Атестація директора закладу дошкільної освіти
Атестація директора ЗДО: нормативні документи
Посада директора закладу дошкільної освіти є педагогічною. Тож під час його атестації, так само, як і під час атестації інших педагогічних працівників, керуються такими нормативними документами:
- Положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 № 805, у редакції наказу МОН від 10.09.2024 № 1277; далі – Положення про атестацію);
- Перелік кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників (постанова КМУ від 23.12.2015 № 1109);
- Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (постанова КМУ від 21.08.2019 № 800);
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про дошкільну освту».
Також МОН у листі від 10.12.2024 № 1/23112-24 зауважує, що атестація керівника закладу освіти, з яким укладено контракт (строковий договір) або який прийнятий на певний термін для виконання тимчасово обов’язків за посадою керівника, здійснюється на загальних підставах відповідно до вимог Положення про атестацію.
Атестація педагогів у 2024/2025 н. р.: рекомендації МОН
Підвищення кваліфікації директора ЗДО як умова атестації
Мета атестації — стимулювати цілеспрямоване безперервне підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, зростання їхньої професійної майстерності, розвиток творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності освітнього процесу.
Необхідною умовою атестації педагогічних працівників, зокрема й керівників закладів дошкільної освіти, є підвищення кваліфікації, яке проводиться відповідно до законодавства.
⇒ Документація з атестації педагогічних працівників: упорядкуйте
Згідно з пунктом 3 наказу МОН від 09.09.2022 № 805 мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 120 годин або 4 кредити ЄКТС упродовж п′яти років.
Аналогічне положення містить і Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. Згідно з пунктом 16 Порядку обсяг підвищення кваліфікації педагогічного працівника закладу дошкільної освіти встановлює його засновник або уповноважений ним орган, утім не може бути менше ніж 120 годин на п’ять років.
Загальний обсяг підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації.

Відповідаємо на запитання, зокрема: чи зберігати кваліфікаційні категорії та педагогічні звання за педагогами, які переривали роботу; чи можна протягом року змінювати склад атестаційної комісії; чи зобов’язаний педагог бути присутнім на засіданні атестаційної комісії
Директор закладу дошкільної освіти, який вперше призначений на відповідну посаду, проходить підвищення кваліфікації відповідно до займаної посади протягом двох перших років роботи.
Підвищення кваліфікації директора ЗДО має бути спрямоване на вдосконалення раніше набутих або розвиток нових компетентностей (загальних і професійних), необхідних для ефективного використання професійного стандарту під час професійної діяльності та професійного зростання.
Професійні компетентності директора ЗДО: здоров'язбережувальна, проєктувальна, операційне управління закладом дошкільної освіти, організаційно-методична, комунікативна, здатність до навчання впродовж життя, інформаційно-комунікаційна, лідерська, емоційно-етична, стратегічне управління та розвиток закладу дошкільної освіти, стратегічна комунікація, нормативно-правова.
Типова програма підвищення кваліфікації керівників (директорів) закладів дошкільної освіти щодо впровадження професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» затверджена наказом МОН від 29.11.2022 № 1068. Її розроблено відповідно до сучасної державної політики у сфері дошкільної освіти та впровадження професійних стандартів.
⇒ Професійний стандарт директора ЗДО
Хто атестує директора ЗДО
Оскільки заклади дошкільної освіти перебувають у підпорядкуванні сільських, селищних, міських рад, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, то директорів цих закладів атестує атестаційна комісія II рівня. У пункті 8 розділу ІІ Положення про атестацію так і зазначено: атестаційна комісія II рівня атестує керівників підпорядкованих суб’єкту її створення закладів освіти.
Атестаційна комісія II рівня приймає рішення про:
- відповідність (невідповідність) керівників закладів освіти займаним посадам;
- присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій, присвоєння педагогічних звань або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні) керівникам закладів освіти, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси, дисципліни, безпосередньо працюють з дітьми).
Інколи у директорів ЗДО виникає запитання: чи може атестаційна комісія ЗДО атестувати директора, який веде педагогічну діяльність. Відповідаємо: ні. Згідно з пунктом 8 розділу ІІ Положення про атестацію саме атестаційна комісія II рівня ухвалює рішення, зокрема, про присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій, присвоєння педагогічних звань або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні) керівникам закладів освіти, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси, дисципліни, безпосередньо працюють з дітьми).
Атестація директора ЗДО на відповідність займаній посаді
Відповідно до пункту 3 розділу І Положення про атестацію педагогічним працівникам, посади яких відповідно до законодавства не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій, за результатами атестації встановлюється відповідність займаній посаді та, в порядку визначеному законодавством, за рекомендацією атестаційної комісії установлюється (підтверджується) тарифний розряд, а також може бути присвоєно педагогічне звання.
Оскільки пунктом 8 Положення про атестацію встановлено, що атестаційна комісія II рівня приймає рішення про відповідність (невідповідність) керівника закладу освіти займаній посаді, то ця атестаційна комісія уповноважена рекомендувати установлення (підтвердження) йому тарифного розряду.
Відповідно до пункту 5 розділу ІІІ Положення про атестацію атестаційна комісія розглядає документи працівника, який атестується, за потреби перевіряє їх достовірність, оцінює професійні компетентності працівника з урахуванням його посадових обов’язків і вимог професійного стандарту. Посадові обов’язки директора ЗДО визначає його посадова інструкція.
Атестація директора ЗДО за посадою педагогічного працівника
Педагогічні працівники, які обіймають різні педагогічні посади в одному закладі освіти (зокрема керівники закладів освіти, їх заступники та інші працівники, які викладають навчальні предмети, інтегровані курси, дисципліни або здійснюють іншу педагогічну роботу), атестуються за кожною з посад (абз. 5 п. 12 розділу І Положення про атестацію). Тож якщо директор ЗДО має, наприклад, навчальне навантаження за посадою вихователя, то він атестується за кожною із цих двох посад.
Відповідно до абзацу 10 пункту 12 розділу І Положення про атестацію керівник закладу освіти та його заступники, які працюють на посаді педагогічного працівника, що передбачає здійснення педагогічної діяльності та наявність педагогічного навантаження, атестуються за цією посадою в порядку, визначеному цим Положенням.
Позачергова атестація директора ЗДО
Позачергова атестація керівника закладу освіти проводиться у разі виявлення за результатами інституційного аудиту, проведеного відповідно до законодавства, низької якості освітньої діяльності закладу освіти. Ініціює позачергову атестацію директора ЗДО засновник ЗДО, керівник відповідного органу управління у сфері освіти. Проте в такому разі атестація директора ЗДО можлива не раніше ніж через 3 роки після проходження ним попередньої атестації. Про це, зокрема, наголошується у листі МОН від 10.12.2024 № 1/23112-24.
Позачергову атестацію директор ЗДО може ініціювати сам, якщо його освітній рівень, стаж роботи відповідає вимогам, визначеним у пунктах 8, 9 розділу 1 Положення про атестацію, або за наявності однієї з умов, визначених пунктом 6 цього самого розділу, наприклад, визнання переможцем, лауреатом фінальних етапів всеукраїнських, міжнародних, регіональних фахових конкурсів; наявності освітньо-наукового / освітньо-творчого, наукового ступеня.
Атестація директора ЗДО: що й коли робити
Порядок атестації директора ЗДО мало чим відрізняється від порядку атестації будь-якого педагогічного працівника. З’ясуємо ключові дати атестації директора ЗДО – що й коли йому робити.
Подання заяви
До 20 жовтня атестаційна комісія ІІ рівня складає та затверджує список педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації в поточному навчальному році. Тож насамперед, якщо директор планує проходити чергову атестацію в поточному навчальному році, йому варто перевірити, чи є він у тому списку працівників. У разі відсутності його у списку має подати на розгляд атестаційної комісії заяву в паперовій чи електронній формі. До 20 грудня поточного календарного року атестаційна комісія додає його до списків педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації.
Якщо директор ЗДО бажає пройти позачергову атестацію, він до 20 грудня так само подає атестаційній комісії відповідну заяву. Форма заяви – у додатку 1 до Положення про атестацію.
Подання документів, що свідчать про педагогічну майстерність та професійні досягнення
Протягом 10 робочих днів з дня оприлюднення атестаційною комісією інформації про атестацію директор ЗДО, який атестується, може подати до атестаційної комісії документи, що, на його думку, свідчать про педагогічну майстерність та/або професійні досягнення. Конкретного переліку документів, які має подати працівник для атестації, немає.
Так, Положення про атестацію не передбачає написання та обов’язкове подання до атестаційної комісії наукових робіт, статей, підручників для присвоєння чи підтвердження кваліфікаційної категорії / присвоєння педагогічного звання. Утім це не виключає права директора ЗДО, який атестується, надати атестаційній комісії свої науково-творчі напрацювання, щоб їх врахувала атестаційна комісія при ухваленні рішення.
Не подають до атестаційної комісії документи, які зберігаються в особовій справі директора ЗДО, адже його особова справа зберігається у відповідному органі управління у сфері освіти.
Вивчення професійної діяльності директора ЗДО
Для належного оцінювання професійних компетентностей директора ЗДО атестаційна комісія може прийняти рішення про вивчення практичного досвіду його роботи. У такому випадку атестаційна комісія затверджує графік відповідних заходів.
Вивчення професійної діяльності директора ЗДО може включти, зокрема:
- перевірку виконання програми розвитку ЗДО та результати інноваційної діяльності;
- моніторинг стану організації освітньої роботи, дотримання вимог державних освітніх стандартів;
- аналіз результатів проведення заходів державного нагляду (контролю);
- підсумки моніторингу роботи з педагогічним колективом та іншими працівниками закладу;
- ефективність взаємодії з громадськими організаціями та батьківським колективом;
- дотримання вимог щодо забезпечення безпечних умов перебування дітей у закладі;
- дотримання директором педагогічної етики, моралі;
- вивчення і аналіз звітів директроа про свою роботу на загальних зборах (конференціях) колективу закладу;
- аналіз розгляду звернень громадян.
Нове Положення про атестацію не передбачає складання характеристики на педагога, який атестується. Але у разі вивчення його досвіду роботи відповідальні члени атестаційної комісії, звісно, можуть написати характеристику щодо його професійної компетентності на підставі результатів вивчення.
Готуємося до виступу перед атестаційною комісією
Участь у засіданні атестаційної комісії
Рішення про результати атестації педагогічних працівників атестаційна комісія ІІ рівня ухвалює не пізніше ніж 25 квітня.
У разі тимчасової непрацездатності педагогічного працівника, який атестується, або настання інших обставин, що не залежать від його волі та перешкоджають проходженню ним атестації, проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії має бути перенесено за її рішенням до припинення таких обставин, але не більше ніж на рік. У такому випадку за педагогічним працівником зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) до проходження ним атестації в порядку, визначеному Положенням про атестацію.
Атестаційна комісія може запросити педагогічного працівника на своє засідання в разі виникнення до нього питань, зокрема пов’язаних з поданими ним документами. Запрошення на засідання атестаційної комісії секретар атестаційної комісії вручає працівнику під підпис або надсилає в сканованому вигляді на його адресу електронної пошти (з підтвердженням отримання). Заяву вручають чи надсилають не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня проведення засідання.
Директор ЗДО, який атестується, може бути присутнім на засіданні атестаційної комісії під час розгляду питань, що стосуються його атестації, зокрема в режимі відеоконференцзв’язку.
Отримання атестаційного листа та ознайомлення з наказом
Перший примірник атестаційного листа, за ініціативою директора ЗДО, який атестується, може бути виданий йому особисто під підпис або надісланий поштовим відправленням з повідомленням про вручення. Другий примірник додається до особової справи директора ЗДО.
На підставі рішення атестаційної комісії в строк, що не перевищує 7 робочих днів з дня його прийняття, суб’єкт призначення директора ЗДО видає відповідний наказ та впродовж 3 робочих днів із дати його видання ознайомлює з ним директора ЗДО, який атестувався, під підпис.
Атестаційний лист: бланк з підказками
Подання апеляції (за потреби)
У разі незгоди директора ЗДО, який атестувався, з рішенням атестаційної комісії ІІ рівня він має право подати апеляцію до атестаційної комісії ІІІ рівня упродовж семи робочих днів з дати отримання ним атестаційного листа (відповідно до п. 1 розд. IV Положення про атестацію).
Презентація директора ЗДО до атестації
Вимоги готувати презентацію до атестації немає. Утім директор ЗДО, який атестується, може підготувати її за своєю ініціативою та представити у ній інформацію про управлінську (педагогічну) майстерність та професійні досягнення.
Презентація директора ЗДО до атестації може містити відомості про методичні матеріали, сертифікати, дипломи, подяки та інші свідчення професійних досягнень.
Не потрібно намагатися втиснути у презентацію всі професійні здобутки за міжатестаційний період. Головне її призначення — структурувати матеріали, що свідчать про управлінську (педагогічну) майстерність та професійні досягнення, продемонструвати найбільш значущі з них.