Результати з читання українських учнів на 27% залежать від школи

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

PISA опублікували результати дослідження щодо результатів з читання українських учнів
Результати читання школярів

Плани МОН на п’ять років: до чого підготуватисяРезультати з читання українських учнів майже на 70% залежать від їхніх індивідуальних особливостей та інших чинників, а на 27% — від закладів освіти, де вони навчаються.

Таку інформацію зазначено в результатах міжнародного дослідження PISA, які опубліковано на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.

Дослідження виявило, що для різних типів закладів найбільша нерівність учнів за успішністю спостерігається в ліцеях, гімназіях, спеціалізованих школах та коледжах, технікумах, ПТНЗ. За типом місцевості відмінності між закладами освіти в успішності учнів менш помітні, особливо в містечках до 15 тисяч жителів.

Зокрема, рівень соціальної та академічної нерівності серед українських учнів на 90% подібний до рівня цієї нерівності в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Індекс соціальної включеності (75%) має близьке до значення, середнього в країнах ОЕСР. Цей індекс означає, що соціальна нерівність більш виразна серед учнів, які відвідують той самий заклад освіти, ніж серед учнів, які відвідують різні заклади.

Серед інших аспектів дослідження PISA:

  • В Україні учень із низьким соціально-економічним статусом має приблизно один шанс до шести навчатися в одній школі з учнями, які мають високі результати з читання.

  • 48% учнів навчаються в закладах, керівники яких завжди, приймаючи на навчання, беруть до уваги проживання на відповідній території, а 37% — у закладах, де завжди до уваги беруть навчальні досягнення. Для різних типів населених пунктів чи типів закладів освіти не виявлено залежності між успішністю учнів із читання та частотою врахування проживання для приймання на навчання. Лише серед учнів із великих міст, а також коледжів, технікумів, ПТНЗ вищі результати мають учні тих закладів, де під час приймання завжди враховують навчальні досягнення. Для інших типів населених пунктів чи закладів освіти суттєвої різниці нема.

  • В Україні 65% 15-річних підлітків навчаються в закладах освіти, які конкурують із двома й більше закладами поблизу, але майже 16% учнів навчаються в закладах, які не мають конкурентів. У населених пунктах усіх типів не виявлено суттєвої різниці в успішності учнів із читання залежно від того, чи конкурує їхній заклад з іншими. Лише в коледжах, технікумах, професійно-технічних навчальних закладах, які не мають поряд жодного конкурента, успішність учнів / студентів із читання суттєво нижча.

  • В Україні значення індексів ізоляції (імовірність, що представники певної групи учнів будуть взаємодіяти в одному закладі освіти з представниками з «умовно протилежної» групи) схожі зі значеннями індексів для країн ОЕСР. Ізоляція учнів із низькими результатами — трохи вища, ніж із високими.

  • Слабкий учень має ймовірність 0,43 зустріти у своїй школі такого ж слабкого учня, а сильний зустріне сильного з трохи меншою ймовірністю — 0,39, бо сильних учнів загалом менше. Також в Україні більша концентрація слабких учнів, ніж сильних, незалежно від типу закладу освіти чи типу місцевості. У містечках до 15 тис. жителів — найменша соціальна сегрегація учнів у закладах освіти. У великих містах і в сільській місцевості рівень ізоляції учнів із високим соціально-економічним статусом майже однаковий.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
234

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54153

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
716

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110946

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді