Важливо чітко визначити обсяг освітніх втрат і прогалин, а головне — розробити дієві інструменти для їхньої компенсації. Саме про це часто говорять освітні стейкхолдери.
Про це зазначив Іван Юрійчук — заступник Голови ДСЯО з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації під час етеру. А також про план Державної служби якості освіти України щодо моніторингу освітніх втрат.
Насамперед він акцентував, що проблема освітніх витрат розпочалася ще з початку пандемії COVID-19 та переходу на дистанційне навчання. Наприкінці 2021 — на початку 2022 років ДСЯО реалізувала перший етап дослідження цієї проблеми. Другий етап припав на кінець 2022 — початок 2023 року.
Таким чином учасники освітнього процесу (учні, вчителі, директори закладів освіти й батьки) відповідали на питання, запропоновані службою. Незабаром результати цього опитування остаточно опрацюють і презентують громадськості.
Проте в ДСЯО усвідомлюють, що відповіді респондентів більшою мірою передають суб’єктивні відчуття, що є недоцільним під час розробки інструментарію. Через це у травні 2023 року планується проведення тестування з української мови та математики для учнів з обраних закладів освіти. Саме так можна буде зафіксувати динаміку результатів навчання, узявши результати тестування за вихідну точку. Також їх планують порівняти з результатами опитування — наскільки об’єктивні дані самооцінювання, чи збігаються відчуття із конкретними цифрами.
Зокрема, Іван Юрійчук підкреслив, що що результати навчання — поняття ширше, ніж результати з конкретних предметів. «М’які», або ж соціально-емоційні, навички також мають розвиватися.
У світі поки немає ґрунтовних досліджень на національних рівнях, які б дали відповідь, як сформовані ці навички в сучасних дітей, тож Україна разом з 15 іншими країнами взяла участь у пілотному проєкті з вимірювання «м’яких» навичок. ДСЯО з EdCamp (національним координатором проєкту) є співорганізаторами цього дослідження.
Відповідне дослідження міститимете три компонента:
- самооцінювання за допомогою опитування,
- результати навчання з конкретних предметів,
- стан розвитку соціально-емоційних навичок.
Завдяки цим компонентам у ДСЯО планують скласти скласти комплексне уявлення про динаміку результатів освіти й сконструювати інструменти компенсації втрат.