З досвіду проведення Всеукраїнського тижня права у школі

Всеукраїнський тиждень права в кожному загальноосвітньому навчальному закладі проводять, звісно, по-своєму. Та хіба ж не надихає досвід колег на нові звершення? До вашої уваги — досвід Тальнівської загальноосвітньої школи, що на Черкащині

Всеукраїнський тиждень права у школі є не лише творчим звітом учителя основ правознавства, а й стимулом для учнів поглиблювати свої знання заради становлення вільних, відповідальних, гідних громадян.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

До процесу розробки заходів тижня права в школі проводимо засідання творчої групи, до якої входять:

  • представники методичного об’єднання вчителів історії та правознавства
  • практичний психолог
  • соціальний педагог
  • педагог-організатор.

Під час засідання визначаємо тему тижня права та розподіляємо обов’язки між членами творчої групи.

Заходи тижня права в закладі освіти 2018 року

Обов’язки між учасниками творчої групи розподіляємо умовно за чотирма основними напрямами:

  • розважально-виховні заходи
    • вікторини
    • конкурси
    • дебати
  • заходи з використанням ІКТ:
    • проекти
    • фестивалі
    • презентації
  • тематичні нетрадиційні уроки
  • круглі столи за участі запрошених гостей.

До тижня права проводимо анкетування учнів старшої школи з правових питань.

Також готуємо стенд «Дерево бажань» — до нього учні кріплять стікери зі своїми запитання, на які хочуть отримати відповідь від фахівців або хочуть обговорити їх під час заходів тижня права.

Опрацювавши результати анкетування та врахувавши побажання учнів, складаємо план проведення тижня.

⇒ Правовий турнір для старшокласників

На підготовчому етапі також активно залучаємо до співпраці представників районного Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, які надають нам навчально-методичну літературу і допомагають у написанні сценаріїв заходів та в їх проведенні.

Тиждень права розпочинаємо:

  • загальношкільним уроком «Права людини»
  • відкриттям виставки малюнків «Світ моїх прав».

У перший день також проводимо виховний захід для одинадцятикласників «Референдум як форма участі громадян в управлінні державою» (див. сценарій у додатку).

Протягом тижня у 2-11-х класах відбуваються тематичні уроки, як-от:

  • «Що означає бути громадянином»
  • «Школа прав дитини»
  • «З історії боротьби за рівні права».

Для учнів 9-11-х класів проводимо:

  • відеолекторій «Євросоюз — територія права»
  • презентації інтернет-проектів «Знаємо та реалізуємо свої права», «Моє місто моїми очима»
  • фестиваль учнівських презентацій «Право і закон»
  • правові вікторини та брейн-ринги.

Не лише обов’язки, а й права учнів в освітньому процесі

Які права й обов’язки батьків в освітньому процесі

Освітній процес: права та обов’язки педагогічних працівників

ІКТ під час Всеукраїнського тижня права

За використання інформаційно-комунікаційних технологій значно зростає пізнавальна активність учнів. За допомогою ІКТ ми організовуємо такі заходи, як:

  • фестивалі учнівських презентацій
  • конкурси інтернет-проектів
  • випуск інтернет-газети.

Фестивалі учнівських презентацій

Наприкінці тижня відбувається фестиваль учнівських презентацій «Право і закон», під час яких учні представляють свої інтерактивні роботи на правову тематику. Причому щоб створити презентації, школярі не лише досліджують обрану тему в науково-методичній літературі, а й беруть інтерв’ю у представників місцевого самоврядування та правоохоронних органів.

Тематика презентаційних завдань охоплює широкий спектр досліджень з основ правознавства. Учні 9-11-х класів представляють свої роботи на шкільних учнівських конференціях, у яких вони беруть участь разом зі своїми вчителями.


