Чому закривають малокомплектні школи: пояснення освітнього омбудсмена
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
В Україні продовжуються дискусії довкола оптимізації малокомплектних шкіл. Як наголосила освітній омбудсмен Надія Лещик, головна проблема полягає не лише у фінансуванні, а й у браку відкритої комунікації з батьками.
📅 Календар атестації 2025/2026
За її словами, школи з менш ніж 45 учнями за законом можуть працювати до 1 вересня 2026 року, але частина громад закриває їх раніше, часто без належного обговорення з жителями.
📌 Основні акценти:
- Утримання малокомплектних шкіл обходиться дорого, тому громади нерідко обирають ліквідацію або реорганізацію.
- Деякі громади вирішують зберігати школу за власний кошт, якщо є фінансові можливості.
- Часто батькам не пояснюють, чому ухвалюють такі рішення, що викликає конфлікти.
- Є випадки, коли після закриття школи дітей не забезпечують підвезенням, що порушує їхні права.
Надія Лещик навела приклад громади, де з двох шкіл залишили лише одну, обґрунтовуючи це кращими умовами та можливістю інвестувати кошти в розвиток. Проте батьки виступили проти через відсутність діалогу.
Особливі виклики виникають у гірських регіонах, де довезення дітей у зимовий період є майже неможливим. Там громади часто наполягають на збереженні місцевих закладів.
Омбудсмен підсумувала, що держава має рацію, прагнучи оптимізувати витрати на освіту, але в кожній ситуації важливо враховувати специфіку громади та своєчасно інформувати батьків.
«З одного боку, можна зрозуміти позицію держави щодо економії коштів та оптимізації мережі, та водночас є випадки, коли дійсно варто залишити школу в громаді», — зазначила посадовиця.