Як правильно розв’язувати конфлікти в закладі освіти

Конфліктні ситуації виникають не лише між дітьми, а й між батьками та педагогом, батьками різних дітей. Як посприяти безконфліктному спілкування і відновновити комунікацію - у статті

Батьки можуть залучати до комунікації учителя як посередника й намагатися перетягнути його на свою сторону. Щоб запобігти цьому, практичний психолог має навчити батьків правил безконфліктного спілкування і відновної комунікації, а також змінити їхній підхід до розв’язання конфліктних ситуацій. Тут у пригоді стануть дві вправи. 

Індивідуальний навчальний план: чи обов'язково складати

Айсберг

Мета: визначити позиції, інтереси та потреби сторін конфлікту.

Матеріали: дошка або фліпчарт, на якому практичний психолог заздалегідь намалював айсберг.

Хід: практичний психолог розповідає учасникам, що конфлікт можна порівняти із айсбергом. А відтак пропонує уявити, що вони повільно пливуть Льодовитим океаном на крижині, навколо вода, берега не видно. Аж раптом учасники помічають, що на них насувається величезний айсберг. Відтак практичний психолог запитує:

  • Як ви почуваєтеся? (записує відповіді учасників ліворуч від айсберга)
  • А як ви почуваєтеся під час конфлікту? (записує відповіді учасників праворуч від айсберга)
  • Чи можна щось змінити в цих двох ситуаціях?

 

Практичний психолог пояснює, що під час конфлікту люди зазвичай помічають зміну поведінки, агресію, негативні прояви, тобто лише те, що на поверхні, так само як і верхівка айсберга. Однак решта залишається невидимою. Фахівець домальовує до зображення айсберга лінію води так, щоб на поверхі залишалася лише 1/10 його частина. А відтак позначає позиції — те, що люди кажуть і чого вони хочуть, та інтереси сторін конфлікту — потреби, відчуття, тобто те, чому люди хочуть.

Ефективно розв’язати конфлікт можливо, якщо переключити дискусію від позицій до потреб та інтересів. Інтереси, які лежать в основі конфлікту, можна задовольнити по-різному. Якщо учасники конфлікту висловлюють свої інтереси, це здебільшого дає змогу знайти рішення, яке задовольнить обидві сторони.

Конструктивна розмова

Мета: навчатися конструктивно розв’язувати конфлікти.

Обладнання: бланки, ручки.

Хід: практичний психолог об’єднує учасників у групи по 5–6 осіб. А відтак роздає кожній групі бланки, які потрібно заповнити протягом гри. Завдання учасників — пригадати або змоделювати типову конфліктну ситуацію, яка трапилася в школі, а відтак, орієнтуючись на схему «Айсберг», визначити сторони конфлікту, їхні позиції та інтереси. Після цього учасники мають проаналізувати зібрану інформацію й запропонувати можливий варіант(-и) розв’язання конфліктної ситуації. Бажано, аби ці варіанти передбачали взаємодію сторін конфлікту за формулою «виграш-виграш».

 

 

Підготувала Світлана Олексенко, практичний психолог — методист, старший викладач кафедри історичної та громадянської освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка для журналу Заступник директора школи

 

 

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді