Які вимоги з безпеки виконати, щоб заклад міг працювати
Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти науки та технологій — Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров, Міністерство освіти та науки, ГО «Mariupol Reborn» спільно з Big City Lab підписали меморандум про створення концепції архітектурної трансформації шкіл. Це дасть змогу запустити пілотний проєкт для п’яти типових шкіл, які реконструюють відповідно до потреб та вимог нових реалій.
«Разом з профільним міністерством ми працюємо над трансформацією сфери освіти в Україні. У межах нової стратегії важливим є питанням простору, у якому навчаються діти, його безпечність та безбар’єрність, наявність укриттів. Ми хочемо показати, як кардинально можуть бути трансформовані радянські приміщення. Як вони із сірих конструкцій, позбавлених розуміння потреб сучасної особистості, перетворюються в центри життя громади. Розроблені 5 типових концепцій, пропілотовані в п’яти областях, — це старт масштабної трансформації закладів освіти по всій країні», — зауважив Михайло Федоров.
Насамперед школярі проводять багато часу в будівлях закладів освіти. Через це важливо, в яких умовах відбувається освітній процес і формування дітей як особистостей. Школи мають позбутися радянського минулого, нефункціональних приміщень та нераціонального використання простору.
Зокрема, умови сучасності потребують більшої уваги щодо доступності та безпечності закладів. Саме тому в межах співпраці за підписаним меморандумом будуть розроблені концепції з урахуванням вимог та потреб нової реальності.
«Майже 3,5 тисяч закладів освіти постраждали внаслідок бомбардувань та обстрілів, з них 335 зруйновано повністю. Російські покидьки цілеспрямовано б’ють по освітній інфраструктурі. Бачив це на власні очі на лінії фронту. Утім, наше завдання — попри все дати дітям найкращий старт і можливості, зокрема завдяки принципу відбудови build back better. Сучасне освітнє середовище, безпечне та безбар’єрне, — один із фокусів нашої уваги», — розповів очільник Міносвіти Оксен Лісовий.
Передусім реалізація проєкту відбудеться в п’яти школах, які відберуть для пілотного етапу. За результатами співпраці і вдалої реалізації пілоту МОН отримає розроблені концепції для подальшої розбудови нової системи архітектури шкіл.
Окрім того, передбачається, що архітектурна трансформація освітніх закладів відображатиме цінності Нової української школи. А також передбачатиме сучасний дизайн, наявність укриттів, створення функціональних просторів для навчання та комунікації дітей тощо.
Розробку концепцій підтримуватиме «Маріуполь Реборн» — проєкт відродження Маріуполя.
«Маріуполь стає містом, яке допомагає всій країні. Починається цей процес з руху в бік новітніх, якісних шкіл. Все, що ми сьогодні як країна, як бізнес, як громадяни робимо для України, визначає майбутнє наших дітей. Тому в нашому фокусі — школи й освіта загалом, зокрема в "Маріуполь Реборн". Після деокупації Маріуполя школи відбудовуватимуть найпершими. Тож "Маріуполь Реборн" вирішив створити 5 концептів трансформації п’яти найтиповіших у місті і країні шкіл — з бездушних радянських на сучасні дитиноцентричні. Для нас дуже цінно, що цей підхід повністю збігається з баченням держави й уряду. Я вірю, що це партнерство держави, бізнесу та міста дасть поштовх великій трансформації шкільних просторів по всій країні», — зауважила Наталя Ємченко, директорка з комунікацій SCM, членкиня Наглядової ради ГО «Маріуполь Реборн».
Одним із виконавців проєкту стане компанія Big City Lab, яка вже має аналогічний досвід. При розробці концепцій враховуватимуть потреби Міносвіти, а також вивчатимуть міжнародний досвід.
«Працюючи над візією “Маріуполь 2040” ми виявили, що 72% всіх шкіл Маріуполя — це 5 архітектурних типів будівель. Вони ж повторюються сотні разів по всій Україні. Відповідно, державі достатньо 5 проєктів трансформації, щоб якісно реконструювати тисячі шкіл. Ми дослідили цю типологію та розробляємо проєкти трансформації, які базуються на принципах безпеки, безбар’єрності, доступності для громади, стійкості, людиноцентричності та багатофункціональності. Цей підхід дозволяє здійснити архітектурні інтервенції так, щоб оновлені школи відповідали потребам НУШ, а головне — самих дітей, вчителів та громади. Це і буде відповідь на питання: «А як відбудувати краще, ніж було?», — акцентувала Вікторія Тітова, директорка Big City Lab.
За матеріалами МОН