Так, успішно пройшли конференції на такі теми:

  • Правоохоронні органи
  • Професія адвоката
  • Знаємо та реалізуємо свої права
  • Демократія та права людини
  • Громадська думка
  • Усі ми різні, але рівні


Активність і зацікавленість у створенні презентацій надихнула учнів на майбутню роботу — створення інтернет-проектів.

Конкурси інтернет-­проектів

Нині завдяки ІКТ старшокласники беруть активну участь у позакласній діяльності. Так, на сайті Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників в розділі «Ліга старшокласників Черкащини» створено сторінку для старшокласників «Вчимося демократії разом». На ній учні дистанційно вивчають спецкурс «Вчимося демократії» та беруть участь у таких інтернет-проектах, як:

  • Вчимося захищати свої права і свободи
  • Вчимося взаємодіяти з владою
  • Вчимося поліпшувати життя місцевої громади.

Випуск інтернет­-газети

Учні започаткували інтернет-газету «Велика перерва». У ній старшокласники регулярно оприлюднюють результати вивчення громадської думки про шкільне життя. Окрім того, своїми сюжетами учні діляться з місцевою телестудією.

Представники органів учнівського самоврядування ініціювали засідання круглих столів із представниками правоохоронних органів, депутатами міської ради. Активісти створили веб-сторінки «Школа моїми очима» та «Моє місто — моїми очима».

Під час тижня права учні активно висловлювали свої погляди, вільно демонстрували громадянську позицію, долучалися до творчих проектів.

Наприкінці тижня права творча група вчителів, підбиваючи підсумки, обирає переможців конкурсів. А на урочистій лінійці:

  • оголошуємо подяки вчителям, учням та батькам, які брали активну участь в організації і проведенні тижня права
  • відзначаємо кращі презентації й проекти
  • нагороджуємо учасників.

Додаток

Референдум як форма участі громадян в управлінні державою

Позакласний захід для учнів 11-х класів

МЕТА:

  • ознайомити учнів із політико-правовими основами референдуму, особливостями прийняття публічно-владних рішень під час референдуму
  • заохотити учнів до ґрунтовного вивчення основних законів України, аби бути обізнаними щодо своїх прав і обов’язків перед державою.

ЗАВДАННЯ:

  • навчати учнів аналізувати інформацію, зокрема, законодавчого рівня
  • розвивати в учнів правові вміння, зокрема впливу на органи влади, захист своїх прав, уміння обстоювати власну думку, висувати контраргументи
  • виховувати в учнів повагу до демократичних надбань суспільства, формувати активну громадянську позицію підлітків.

КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ — 20-30 осіб.

ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:

  • Конституція України
  • текст Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 06.11.2012 № 5475-VI
  • таблиці «Форми референдуму», «Види референдуму», «Функції референдуму»
  • комп’ютер, під’єднаний до інтернету
  • презентації на тему «Проведення всеукраїнського референдуму»
  • картки з написами кольорів капелюхів — зелений, червоний, чорний, білий.

ХІД ЗАХОДУ

На дошці розміщені визначення понять «референдум» та «плебісцит».

Учитель вітається з учасниками заходу.

Вправа «Знайомство»

Мета:

  • познайомити учнів, які навчаються в різних класах
  • створити невимушену творчу атмосферу для проведення позакласного заходу.

Учасники заходу називають своє ім’я, потім додають щось особистісне, наприклад, розповідають про власну рису характеру, свої хобі чи мрію.

По завершенні вправи вчитель пропонує учням дати визначення правових термінів.

Вправа «Визначення понять»

Мета:

  • спонукати учнів критично мислити, піддаючи сумніву будь-яку інформацію
  • формувати компетентність із правових питань.

Учасники заходу об’єднуються в чотири мікрогрупи і після обговорення пояснюють такі терміни, як:

  • народовладдя
  • волевиявлення
  • конституційний референдум
  • ратифікаційний референдум
  • загальний референдум
  • законодавчий референдум.

Кожна група обирає «спікера», який озвучує тлумачення того чи того терміна.

Учитель виконує роль модератора, доповнює та коментує відповіді учнів.

Учасникам пропонують переглянути учнівські презентації за темою заходу. Після цього учні виступають з інформаційними повідомленнями.

Інформаційні повідомлення «Всеукраїнський референдум»

Перша учениця:

З давніх-давен українці мали звичай скликати віче, на якому розв’язували найважливіші питання. У ньому могли брати участь усі вільні люди.

Ці віча були аналогічні сходам давніх швейцарців, що стали основою референдної демократії наприкінці XV століття у Швейцарії. Навіть сам термін «віче» — «віщати», «оповіщати» — має схоже значення з давньошвейцарським «ad’referendum», що означає «те, що має бути повідомлене».

Перший учень:

Закон України «Про всеукраїнський референдум» визначає референдум як одну з форм безпосередньої демократії в Україні, способом здійснення влади безпосередньо українським народом, що полягає у прийнятті (затвердженні) громадянами України рішень із питань загальнодержавного значення шляхом таємного голосування в порядку, установленому цим Законом (стаття 1).

Залежно від предмета розрізняють такі референдуми, як:

  • конституційний, коли на всенародне голосування виноситься питання про схвалення нової редакції Конституції України, внесення змін до Конституції України, скасування, втрату чинності чи визнання нечинним закону про внесення змін до Конституції України
  • законодавчий — питання щодо прийняття чи скасування закону України або внесення змін до чинного закону України
  • ратифікаційний — питання щодо зміни території України
  • загальний — з будь-якого питання, окрім тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією України.

Так, 1 грудня 1991 року відбувся Всеукраїнський референдум про проголошення незалежності України, під час якого 90,32% виборців підтримали суверенний статус нашої держави.

Друга учениця:

Президент України проголошує всеукраїнський референдум за народною ініціативою, якщо його ініційовано з додержанням установлених Конституцією та законами України вимог щодо організації і порядку проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

Завдання референдуму — розв’язання важливих питань, не пов’язаних із наданням юридичної сили мандатам якихось осіб. Це можуть бути затвердження, зміна чи скасування законів, розв’язання питань територіального устрою.

Питання референдуму повинно мати чітке і ясне формулювання, яке не допускає різних тлумачень. На всеукраїнський референдум за народною ініціативою не може бути винесене питання про зміну території України.

Всеукраїнський референдум не може призначатися чи проводитися в умовах воєнного чи надзвичайного стану на всій території України.

Другий учень:

Право голосу на всеукраїнському референдумі мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років. Громадяни України, які мають право голосу на всеукраїнському референдумі, є учасниками всеукраїнського референдуму.

Третя учениця:

Підставою реалізації громадянином України свого права голосу на всеукраїнському референдумі є його включення до списків учасників всеукраїнського референдуму на дільниці всеукраїнського референдуму.

Третій учень:

Будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження прав громадян України на участь у всеукраїнському референдумі за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються.

Четвертий учень:

Громадянин України, який проживає або перебуває в період підготовки і проведення всеукраїнського референдуму за межами України, має право голосу на всеукраїнському референдумі, реалізація якого забезпечується його включенням до списку учасників всеукраїнського референдуму на відповідній закордонній дільниці, утвореній згідно з цим Законом.

Четверта учениця:

Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі учасника всеукраїнського референдуму, забороняється. Голосування на всеукраїнському референдумі є таємним: контроль за волевиявленням учасників всеукраїнського референдуму забороняється.

Вправа «Готуємо референдум»

Мета:

  • стимулювати активність учнів щодо висловлення своєї громадянської позиції з приводу проведення всеукраїнського референдуму та прийняття законодавчих рішень
  • навчати учнів аргументувати свою позицію, слухати і чути контраргументи, поважати думку інших.

Учитель пропонує учням підготувати проект закону «Про всеукраїнський референдум».

Спочатку вправу виконують як мозковий штурм: говорять усі учасники, слухають ідеї, заохочують ініціативу. Учні висловлюють свої пропозиції щодо питань референдуму, умов його проведення тощо, а потім об’єднуються в такі групи:

  • «Верховна Рада»
  • «ЦВК»
  • «Виборці»
  • «Спостерігачі».

Кожна група розробляє і пропонує свої заходи щодо організації та проведення всеукраїнського референдуму. Відтак — презентує проект.

По завершенні вправи вчитель аналізує відповіді учнів і підбиває підсумки.

Учитель:

Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.

Членам комісій всеукраїнського референдуму, іншим особам забороняється вчиняти будь-які дії чи розголошувати відомості, які дають можливість встановити зміст волевиявлення конкретного учасника все­українського референдуму.

На завершення позакласного заходу вчитель пропонує учням об’єднатися в групи і розв’язати тестові завдання (можна скористатися мультимедійною презентацією).

Тестові завдання

1. Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу:

а) не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу

б) мільйона громадян України, які мають право голосу

в) більш ніж чотирьох мільйонів громадян України, які мають право голосу

г) десяти мільйонів громадян України, які мають право голосу.

2. На конституційний референдум виносять питання:

а) про зміну території України

б) щодо прийняття чи скасування закону України або внесення змін до чинного закону України

в) будь-які, за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією України

г) щодо схвалення нової редакції Конституції України, внесення змін до Конституції України, скасування, втрату чинності чи визнання нечинним закону про внесення змін до Конституції України.

3. Право голосу на всеукраїнському референдумі мають:

а) громадяни України, яким на день голосування виповнилося шістнадцять років

б) громадяни України, яким на день голосування виповнилося сімнадцять років

в) громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років

г) громадяни України, яким на день голосування виповнився двадцять один рік.

4. Суб’єктом ініціювання та призначення всеукраїнського референдуму є:

а) Верховна Рада України

б) Президент України

в) Президент України і Верховна Рада України

г) Кабінет Міністрів України.

5. Дільниці референдуму утворюються:

а) не пізніше як за тридцять п’ять днів до дня голосування на всеукраїнському референдумі

б) не пізніше як за тридцять днів до дня голосування на всеукраїнському референдумі

в) не пізніше як за два місяці до дня голосування на всеукраїнському референдумі

г) за три місяці до дня голосування на всеукраїнському референдумі.

Підбиття підсумків заходу

Вправа «Капелюхи»

Мета:

  • визначити доцільність проведення виховного заходу
  • закріпити набуті знання.

Учитель об’єднує учасників у чотири групи. Кожній групі роздає капелюхи — зелений, червоний, чорний, білий.

Групи отримують завдання: підготувати відгук про захід з позиції, визначеної кольором капелюха:

Колір капелюха

Завдання

ЗЕЛЕНИЙ

Охарактеризувати захід із позиції розуму, давши відповіді на запитання:

  • Які знання ви отримали?
  • Що було найкориснішим?
  • Яка інформація була зайвою і не знадобиться в житті?
  • Де і як скористаєтеся отриманими знаннями і вміннями?

ЧЕРВОНИЙ

Описати захід із позиції емоцій і почуттів, давши відповіді на запитання:

  • Що викликало позитивні емоції?
  • Що викликало негативні емоції?
  • Які завдання були найцікавішими?

ЧОРНИЙ

Охарактеризувати захід із позиції негативу, давши відповіді на запитання:

  • Що не сподобалося найбільше?
  • Що саме слід було зробити інакше?

БІЛИЙ

Описати захід із позиції позитиву, давши відповіді на запитання:

  • Що сподобалося найбільше?
  • Що вдалося найліпше?
  • У чому учасники вбачають найбільшу користь?

По завершенні вправи кожна група презентує свої результати по колу.

За матеріалами Валерія Гулінського, заступника директора з виховної роботи, та Галини Харенко, вчителя історії Тальнівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2, що були опубліковані в журналі «Заступник директора школи»



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді