Батьки можуть залучати до комунікації учителя як посередника й намагатися перетягнути його на свою сторону. Щоб запобігти цьому, практичний психолог має навчити батьків правил безконфліктного спілкування і відновної комунікації, а також змінити їхній підхід до розв’язання конфліктних ситуацій. Тут у пригоді стануть дві вправи.
Заяви: як оформлювати та реєструватиАйсберг
Мета: визначити позиції, інтереси та потреби сторін конфлікту.
Матеріали: дошка або фліпчарт, на якому практичний психолог заздалегідь намалював айсберг.
Хід: практичний психолог розповідає учасникам, що конфлікт можна порівняти із айсбергом. А відтак пропонує уявити, що вони повільно пливуть Льодовитим океаном на крижині, навколо вода, берега не видно. Аж раптом учасники помічають, що на них насувається величезний айсберг. Відтак практичний психолог запитує:
- Як ви почуваєтеся? (записує відповіді учасників ліворуч від айсберга)
- А як ви почуваєтеся під час конфлікту? (записує відповіді учасників праворуч від айсберга)
- Чи можна щось змінити в цих двох ситуаціях?
Практичний психолог пояснює, що під час конфлікту люди зазвичай помічають зміну поведінки, агресію, негативні прояви, тобто лише те, що на поверхні, так само як і верхівка айсберга. Однак решта залишається невидимою. Фахівець домальовує до зображення айсберга лінію води так, щоб на поверхі залишалася лише 1/10 його частина. А відтак позначає позиції — те, що люди кажуть і чого вони хочуть, та інтереси сторін конфлікту — потреби, відчуття, тобто те, чому люди хочуть.
Ефективно розв’язати конфлікт можливо, якщо переключити дискусію від позицій до потреб та інтересів. Інтереси, які лежать в основі конфлікту, можна задовольнити по-різному. Якщо учасники конфлікту висловлюють свої інтереси, це здебільшого дає змогу знайти рішення, яке задовольнить обидві сторони.

Тримайте орієнтовний план роботи над аналітичною довідкою, який допоможе вам чітко структурувати процес. А щоб вам було ще простіше, ми додали живий зразок довідки – можна брати й одразу використовувати його як шаблон у своїй практиці! Як завжди, жодних зайвих слів чи складних термінів – тільки конкретика, чіткість і максимум користі для вашої роботи
Конструктивна розмова
Мета: навчатися конструктивно розв’язувати конфлікти.
Обладнання: бланки, ручки.
Хід: практичний психолог об’єднує учасників у групи по 5–6 осіб. А відтак роздає кожній групі бланки, які потрібно заповнити протягом гри. Завдання учасників — пригадати або змоделювати типову конфліктну ситуацію, яка трапилася в школі, а відтак, орієнтуючись на схему «Айсберг», визначити сторони конфлікту, їхні позиції та інтереси. Після цього учасники мають проаналізувати зібрану інформацію й запропонувати можливий варіант(-и) розв’язання конфліктної ситуації. Бажано, аби ці варіанти передбачали взаємодію сторін конфлікту за формулою «виграш-виграш».
Підготувала Світлана Олексенко, практичний психолог — методист, старший викладач кафедри історичної та громадянської освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка для журналу Заступник директора школи