Новий навчальний рік: МОН визначило головні акценти та тему Першого уроку

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Новий навчальний рік у школах стартує 1 вересня. МОН визначило головні акценти: безпека, гнучкі формати та Перший урок пам’яті загиблих Героїв

Новий навчальний рік: МОН визначило головні акценти та тему Першого уроку

Українські школи знову відчинять двері 1 вересня — вже вчетверте в умовах повномасштабної війни. Попри небезпеки, Міністерство освіти і науки обіцяє: навчальний процес триватиме, а головними пріоритетами стануть безпека дітей, гнучкі формати навчання та підтримка кожної дитини. Особлива увага — Першому уроку, присвяченому вшануванню пам’яті загиблих захисників та захисниць України.  

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Основне в організації освітнього процесу

  • Тривалість року: з 1 вересня 2025 до 30 червня 2026 року (постанова КМУ від 20.08.2025 № 1003).
  • Відповідальність адміністрацій: обласні та Київська міська військові адміністрації разом із засновниками шкіл мають створити умови для навчання залежно від безпекової ситуації у регіоні.
  • Гнучкий підхід: школи можуть самостійно визначати структуру навчального року, тривалість канікул, використовувати змішане чи дистанційне навчання, ущільнювати програми.
  • Пріоритет офлайн-навчання: якісне засвоєння знань і соціалізація дітей можливі насамперед за очного формату. Водночас безпека учасників освітнього процесу є головною умовою.
  • Укриття: відновлення повноцінного офлайн-навчання напряму залежить від облаштування безпечних укриттів. Для цього виділена державна субвенція.
  • Форми навчання: за потреби школи можуть працювати дистанційно відповідно до чинного положення МОН.
  • Безпека під час тривог: у разі повітряної тривоги уроки мають бути зупинені, а учні та вчителі повинні перейти в укриття; навіть дистанційно — заняття слід призупиняти, наголошуючи дітям на правилах безпеки.
  • Психологічна підтримка: рекомендовано враховувати індивідуальні потреби учнів та приділяти увагу психолого-педагогічній допомозі.

Перший урок — про пам’ять і незламність

МОН рекомендує присвятити його пам’яті загиблих захисників і захисниць України, які віддали життя за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави.

Мета уроку:

  • виховувати національну свідомість і патріотизм;
  • формувати активну громадянську позицію учнів;
  • виявими увагу та підтримку до родин полеглих воїнів.

Рекомендовані матеріали:

  • інформаційні напрацювання Українського інституту національної пам’яті, зокрема історії про участь жінок у боротьбі за незалежність, довідка про Іловайську трагедію, акція пам’яті «Сонях» тощо (див. додатки до листа, стор. 6–21);
  • залучення ветеранів та очевидців сучасних подій до зустрічей з учнями.

Перший урок нового навчального року стане не лише символічним стартом освітнього процесу, а й важливою подією для формування у школярів пам’яті про Героїв та усвідомлення ціни свободи. «Це не лише урок історії, це урок вдячності та єдності. Наші діти повинні знати, кому завдячують правом жити у вільній державі... Перший урок має стати нагадуванням: свобода і незалежність України виборюються щодня. Ми виховуємо покоління, яке пам’ятає свою історію і готове захищати своє майбутнє», — зазначають в МОН.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
53972

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
221

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110654

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11662

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді