Чи можна працювати вчителем без педагогічної освіти: фахівець дав коментар

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов прокоментував одну з норм нового закону «Про повну загальну середню освіту»

Новий закон «Про повну загальну середню освіту» викликав суперечки серед освітян щодо норми, яка дає змогу керівникам закладів освіти брати на вчительські посади людей без педагогічної освіти. На своїй сторінці у фейсбуці освітній омбудсмен Сергій Горбачов прокоментував цю норму.

Зокрема, фахівець пояснив, чому в новому законі відсутній детальний опис того, як саме можна залучити до викладання людину, яка не має педагогічної освіти. Це зроблено, аби уникати надлишковості нормативно-правових актів — тобто повторів однієї і тої самої норми у нормативно-правових актах різного рівня:

«У законах умовно «нижчого» рівня (спеціальних), як правило, не дублюються норми закону більш «високого» рівня (базових, загальних, рамкових). А Закон «Про повну загальну середню освіту» — це спеціальний закон, на відміну від Закону «Про освіту», який є рамковим (тобто містить в собі опис спеціальних законів, які треба додатково ухвалити на виконання рамкового)».

Чи можна взяти на роботу вчителя без педагогічної освіти

Сергій Горбачов зіставив тексти обох законів (зведемо це зіставлення в таблицю, аби унаочнити):

ЗаконНормаКоментар омбудсмена
Про повну загальну середню освіту

Стаття 22. Педагогічні працівники

1. На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки

Умови прийняття на педагогічну посаду працівника без педагогічної освіти детально не прописані
Про освіту

Стаття 58. Вимоги до освіти та професійної кваліфікації педагогічного працівника закладу освіти

<...>

5. Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.

Особи можуть продовжити працювати на відповідних посадах педагогічних працівників системи дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти після їх успішної атестації у порядку, визначеному законодавством.

Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності)

Чітко визначено можливість залучати до викладання людину, яка має фахову освіту, але не має педагогічної

Примітка. Текст ст.22 закону «Про повну загальну середню освіту» дано у редакції до ухвалення у другому читанні.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
903

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5699

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77922

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4753

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді