Як забезпечити підтримку ментального здоров’я в закладах освіти

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Відбулося засідання МКР щодо плекання ментального здоров’я у сфері освіти

Ментальне здоров'я учасників освітнього процесу

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації: 10 порад

У межах ініціативи першої леді Олени Зеленської щодо розроблення та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я відбулося восьме, розширене засідання Міжвідомчої координаційної ради (МКР) з питань охорони психічного здоров’я та надання психологічної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії рф проти України.

Учасниками заходу стали міністр освіти і науки Оксен Лісовий та його заступниця Євгенія Смірнова.

Під час заходу кожне міністерство-учасник, яких було 11, підбило проміжні підсумки в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я та презентувало свої проєкти.

Зі свого боку, Міністерство освіти і науки прозвітувало щодо результатів забезпечення психологічною підтримкою учасників освітнього процесу. Таким чином:

  • понад 190 тис. педагогічних працівників пройшли навчання у сфері ментального здоров’я;
  • понад 186 тис. учителів і учнів опанували навички психологічної підтримки; 
  • фахівці психологічної служби надали понад 4,5 млн консультацій; 
  • 50 тис. освітян узяли участь у супервізійних та інтервізійних групах із різних тем; 
  • внесено зміни та подано пропозиції до нормативно-правових актів; 
  • розроблено матеріали науково-методичного забезпечення (24 одиниці) тощо.

Щодо теми ментального здоров’я, МОН має два основні напрями роботи: трансформація змісту освіти та психологічна служба в системі освіти. Перший компонент означає, що до процесу навчання будуть впроваджені зміни, які спрямовані на підтримку психічного здоров'я учасників освітнього процесу.

Окрім того, зміни також вносяться до Державного стандарту початкової освіти щодо знань і умінь, збереження й зміцнення психічного здоров’я та до Положення про акредитацію освітніх програм щодо врахування компонента ментального здоров’я. 

Зокрема, нині триває апробація мобільного застосунку для батьків і вихователів дітей 3–6 років та тестується модельна навчальна програма курсу для 7–9 класів «Здоров’я, безпека та добробут».

Для того, щоб успішно здійснити трансформацію сфери ментального здоров’я, потрібні зміни й у психологічній службі в системі освіти. Уже розробляється Концепцію реформування психологічної служби у системі освіти України на період до 2030 року та наказ «Про внесення змін до Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти», проводять аудит навчальних програм відповідного спрямування. Наразі затверджено наступні типові програми підвищення кваліфікації для педагогічних працівників закладів освіти щодо посилення психологічної компетентності:

  • «Плекання резилієнтності в закладі освіти»;
  • «Психолого-педагогічна підтримка дітей, батьків та педагогів в умовах надзвичайної ситуації»;
  • «Психолого-педагогічні методи та інструменти роботи з психологічною травмою, обумовленою воєнним станом»;
  • «Організація безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти».

Варто зауважити, що сфера ментального здоров’я є важливою частиною роботи Міністерства освіти і науки України. Відомство працює над тим, щоб надати можливість освітянам, дітям та їхнім батькам / опікунам отримати навички саморегуляції та психологічної стійкості. А також створити в закладах освіти умови для формування безпечного психосоціального простору.

За інформацією МОН

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168939

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71931

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8139

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35116

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді