Ведучі та гості студії ставили міністерці освіти і науки запитання щодо ЗНО-2020.
Чи будуть якісь головні, ключові зміни в ЗНО цього року?
«Що стосується якихось новацій то власне цього року змін як таких не буде. Єдине — трішки змінені завдання в бік компетентісного підходу. Тобто тести будуть більш дотичні до реальних життєвих ситуацій. Маючи результати з PISA, УЦОЯО дещо змінив вид тестів, але <...> нічого, окрім [матеріалів зі шкільної програми], у тестах не буде. Важлива новація у нас буде наступного року, коли ЗНО з математики стане обов’язковим, але це окрема тема».
Як складається ситуація, що діти добре навчаються 10 років, а потім не можуть скласти ЗНО?
«Усі тести базуються на шкільній програмі, тому що тестування не може виходити за її межі. [Шкільних знань] має бути достатньо. Інше питання — яку учні отримували якість освіти, як вони, в тому числі, працювали самостійно. Багато хто готується самостійно і здає самостійно. Батьки дуже часто <...> шукають варіанти підтримки своїх дітей. В багатьох випадках цього не потрібно, щоб скласти ЗНО. Я не можу промотувати репетиторство. Моє завдання — зробити так, щоб шкільної програми вистачало, щоб скласти ЗНО. Я вважаю, що в межах шкільної підготовки підготуватися до тестів абсолютно реально. Я у свій час була першопрохідцем — в перший пілотний рік склала ЗНО, репетиторів не шукала і склала дуже вдало».
Виникає дисонанс: у НУШ дітей навчають мислити, натомість для тестів, як правило, потрібно просто запам'ятати, зазубрити. Якщо я не пам’ятаю, скажімо, точних дат народження — я погано складаю тест
«Це питання того, що ми хочемо перевірити на виході зі школи. Тестування має відходити від суто знаннєвого тесту і рухатися в сторону перевірки навичок і компетентностей, які опановує дитина протягом шкільного навчання, і які є в основі НУШ. Це буде поступово».
ЗНО — це великий стрес для дитини. Вони можуть дуже добре щось знати, але на фоні стресу вони це забувають. Раніше, під час іспитів, такого не було. Можливо, колись ЗНО знову перейде в іспити?
«Давайте згадаємо, чому було впроваджене ЗНО. Це був крок у бік прозорості під час вступу до вишів. Раніше було надзвичайно складно знайти університет, де будуть прозорі правила вступу. Якщо ми в певний момент часу разом з університетами створимо таку систему, коли всім вишам можна буде довіряти щодо прозорого і конкурентного вступу абітурієнтів — тоді, безперечно, можна буде думати про зміну підходів до ЗНО. Наразі мені здається, що нам потрібно, з одного боку, розвивати ЗНО, щоб воно ставало менш знаннєвим, а з іншого боку — працювати в школі, щоб для дітей це був менш стресовий досвід. Наприклад, зараз можна складати пробне ЗНО, щоб зрозуміти, що це не настільки страшно. Будь-який відповідальний етап в житті, як-от перехід від школи до закладу вищої освіти, це стрес сам по собі, і хвилювання тут все одно не уникнути».