою неформального спілкування (для 11–17% учнів та 2% учителів).

Поза школою, в сімейному колі та серед друзів і знайомих, українська домінує як мова спілкування серед:

  • 36% учнів (удома цей відсоток більший);
  • 55% батьків;
  • 65% вчителів.

Респонденти зазначили, що внаслідок повномасштабної збройної агресії російської федерації стали більше цікавитися вивченням української мови, зокрема 80% батьків та 73% учнів заявили про бажання й мотивацію підвищувати свій рівень володіння українською мовою.

Втім існують чинники, що перешкоджають спілкуванню суто українською мовою, як-от:

  • так звана гнучкість українців при спілкуванні з російськомовними співрозмовниками (9% педагогів, 26% дітей та 19% батьків “переходять” на російську мову);
  • вплив російськомовного середовища (31% учнів визнали як звичку спілкуватися російською мовою, 20% – російськомовне родинне середовище, 14% – відсутність сприятливого середовища для використання української мови);
  • недостатній рівень володіння українською мовою (13% учнів).

Державна служба якості освіти у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови продовжують реалізацію проєкту з підтримки учасників освітнього процесу в покращені знань української мови, що об’єднує мережу безплатних курсів, розмовних клубів, навчальних онлайн-платформ та інших ресурсів.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168946

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71934

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8140

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35119

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді