Освітні програми 2021/2022: що рекомендує МОНУ Кабінеті Міністрів України затвердили нові положення про спеціальну школу та навчально-реабілітаційний центр. Які зміни стосуватимуться дітей, їх батьків і вчителів.
Таку інформацію повідомили на сайті Кабміну.
Оновлений документ істотно розширює можливості закладів спеціальної освіти для задоволення потреб дітей та надання допомоги вчителям під час роботи в інклюзивних і спеціальних класах.
Зміни, які передбачені новою редакцією положення:
- Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги в спеціальних школах зможуть отримувати навіть ті діти, які навчаються в інших закладах або не навчаються взагалі.
- Також передбачена можливість консультування батькам цих дітей та звичайним школам і садочкам, у яких навчаються діти з ООП.
- Учні з порушеннями інтелектуального розвитку можуть здобувати профільну середню освіту в спецшколі. Для цього в закладі, за наявності відповідної навчально-матеріальної бази, можуть створювати 12 і 13 класи.
- Спеціальна школа може мати у своєму складі філії та пансіон як структурні підрозділи. Школи зможуть надавати реабілітаційні послуги на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності (зокрема і на провадження з медичної практики).
- У класах для учнів з помірними порушеннями інтелектуального розвитку, із розладами аутичного спектра та в початкових класах для дітей зі сліпотою та глухотою будуть працювати асистент учителя та асистент вихователя групи подовженого дня.
Окрім того, у документі затверджується, що спеціальна школа є закладом загальної середньої освіти, а не інституційним закладом і підпорядковується Міністерству освіти та науки.
МОН роз’яснило, як організувати діяльність школи в 2021/2022 навчальному році. Редакція підготувала для вас корисну таблицю.
Внесені зміни стосувалися й переліку послуг у спеціальних закладах.
Таким чином, у спеціальній школі можуть проводити:
- масаж;
- апаратну фізіотерапію;
- надавати послуги з ранньої реабілітації для дітей з інвалідністю дошкільного віку;
- заняття з лікувальної фізкультури;
- фізичної терапії;
- ритміки;
- соціально-побутового орієнтування;
- орієнтування в просторі.
Зокрема, тепер у спецшколах можуть проводитися заняття з корекції та розвитку психофізичних функцій з використанням елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії, арт-терапії, працетерапії, ерготерапії, ароматерапії та монтессорі-терапії тощо.
Щодо прав, які отримали навчально-реабілітаційні центри, то це:
- проводити для вчителів шкіл, інклюзивно-ресурсних центрів та батьків семінари, тренінги, стажування, заходи з підвищення професійної майстерності тощо;
- створювати можливості для проходження практики здобувачами фахової передвищої та вищої освіти відповідних спеціальностей;
- забезпечувати навчання для осіб з особливими освітніми потребами, які не мають складних порушень розвитку, через створення окремих класів.
Варто зазначити, що раніше у Міносвіти повідомляли, що на інклюзивному навчанні у школах України перебувають понад 25 тисяч дітей. Наразі діють понад 18 тисяч інклюзивних класів. Також в дев’ять разів збільшилася кількість асистентів учителів (тепер їх понад 19 тисяч).