Недитячі проблеми підлітків: як вберегти і запобігти?

Контакт з батьками важливий на всіх етапах виходу з проблеми захворювання на наркоманію чи алкоголізм. Тут не грає ролі ні освіта, ні статус батьків. Дитина ― не черевик, її не можна здати в ремонт, переклавши всю відповідальність тільки на лікарів.

Батьки і школа ― два глобальних світи, які організовують життя дитини. Саме батьківська байдужість стає причиною наркоманії та раннього алкоголізму.

Про те, як допомогти дитині у складній психологічній обстановці і запобігти поворот до наркотиків, розповіли фахівці Обласної клінічної психоневрологічної лікарні № 1.

 «Рідко буває, що у психічно хворої дитини виникає наркоманія, як правило, все навпаки», ― наголосила Тетяна Смирнова, головний позаштатний дитячий психіатр Челябінської області, керівник центру психічного здоров'я дітей та підлітків ГБУЗ «ОКСПНБ № 1».

«Дитина починає вживати наркотики, які з часом негативно впливають на організм. У першу чергу страждає головний мозок, в якому порушуються біохімічні процеси і розвиваються симптоми деменції (недоумства). Дитина погано вчиться, починають страждати пам'ять і увага, знижуються вольові установки», ― розповіла вона.

Фахівець повідомила, що по допомогу спеціалістів звертаються зазвичай вже тоді, коли батьки не знають, що відбувається з дитиною. Помічають, що у неї часто змінюється настрій, поганий апетит, неохайний зовнішній вигляд, поводиться грубо і запально. Більшість батьків у такому разі про наркотики думають в останню чергу, вважаючи, що причина або в шкільних проблемах, або найстрашніше ― розвивається шизофренія. Дізнавшись правду, перебувають в шоці. Лікувати наркозалежність дуже складно, особливо у дітей.

Т. Смирнова зазначила, що на дітей не діють такі механізми лікування, які є ефективними для дорослих. У дітей немає за плечима досвіду втрат, яким володіють дорослі пацієнти. «У дитини безхмарна картина світу: здоров'я є, з роботи не виганяють, засоби до існування є, батьки живі, немає власної родини, яку втрачають повнолітні наркомани й алкоголіки та повернення якої є могутнім стимулом на шляху до їх одужання. Тому, коли до дитини звертаються психолог і лікар-психіатр, вона сприймає це негативно, адже дорослі тим самим намагаються порушити її «прекрасний світ», ― пояснила вона.

Тільки проходячи через систему спеціальних тренінгів та корекційних занять із застосуванням інноваційних технологій, таких як казкотерапія, пісочна терапія, рухова терапія, дихальні вправи, діти починають зцілюватися. Але якщо рецидиви все ж трапляються, це ускладнює процес одужання. Кілька років тому підлітки захоплювалися вдиханням парів токсичних речовин.

Якщо батьки помічали зміни досить швидко і дитина потрапляла до лікарів, то ці симптоми проходили вже через 1,5 ― 2 місяці інтенсивного лікування. Але якщо дитина поновлювала прийом токсинів, то наступного разу симптоматика психоорганічного симптому наростала, і допомогти дитині ставало набагато складніше.

Як розповіла спеціаліст, піддаються наркоманії  слабовільні діти, які залишилися без уваги батьків і не вміють сказати «ні». Можна сказати, що починається вона з першого затягування або уколу. «По дурості», за компанію. Бували рідкісні випадки, коли на дискотеці кололи спеціально. Але найчастіше спрацьовує цікавість. Спочатку дають спробувати, потім в борг, а потім дитина вже «на гачку». Для підлітків важлива думка групи, до якої вони входять. Включаються біохімічні процеси, і потім дитина не в змозі впоратися з бідою самостійно. Допоможуть в даній ситуації тільки фахівці.

«Погано, що батьки починають бити тривогу, коли симптоми вже зовсім очевидні», ― зазначила Т. Смирнова.

