Олена Зеленська поділилася результатами реформи шкільного харчування в 2023 році

Ініціаторка реформи шкільного харчування Олена Зеленська підбила підсумки роботи у 2023 році

Результати реформи шкільного харчування в 2023 році

Чи зобов’язані керівники закладів освіти подавати декларацію

У 2020 році в Україні розпочалася реформа шкільного харчування за ініціативою першої леді Олени Зеленської. 

«Ця глобальна всеукраїнська реформа — про дітей і для дітей, задля їхнього здоров’я сьогодні й задля здоров’я українців у майбутньому. Ми розпочинали її ще до вторгнення, маючи на меті сформувати здорові харчові звички в цілого покоління. Але під час повномасштабної війни вона набула більшого значення, бо стала формою захисту наших дітей, піклування про їхнє сьогодення, затьмарене російською агресією. Ми маємо створити їм найкращі умови, щоб у них були сили навчатися, планувати майбутнє та втілювати задумане», — зауважила перша леді.

Зокрема, вона поділилася результатами та напрямами роботи реформи у 2023 році. 

1. Внесено зміни до законодавчої бази

У 2023-му було розроблено три новітні технологічні моделі організації харчування в закладах освіти. Ідеться про базову кухню (коли їжу готують безпосередньо у школах та садочках), опорну кухню (коли в закладі готують не лише для своїх учнів, а і для дітей з інших закладів) та фабрику-кухню. Остання — інноваційне рішення для України, бо подібного раніше в країні не було.

Усі ці розробки були затверджені на законодавчому рівні — постановою «Про внесення змін до Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», яку уряд ухвалив 1 червня 2023 року.

2. Ухвалення стратегії реформи шкільного харчування на 2023–2027 роки та плану заходів на 2024 рік

27 жовтня 2023 року в Кабінеті Міністрів України затвердили Стратегію реформування системи шкільного харчування на 2023–2027 роки.

Насамперед у стратегії зазначено план дій на 2023-2024 роки, а також напрями роботи до 2027 року. Серед основних стратегічних цілей реформи:

  • Достатність фінансового ресурсу у замовників для придбання харчових продуктів чи послуг з організації харчування та здійснення закупівель просто й ефективно.
  • Відновлення та модернізація харчоблоків у закладах освіти з використанням новітніх технологічних процесів, покращення показників енергоефективності та дотримання принципів системи НАССР.
  • Забезпечення органів місцевого самоврядування й закладів освіти достатнім штатом кваліфікованих працівників, які якісно та безпечно організовують харчування та сприяють формуванню в учнів здорових харчових звичок.
  • Свідоме обрання українцями здорового харчування.

Реалізація Стратегії реформи шкільного харчування має стати основою для формування здорового суспільства та значного зниження рівня неінфекційних захворювань в Україні.

«Знаю за багатьма проєктами, якими опікуюся, як складно проводити модернізацію будь-чого — у цьому випадку шкільного харчування — під час боротьби за виживання. Але ми не маємо на це іншого часу. Ми живемо тут і зараз, а діти — тим паче. Це їхнє єдине неповторне дитинство. Це не формальне питання, а питання виживання для всіх нас. Можна й оборону тримати, і розвиватися», — акцентувала Олена Зеленська.

3. Україна підтвердила намір вступити до коаліції шкільного харчування

18–19 жовтня відбувся перший глобальний саміт Коаліції шкільного харчування. Українська делегація презентувала учасникам із понад 90 країн успіхи реформи системи харчування в закладах освіти.

4. Забезпечення харчуванням учнів початкової школи (1–4 класи) та дітей пільгових категорій

Протягом 2023 року було докладено багато зусиль, щоб діти відповідних категорій мали змогу харчуватися в закладах освіти безоплатно. 

Саме тому, упродовж 2023–2024 навчального року ВПП ООН фінансуватиме 30% щоденних гарячих обідів для дітей молодших класів у школах 11 областей. Організація підтримає понад 60 тисяч дітей у 420 школах.

5. Реалізація каскадного методу поширення успішного досвіду впровадження реформи

У 2023 році Київська обласна військова адміністрація (КОВА) спільно з командою реформи організувала та провела три партнерські зустрічі «Реформа харчування: виклики, досягнення, перспективи» для колег з інших областей. Під час цих зустрічей учасники обмінювалися досвідом і налагоджували співпрацю між регіонами. 

6. Проведення регіональних форумів

Упродовж 2023 року за участю команди проєктного офісу реформи шкільного харчування було організовано та проведено 11 форумів, присвячених реалізації стратегії реформи шкільного харчування в регіонах.

Протягом форумів учасники, серед яких були представники ОВА, органів місцевого самоврядування, територіальних громад та освітяни, могли ознайомитися з практичними аспектами впровадження реформи, оцінити її ефективність на місцях та поділитися першими результатами.

«Саме у громадах втілюється реформа. Вони — амбасадори змін на місцях. Українські громади вже показали, як уміють долати воєнні труднощі. Тепер час показати, як вони вміють будувати власне майбутнє. Реформа — це не лише про їжу, це про спільні дії. Про взаємодію всередині громади, ініціативність, небайдужість. Реформа — це не тільки нові обов’язки, а й нові можливості для громад: і робочі місця, і необхідне регіонам економічне пожвавлення», — наголосила перша леді країни.

7. Розвиток кулінарних хабів

В Україні нині діють чотири кулінарні хаби: на Київщині, Полтавщині, Одещині та Тернопільщині. У них пройшли навчання понад 120 тренерів — «агентів змін», які сьогодні передають свої знання кухарям шкільних їдалень і колегам у регіонах. Найближчим часом кухарі з міст і сіл інших областей зможуть проходити навчання та підвищення кваліфікації у своїх регіонах, як це зараз відбувається на Київщині, де навчання пройшли понад тисячу кухарів.

8. Завершення будівництва першої в Україні фабрики-кухні

На Київщині побудували фабрику-кухню, яка годуватиме приблизно 10 тисяч дітей з трьох громад області.

«У нас великі плани. Сподіваємося, що ця кухня стане першою з мережі таких підприємств. Другу в Україні фабрику-кухню побудують у Лозовій на Харківщині. Вона годуватиме щодня приблизно 13 тисяч учнів і дошкільнят у п’яти громадах Лозівського району. Реформа шкільного харчування триває — для кожного регіону ми підбираємо оптимальний варіант: десь буде фабрика кухня, як тут, десь уже працюють опорні кухні — це інша модель, коли один шкільний заклад, де обладнання вже оновлене, готує для багатьох інших. Так, наприклад, на Львівщині. Завжди наголошую: ми будуємо не просто кухні чи харчоблоки, а рівний доступ кожної дитини до здорової їжі в будь-якому куточку країни: від великих міст до найменших сіл. Ми хочемо виростити здорове покоління і зробимо це. Попри все», — зазначила Олена Зеленська.

9. Модернізація та відновлення харчоблоків

Для того, щоб досягти мети реформи шкільного харчування, потрібно щоб їдальні та кухні закладів освіти відповідали сучасним нормам. Саме тому команда реформи дбає про те, щоб це було враховано під час модернізації та відновлення харчоблоків.  Зокрема, з державного бюджету 2024 року виділено 1,5 млрд гривень на модернізацію шкільних харчоблоків.

«Це важливий крок і підтримка для нас. Відчуваємо, що ми не одні в боротьбі за майбутнє наших дітей. Але це й важливий крок для всього світу. Бо турбота про дитинство й освіту має бути справою не однієї країни, а всіх. Адже у дитинства немає кордонів, як немає їх у розвитку людства», — відзначила Олена Зеленська.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

На жаль, у сучасній школі все частіше звучить слово «булінг». На це явище жаліються учні та батьки з боку вчителів, вчителі з боку батьків та школярів. Але нерідко явище цькування окремих працівників спостерігається і у самому педагогічному колективі – між колегами та з боку адміністрації. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті.
4948

Цифровізація української освіти: реалізація, проблеми і перспективи

Через необхідність дистанційного навчання актуальним і перспективним напрямом розвитку вітчизняної системи освіти стала її цифровізація. Що вона передбачає, з якими проблемами зіткнулись розробники Національної платформи цифрової освіти, що чекає педагогів і здобувачів освіти в перспективі – у нашій статті
10381

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді