Як забезпечити підтримку ментального здоров’я в закладах освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Відбулося засідання МКР щодо плекання ментального здоров’я у сфері освіти

Ментальне здоров'я учасників освітнього процесу

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації: 10 порад

У межах ініціативи першої леді Олени Зеленської щодо розроблення та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я відбулося восьме, розширене засідання Міжвідомчої координаційної ради (МКР) з питань охорони психічного здоров’я та надання психологічної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії рф проти України.

Учасниками заходу стали міністр освіти і науки Оксен Лісовий та його заступниця Євгенія Смірнова.

Під час заходу кожне міністерство-учасник, яких було 11, підбило проміжні підсумки в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я та презентувало свої проєкти.

Зі свого боку, Міністерство освіти і науки прозвітувало щодо результатів забезпечення психологічною підтримкою учасників освітнього процесу. Таким чином:

  • понад 190 тис. педагогічних працівників пройшли навчання у сфері ментального здоров’я;
  • понад 186 тис. учителів і учнів опанували навички психологічної підтримки; 
  • фахівці психологічної служби надали понад 4,5 млн консультацій; 
  • 50 тис. освітян узяли участь у супервізійних та інтервізійних групах із різних тем; 
  • внесено зміни та подано пропозиції до нормативно-правових актів; 
  • розроблено матеріали науково-методичного забезпечення (24 одиниці) тощо.

Щодо теми ментального здоров’я, МОН має два основні напрями роботи: трансформація змісту освіти та психологічна служба в системі освіти. Перший компонент означає, що до процесу навчання будуть впроваджені зміни, які спрямовані на підтримку психічного здоров'я учасників освітнього процесу.

Окрім того, зміни також вносяться до Державного стандарту початкової освіти щодо знань і умінь, збереження й зміцнення психічного здоров’я та до Положення про акредитацію освітніх програм щодо врахування компонента ментального здоров’я. 

Зокрема, нині триває апробація мобільного застосунку для батьків і вихователів дітей 3–6 років та тестується модельна навчальна програма курсу для 7–9 класів «Здоров’я, безпека та добробут».

Для того, щоб успішно здійснити трансформацію сфери ментального здоров’я, потрібні зміни й у психологічній службі в системі освіти. Уже розробляється Концепцію реформування психологічної служби у системі освіти України на період до 2030 року та наказ «Про внесення змін до Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти», проводять аудит навчальних програм відповідного спрямування. Наразі затверджено наступні типові програми підвищення кваліфікації для педагогічних працівників закладів освіти щодо посилення психологічної компетентності:

  • «Плекання резилієнтності в закладі освіти»;
  • «Психолого-педагогічна підтримка дітей, батьків та педагогів в умовах надзвичайної ситуації»;
  • «Психолого-педагогічні методи та інструменти роботи з психологічною травмою, обумовленою воєнним станом»;
  • «Організація безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти».

Варто зауважити, що сфера ментального здоров’я є важливою частиною роботи Міністерства освіти і науки України. Відомство працює над тим, щоб надати можливість освітянам, дітям та їхнім батькам / опікунам отримати навички саморегуляції та психологічної стійкості. А також створити в закладах освіти умови для формування безпечного психосоціального простору.

За інформацією МОН

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
273

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54187

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
750

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
111032

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді