У 2018 році Україна вперше взяла участь у дослідженні якості освіти PISA, результати оприлюднили 3 грудня 2019 року. Тоді МОН видало наказ «Про проведення у 2018 році основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA–2018 в Україні» від 12.03.2018 № 239.
Цим наказом затвердили:
- Перелік закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти — претендентів на включення до вибірки закладів освіти — учасників основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA–2018
- завдання для Українського центру оцінювання якості освіти, Інституту освітньої аналітики, органів управління освітою та керівників закладів освіти.
Результати дослідження якості освіти PISA–2018
«Ми розраховуємо на те, що отримані результати стануть сигналом для наших вчителів, батьків та суспільства загалом. Тепер має стати очевидним, що реформа шкільної освіти для України – не забаганка, а об’єктивна потреба», – зазначила Ганна Новосад.
Результати українських учнів з математики виявились значно гіршими порівняно із середніми значеннями по країнах Організації економічного співробітництва і розвитку. Це прослідковується в усіх трьох компетенціях, рівень яких досліджує PISA, – читацькій, математичній та природничо-науковій.
Зокрема, у звіті зробили три основних висновки:
- Результати українських учнів/студентів нижчі за середні по країнах ОЕСР у всіх трьох галузях. Щодо різниці успішності учнів/студентів в Україні порівняно із середніми значеннями по країнах ОЕСР із читання становить 23 бали, математики — 39, а з природничо-наукових дисциплін – 22. Ця різниця близька до еквівалента в один рік навчання.
- Показники України порівняно з показниками таких референтних країн, як Естонія, Польща, Угорщина й Білорусь, є нижчими із читання, математики та природничо-наукових дисциплін, які для цих країн є близькими до середніх значень по країнах ОЕСР, натомість Грузія й Молдова мають нижчі, ніж Україна, значення за всіма трьома галузями грамотності. Українські учні/студенти випереджають учнів Словацької Республіки в галузі читання й природничо-наукових дисциплін, але слабші за них у галузі математики. Результати України із читання найближчі до результатів Білорусі й Словацької Республіки.
- В Україні найбільш проблемною з-поміж трьох галузей PISA є математика. У більшості країн немає значних відмінностей між результатами учнів/студентів у різних предметних галузях, натомість в Україні особливо помітні відносно низькі результати учнів/студентів із математики.
Згідно з результатами PISA-2018, базового рівня – мінімального, якого в кінці першого етапу середньої освіти мають досягти учні, – в Україні не досягли:
- з читацької грамотності – 25,9% українських підлітків,
- з математичної – 36%,
- з природничо-наукової – 26,4%.
Графік проведення PISA–2018
У міжнародному дослідженні брали участь учні 2002 року народження.
Український центр оцінювання якості освіти спільно з Інститутом освітньої аналітики:
- з 15 квітня до 30 травня — проводили основний етап дослідження.
Основний етап дослідження PISA–2018
У межах основного етапу дослідження здійснювалося:
- тестування та анкетування учнів
- анкетування керівників закладів освіти, які включені до переліку.
Тестування учнів
Тестування тривало 2 год., протягом яких школярі опрацьовували один із 30 тестових зошитів.
Примірники кожного тестового зошита надавали значній кількості учасників, щоб здійснити порівняльний аналіз результатів тестування і в межах однієї країни, і серед країн-учасниць.
Тестові завдання мали кілька форматів:
- вибір одного з варіантів відповіді
- надання короткої чи розгорнутої відповіді.
Учні також заповнювали анкету про себе, про помешкання, спосіб життя тощо.
Завдання для керівників закладів освіти
Адміністрація закладів освіти, у яких відбувалося дослідження, мала узгодити режим роботи закладів із графіком проведення дослідження.
Керівники закладів освіти мали:
- поінформувати учнів — учасників PISA–2018 про специфіку та умови проведення дослідження
- забезпечити участь учнів у дослідженні.
Керівники закладів освіти відповідали на запитання анкет щодо:
- умов навчання учнів
- варіативних компонентів, які пропонує заклад освіти
- кваліфікації персоналу тощо.