Всеукраїнський тиждень права у школі є не лише творчим звітом учителя основ правознавства, а й стимулом для учнів поглиблювати свої знання заради становлення вільних, відповідальних, гідних громадян.
Підготовка тижня правознавства
До процесу розробки заходів тижня права в школі проводимо засідання творчої групи, до якої входять:
- представники методичного об’єднання вчителів історії та правознавства
- практичний психолог
- соціальний педагог
- педагог-організатор.
Під час засідання визначаємо тематику тижня правознавства та розподіляємо обов’язки між членами творчої групи.
♣ Заходи Тижня права в закладі освіти
Обов’язки між учасниками творчої групи розподіляємо умовно за чотирма основними напрямами:
- розважально-виховні заходи
- вікторини
- конкурси
- дебати
- заходи з використанням ІКТ:
- проєкти
- фестивалі
- презентації
- тематичні нетрадиційні уроки
- круглі столи за участі запрошених гостей.
До тижня правознавства проводимо анкетування учнів старшої школи з правових питань.
Також готуємо стенд «Дерево бажань» — до нього учні кріплять стікери зі своїми запитання, на які хочуть отримати відповідь від фахівців або хочуть обговорити їх під час заходів тижня права.
Опрацювавши результати анкетування та врахувавши побажання учнів, складаємо план проведення тижня.
На підготовчому етапі також активно залучаємо до співпраці представників районного Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, які надають нам навчально-методичну літературу і допомагають у написанні сценаріїв заходів та в їх проведенні.
Тиждень правознавства: що відбувається
Тиждень правознавства розпочинаємо:
- загальношкільним уроком «Права людини»
- відкриттям виставки малюнків «Світ моїх прав».
У перший день також проводимо виховний захід для одинадцятикласників «Референдум як форма участі громадян в управлінні державою» (див. сценарій у додатку).
Протягом тижня у 2—11-х класах відбуваються тематичні уроки, як-от:
Для учнів 9-11-х класів проводимо:
- відеолекторій «Євросоюз — територія права»
- презентації інтернет-проектів «Знаємо та реалізуємо свої права», «Моє місто моїми очима»
- фестиваль учнівських презентацій «Право і закон»
- правові вікторини та брейн-ринги.
ІКТ під час тижня правознавства
За використання інформаційно-комунікаційних технологій значно зростає пізнавальна активність учнів. За допомогою ІКТ ми організовуємо такі заходи, як:
- фестивалі учнівських презентацій
- конкурси інтернет-проєктів
- випуск інтернет-газети.
Фестивалі учнівських презентацій
Наприкінці тижня відбувається фестиваль учнівських презентацій «Право і закон», під час яких учні представляють свої інтерактивні роботи на правову тематику. Причому щоб створити презентації, школярі не лише досліджують обрану тему в науково-методичній літературі, а й беруть інтерв’ю у представників місцевого самоврядування та правоохоронних органів.
Тематика презентаційних завдань охоплює широкий спектр досліджень з основ правознавства. Учні 9-11-х класів представляють свої роботи на шкільних учнівських конференціях, у яких вони беруть участь разом зі своїми вчителями.
Так, успішно пройшли конференції на такі теми:
- Правоохоронні органи
- Професія адвоката
- Знаємо та реалізуємо свої права
- Демократія та права людини
- Громадська думка
- Усі ми різні, але рівні
Активність і зацікавленість у створенні презентацій надихнула учнів на майбутню роботу — створення інтернет-проєктів.
Конкурси інтернет-проєктів
Нині завдяки ІКТ старшокласники беруть активну участь у позакласній діяльності. Так, на сайті Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників в розділі «Ліга старшокласників Черкащини» створено сторінку для старшокласників «Вчимося демократії разом». На ній учні дистанційно вивчають спецкурс «Вчимося демократії» та беруть участь у таких інтернет-проєктах, як:
- Вчимося захищати свої права і свободи
- Вчимося взаємодіяти з владою
- Вчимося поліпшувати життя місцевої громади.
Випуск інтернет-газети
Учні започаткували інтернет-газету «Велика перерва». У ній старшокласники регулярно оприлюднюють результати вивчення громадської думки про шкільне життя. Окрім того, своїми сюжетами учні діляться з місцевою телестудією.
Представники органів учнівського самоврядування ініціювали засідання круглих столів із представниками правоохоронних органів, депутатами міської ради. Активісти створили веб-сторінки «Школа моїми очима» та «Моє місто — моїми очима».
Під час тижня права учні активно висловлювали свої погляди, вільно демонстрували громадянську позицію, долучалися до творчих проєктів.
Наприкінці тижня правознавства творча група вчителів підбиває підсумки та обирає переможців конкурсів. А на підсумковій лінійці:
- оголошуємо подяки вчителям, учням та батькам, які брали активну участь в організації і проведенні тижня права
- відзначаємо кращі презентації й проєкти
- нагороджуємо учасників.
До теми
Сценарій позакласного заходу
Додаток
Референдум як форма участі громадян в управлінні державою
Позакласний захід для учнів 11-х класів
МЕТА:
- ознайомити учнів із політико-правовими основами референдуму, особливостями прийняття публічно-владних рішень під час референдуму
- заохотити учнів до ґрунтовного вивчення основних законів України, аби бути обізнаними щодо своїх прав і обов’язків перед державою.
ЗАВДАННЯ:
- навчати учнів аналізувати інформацію, зокрема, законодавчого рівня
- розвивати в учнів правові вміння, зокрема впливу на органи влади, захист своїх прав, уміння обстоювати власну думку, висувати контраргументи
- виховувати в учнів повагу до демократичних надбань суспільства, формувати активну громадянську позицію підлітків.
КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ — 20-30 осіб.
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:
- Конституція України
- текст Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 06.11.2012 № 5475-VI
- таблиці «Форми референдуму», «Види референдуму», «Функції референдуму»
- комп’ютер, під’єднаний до інтернету
- презентації на тему «Проведення всеукраїнського референдуму»
- картки з написами кольорів капелюхів — зелений, червоний, чорний, білий.
ХІД ЗАХОДУ
На дошці розміщені визначення понять «референдум» та «плебісцит».
Учитель вітається з учасниками заходу.
Вправа «Знайомство»
Мета:
- познайомити учнів, які навчаються в різних класах
- створити невимушену творчу атмосферу для проведення позакласного заходу.
Учасники заходу називають своє ім’я, потім додають щось особистісне, наприклад, розповідають про власну рису характеру, свої хобі чи мрію.
По завершенні вправи вчитель пропонує учням дати визначення правових термінів...
ДАЛІ — скачайте сценарій
Отримати сценарій заходу
За матеріалами Валерія Гулінського, заступника директора з виховної роботи, та Галини Харенко, вчителя історії Тальнівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2, що були опубліковані в журналі «Заступник директора школи»