Відкрита дискусія замість поспішних рішень: освітній омбудсмен про реформу навантаження вчителів
Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен Надія Лещик у своєму дописі на Facebook заявила, що питання можливого збільшення педагогічного навантаження на ставку потребує комплексного та виваженого підходу. Як вона наголосила, перед ухваленням будь-яких рішень держава має чітко проаналізувати реальні умови праці педагогів.
📝 Положення про службу охорони праці: як скласти
За її словами, перш ніж обговорювати зміну норми навантаження, необхідно з’ясувати:
- які обов’язки вчителі виконують поза уроками;
- які з них прописані в посадовій інструкції, а які — ні;
- скільки часу займають усі ці завдання;
- від яких функцій педагогів можна або необхідно звільнити;
- якою є реальна тривалість робочого часу вчителя;
- чи не призведе збільшення навантаження до порушення трудових прав;
- як це вплине на якість освіти та ситуацію у сільських школах, де більшість педагогів працює на неповну ставку.
Окрім того, освітній омбудсмен акцентувала, що питання є складним і потребує відкритої дискусії за участю вчителів, директорів, МОН, Мінфіну та Верховної Ради.
Вона також нагадала про проведене Службою освітнього омбудсмена спільно з ГО «Центр інноваційної освіти “Про.Світ”» опитування педагогів закладів загальної середньої освіти. Результати показали значне перевантаження працівників невластивими обов’язками, які не передбачені посадовими інструкціями. Це заважає вчителям виконувати їхнє основне завдання — навчати.
Надія Лещик окремо звернула увагу на статтю 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту», яка визначає, що робочий час педагогічного працівника охоплює і навчальну, і виховну, і методичну, і організаційну діяльність — але лише ту, що передбачена трудовим договором або посадовою інструкцією.
Саме тому важливо сторонам долучитися до системного діалогу, щоб рішення щодо зміни педагогічного навантаження ухвалювалися прозоро й у спосіб, що не погіршить умови праці педагогів.

