Як підтримати підлітка у кризовій ситуації: 10 порад
Нещодавно Projector Creative & Tech Institute та Мала академія наук України за підтримки дослідницької компанії Factum Group Ukraine провели всеукраїнське дослідження. Під час якого проводили аналіз щодо використання штучного інтелекту в українських ЗЗСО сьогодні та які перспективи мають відповідні інструменти в майбутньому.
Опитування проводилось онлайн у вересні та жовтні 2023 року. Учасниками дослідження стали понад 3 тисячі українців. Серед них 1747 вчителів та 1443 школярі (учні 8-11 класів). Анкети розповсюджували через базу розсилки Малої академії наук та партнерських освітніх організацій, а також на сторінках організаторів дослідження і МОН України у соцмережах.
Результати базуються на досвід використання ШІ в освітньому процесі або його відсутність серед опитаних учасників. Майже всі опитані вчителі чули про сервіси ШІ. Зокрема 7 із 10 користувалися принаймні одним із них за останні пів року. Загалом 76% опитаних учителів хоча б раз користувалися ШІ — половина з них мала позитивний досвід взаємодії. Кожен другий вчитель вважає, що ШІ змінить освітній процес найближчим часом.
Педагогічні працівники зазначили, що використовують сервіси ШІ для підготовки до занять, створення тестів для домашнього завдання, під час проведення уроків, а також для перевірки знань учнів і навіть у позакласній роботі. Активно інструменти ШІ на уроках використовують як учителі точних дисциплін (інформатики, фізики, математики), так і гуманітарних (англійської мови, зарубіжної літератури, історії та української мови).
Практичні рекомендації, щоб швидко опанувати тонкощі організації роботи педагогів над освітніми стартапами вдитячому садку.
Зокрема, 37% вчителів так чи інакше вже залучали школярів до використання ШІ, а 49% планують зробити це в майбутньому. Проте 39% респондентів не планують напряму рекомендувати учням використовувати ШІ в навчанні.
Відповідно до результатів дослідження, найпопулярнішим сервісом штучного інтелекту, з яким добре знайомі обидві аудиторії став ChatGPT. Водночас учні частіше за вчителів відзначали, що знайомі з цим сервісом. Другим популярним ШІ став інструмент від проєкту «На Урок». Про цей сервіс знають 49% опитаних вчителів та 35% учнів. І педагоги, і школярі значно менше обізнані з такими відомими міжнародними сервісами ШІ: Grammarly, Bard Google, Midjourney, Notion AI та Stable Diffusion.
Щодо опитаних школярів, то вони показали вищий рівень обізнаності про ШІ та його використання в освітньому процесі, ніж педагоги. 91% опитаних учнів знають про ШІ-сервіси, а 85% — хоча б раз їх використовували, третина з них робить це мінімум щотижня. 6 із 10 школярів уже використовували сервіси ШІ для підготовки домашнього завдання. Також приблизно 40% зазначають, що використовували ШІ в роботі на уроках (зокрема, для виконання самостійних робіт).
Окрім того, діти проходили окреме анонімне анкетування, в якому зізнавалися, що користуються інструментами ШІ для списування, здебільшого для підготовки завдань із гуманітарних дисциплін. Проте у порівнянні з іншими — ця мета використання ШІ серед учнів посідає останнє місце за популярністю.
Деякі діти зазначили, що штучний інтелект допомагає генерувати текстові заголовки або ідеї, якими вони надалі користуються для власної творчої роботи. Також ШІ корисний під час конспектування та уточнення даних, які було упущено на уроці, і це значно економить час школярів. Зокрема, учні використовують ШІ для систематизації інформації, саморозвитку, пошуку ідей тощо.
За матеріалами МОН