Конкурс на посаду директора: ситуаційні завданняОсвітній омбудсмен Сергій Горбачов висловився щодо проблем із фінансуванням освіти та способів їх вирішення.
Інформацію про це опублікували на офіційному сайті освітнього омбудсмена.
Серед проблем освітнього фінансування та їх причин:
- Нерівномірний та суб’єктивний розподіл коштів через неузгодженість даних про витрати на одного учня.
- Відсутність чіткого алгоритму отримання школами коштів на підвищення кваліфікації педагогів. Тому вони часто змушені підвищувати кваліфікацію власним коштом.
- Зменшення надбавок і доплат через неправильний розрахунок освітньої субвенції органами управління освітою.
- Скорочення мереж закладів ЗСО через формулу освітньої субвенції, яка стимулює владу економити кошти.
- Скорочення засновником витрат на освіту в поточному році, щоби використати кошти наступного року для покращення матеріально-технічного стану шкіл.
- Відсутність порядку розподілу коштів освітньої субвенції всередині громад.
- Побори з педагогів та батьків на утримання шкіл.
У 2021 році всі заклади освіти мають стати автономними, зокрема й у питаннях ведення бухобліку та складання фінзвітності. Як це зробити та що врахувати?
Ідеї для розв’язання вищевказаних проблем:
- Створити відкриту інформаційну систему для отримання, оброблення та зберігання інформації від суб’єктів у сфері освіти. Система буде консолідувати та аналізувати інформацію, формувати звіти щодо кожного з процесів.
- Створити узгоджені та верифіковані реєстри здобувачів освіти, реєстр освітніх працівників.
- Розробити прозору процедуру розрахунку та розподілу освітніх субвенцій від МОН.
- Розробити орієнтовні нормативи витрат на одного здобувача освіти.
- Сприяти отриманню освітньої субвенції приватними закладами освіти.
- Зменшити залучення коштів батьків учнів на утримання шкіл та садочків, сприяти їх легалізації для виведення з тіні.
- Надати якомога більшу фінансову автономію закладами освіти.
- Провести навчання працівників органів управління освітою та керівників закладів освіти щодо розрахунку освітньої субвенції.
- Запровадити дієвий механізм фінансування порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
- Внести зміни до законодавства, якими зобов’язати директорів звертатися до засновника із запитами щодо забезпечення потреб закладів освіти, а засновника — зобов’язати надавати аргументовані відповіді на ці запити із вказанням можливості їх виконання та орієнтовних термінів.