Вона пояснила, що наркоманія лікується дуже важко. Потрібне серйозне медикаментозне лікування, час, за який повинна пройти перебудова особистості. Тому хворобу легше попередити, ніж лікувати.

Першими, хто повинні займатися дитиною, є її батьки. Дорослі не повинні чекати, коли все саме пройде. Якщо батьки самі не справляються, вони не повинні сидіти у «шкаралупі» і робити вигляд, що нічого не відбувається. «Підключайте шкільного психолога, звертайтеся до фахівців Обласного центру діагностики та консультування дітей», ― наголосила вона.

Причини завжди криються в психіці. Якщо дитина не справляється з навчальною програмою, то у нього виникає бажання або уникнути навантаження, або відповідати їй, що досить складно.

Потрібна комплексна система профілактики. Щоб біда не переросла в загибель дитини, потрібні система діагностики, лікування та тривала підтримуюча терапія ― медикаментозна, психологічна та педагогічна.

Батьки часто запитують психіатрів: «А ліки ― це не шкідливо?» На тлі руйнації особистості і всього організму від наркотиків говорити про шкоду ліків безглуздо. Звичайно, не буває ліків без побічних дій. Але, вибираючи між порятунком дитини від наркотичної чуми і лікуванням, розумні люди вибирають лікування.

Контакт з батьками важливий на всіх етапах виходу з проблеми. Тут не грає ролі ні освіта, ні статус батьків. Дитина ― не черевик, її не можна здати в ремонт, переклавши всю відповідальність тільки на лікарів. Важливо самому допомагати, вкладати свою душу, емоції, увагу і час в власної дитини.

Захищеність родиною ― найголовніша захист від наркотиків. Якщо навіть дитина оступиться, то швидко «випливе». Адже на його боці будуть батьки, педагоги та лікарі.

«Зараз наше спільне завдання ― зберегти покоління психічно здоровим!», ― наголосила Тетяна Смирнова.

Окрім того, вона також окреслила ще одну із причин того, що дитина може спробувати наркотики. «Збої дитячої адаптації в освітньому закладі сьогодні провокує наша досить жорстка система атестаційних заходів, численних іспитів і тестів. Дитина знаходиться в постійному стресі, і це несприятливо позначається на психіці. А якщо ще й педагоги ведуть себе неадекватно до інтересів дитини, то лише в окремих випадках вона спробує відповідати, а в основному перестане відповідати цим вимогам, тому що втомиться», ― розповіла вона.

Фахівець зазначила, що система освіти формує тим самим високоосвічений клас, але при цьому треба мати брати до уваги те, що за бортом залишається безліч дітей з неблагополучних сімей або з обмеженими можливостями, яким необхідна індивідуальна підтримка психологів.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як оптимізувати рухову діяльність дітей

Потреба в руховій активності природна для кожної дитини. Активні рухи викликають у дітей позитивні емоції та підсилюють усі фізіологічні процеси. Що допоможе вихователю та інструктору з фізкультури забезпечити оптимальну рухову активність дошкільників?
27854

Методична робота в закладі дошкільної освіти

Дізнайтеся про форми організації методичної роботи в дитячому садку, які допоможуть вихователям розвивати свій творчий потенціал, постійно підвищувати професійну кваліфікацію і забезпечать високий рівень проведених занять
47530

Як проводити батьківські збори в школі

Батьківські збори в школі— основний спосіб комунікації педагогічного колективу з батьками. Щоб збори були вдалі, а освітня робота ефективна, розглянемо види, форми проведення, теми батьківських зборів
39077

Аптечки у школі: як правильно укомплектувати та зберігати

Скористайтеся переліком медичних засобів у закладі освіти та дізнайтеся як правильно укомплектувати аптечку. Адже, як правило, діти схильні до травм і ніколи не знаєш в який момент потрібно буде надати допомогу. Важливо у такий момент мати все під рукою, зібране в одному місці.
42294

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді