Чи можна працювати вчителем без педагогічної освіти: фахівець дав коментар

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов прокоментував одну з норм нового закону «Про повну загальну середню освіту»

Новий закон «Про повну загальну середню освіту» викликав суперечки серед освітян щодо норми, яка дає змогу керівникам закладів освіти брати на вчительські посади людей без педагогічної освіти. На своїй сторінці у фейсбуці освітній омбудсмен Сергій Горбачов прокоментував цю норму.

Зокрема, фахівець пояснив, чому в новому законі відсутній детальний опис того, як саме можна залучити до викладання людину, яка не має педагогічної освіти. Це зроблено, аби уникати надлишковості нормативно-правових актів — тобто повторів однієї і тої самої норми у нормативно-правових актах різного рівня:

«У законах умовно «нижчого» рівня (спеціальних), як правило, не дублюються норми закону більш «високого» рівня (базових, загальних, рамкових). А Закон «Про повну загальну середню освіту» — це спеціальний закон, на відміну від Закону «Про освіту», який є рамковим (тобто містить в собі опис спеціальних законів, які треба додатково ухвалити на виконання рамкового)».

Чи можна взяти на роботу вчителя без педагогічної освіти

Сергій Горбачов зіставив тексти обох законів (зведемо це зіставлення в таблицю, аби унаочнити):

ЗаконНормаКоментар омбудсмена
Про повну загальну середню освіту

Стаття 22. Педагогічні працівники

1. На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки

Умови прийняття на педагогічну посаду працівника без педагогічної освіти детально не прописані
Про освіту

Стаття 58. Вимоги до освіти та професійної кваліфікації педагогічного працівника закладу освіти

<...>

5. Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.

Особи можуть продовжити працювати на відповідних посадах педагогічних працівників системи дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти після їх успішної атестації у порядку, визначеному законодавством.

Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності)

Чітко визначено можливість залучати до викладання людину, яка має фахову освіту, але не має педагогічної

Примітка. Текст ст.22 закону «Про повну загальну середню освіту» дано у редакції до ухвалення у другому читанні.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
3000

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
81910

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
77413

Вносимо зміни до наказів, виданих у закладі освіти

Існує чимало обставин, у зв’язку з якими необхідно вносити зміни до розпорядчих документів: законодавчі новації, кадрові ротації, оптимізація освітнього процесу тощо. Як призупинити дію виданого наказу або змінити його окремі пункти? Пропонуємо ознайомитися з особливостями внесення змін до наказів та їх документального оформлення
53943

Учнівське самоврядування в закладі освіти

Формувати соціалізовану особистість з демократичними поглядами і вмінням працювати в команді – одна з важливих вимог сучасної освіти, яка найкраще реалізується через педагогіку партнерства, однією із форм якої є учнівське самоврядування.
19234

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді