Субвенції на НУШ у 2018-му та 2019 році було використано неефективно

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Голова Рахункової палати Валерій Пацкан заявив, що виділені для потреб НУШ субвенції були потрачені недоцільно, а в деяких випадках не використані взагалі

За словами Валерія Пацкана, упродовж 2018-го року та 9-ти місяців 2019 року на потреби НУШ було виділено майже 2,3 млрд грн. Ці гроші мали бути витрачені на:

  • придбання необхідних меблів для класів та дидактичних матеріалів
  • придбання комп’ютерного обладнання
  • підготовку тренерів-педагогів, супервізорів, проведення супервізії та підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Чи є ваш заклад у плані перевірок на 2020 рік? Дізнайтеся завчасно

Рахункова палата перевірила у 127 школах у восьми областях та місті Києві, чи ефективно було використання кошти на впровадження реформи.

Висновок аудиторів:

  • майже 400 млн грн станом на 1 жовтня 2019 року не використані;
  • близько 60 млн грн на кінець 2018 року повернуто до державного бюджету.

Як висловився Валерій Пацкан: «Фактично гроші субвенції витрачалися абияк. Для чиновників головне було їх якнайшвидше використати, але чи досягли вони поставлених завдань – ніхто не аналізував». Окрім того, перевіряльники знайшли проблеми і в тому, як саме і на що були витрачені гроші.

Неякісні меблі для НУШ

За звітом перевіряльників, більшість із закуплених меблів – неякісні, а деякі ще й не зовсім безпечні. У 21 з 29 перевірених об’єктів не було сертифікації якості меблів та виявлена невідповідність нормам і стандартам.

Інколи необхідні за вимогами НУШ меблі неможливо розмістити в класній кімнаті, бо класи переповнені.

На початок 2018/2019 навчального року в 13% перших класів вчилося більше дітей, ніж потрібно для комфортного навчання – понад 30. Площа половини приміщень перших класів менше допустимого – 60 м² (менше ніж 2 м² на учня). Через брак місця необхідні простори для НУШ створюють часто в коридорах чи додаткових приміщеннях.

Висновок аудиторів: місцеві адміністрації та відділи освіти використали субвенцію переважно для поліпшення матеріально-технічної бази шкіл, а не на впровадження нового освітнього середовища.

Не врахована кількість учителів для підвищення кваліфікації

Перевіряльники вважають, що МОН розподілило гроші необмірковано. А саме, 370,3 млн грн субвенції лише на підвищення кваліфікації вчителів 1-4-х і підготовчих класів станом на 01.10.2017. Натомість не була врахована кількість:

  • асистентів вчителів ЗЗСО з інклюзивним та інтегрованим навчанням;
  • заступників директорів ЗЗСО з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи у початкових класах;
  • вчителів іноземних мов, які мали навчати учнів перших класів у 2018/2019 навчальному році.

Крім того, не були враховані видатки на тренерів, тренерів-педагогів, працівників закладів післядипломної педагогічної освіти комунальної форми власності, які залучені до підвищення кваліфікації вчителів, проведення супервізії тощо.

І навіть цей неправильний розподіл коштів було не виконано. Через це 57,3 млн грн були повернуті до державного бюджету в кінці 2018 року.

Територія школи — безпечна: 7 точок контролю

Чому це сталося?

У Рахунковій палаті вважають, що одна з причин недбалого використання коштів – відсутність поетапного контролю з боку МОН. Згідно зі звітом Рахункової палати, для закупівлі за кошти субвенції МОН не затвердило чіткого та достатнього переліку:

  • дидактичних матеріалів
  • музичних інструментів
  • сучасних меблів
  • комп’ютерного обладнання
  • відповідного мультимедійного контенту.

Тож кошти були розпорошені, а цілі — не досягнуті. «І це, наголошую, ми фізично перевірили лише 9 регіонів, 127 шкіл», – підкреслив Валерій Пацкан. У результаті організація освітнього простору в усіх школах відповідно до Концепції НУШ наразі не є можливою, а діти не отримують рівних умов для здобуття освіти.

Джерела: Голова Рахункової палати Валерій Пацкан; Рахункова палата

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Адаптація п’ятикласників до навчання у школі

Матеріал статті ви зможете використати: при підготовці до виступу на батьківських зборах як класний керівник чи психолог; у консультаціях батьків з питань адаптації учнів 5 класу до навчання в базовій (основній) школі; для самоосвіти як вчитель.
116888

Психологічна підтримка учнів, батьків та педагогів під час війни

Які техніки психологічної підтримки використовувати, щоб зберегти психічне здоров’я та підвищити адаптаційні можливості людини до складних умов та життя у стані тривоги, невизначеності та стресу
7141

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді