10 принципів, які допоможуть вчителю працювати ефективніше
Умови ефективного навчання
Що таке ефективне навчання
Ефективне навчання – це процес, під час якого учні не просто запам'ятовують інформацію, а й глибоко розуміють її, можуть застосовувати на практиці та розвивають навички, необхідні для подальшого навчання та життя.
Навчання ефективно впливає на процес розвитку учня за умови дотримання 10 принципів, про які поговоримо у цій статті. Дидактичні принципи забезпечують ефективність, коли застосовуються зі знанням основ психології взаємодії вчителя та учнів. Ефективність навчання очікуємо тоді, коли вчитель забезпечує не лише передачу знань, а й створює умови для розвитку учнів як активних, самостійних та компетентних особистостей.
Тож розглянемо основні принципи навчання — як умови ефективного навчання.
Формувальне оцінювання: способи та інструменти залучення учнів
Ефективне навчання: основні принципи
Принцип 1. Вплив самооцінки на успішність учня
Те, що учні думають про свої інтелектуальні здобутки, впливає на їхню успішність. Завдання вчителя полягає у наступному:
- Ви маєте допомогти учню зрозуміти, що його невдача в конкретному завданні не означає неуспішність в іншому. Головне правило – прагнути до кращого. Тільки на своїх помилках можна зрозуміти, у чому твої сильні сторони і як їх покращити.
- Не поспішайте хвалити дитину за швидко виконане завдання. Швидко – не означає якісно. В учня може скластися хибне переконання, що похапцем виконана задача завжди позитивно оцінюється. Те ж стосується і легких завдань. Мотивувати на подальше самовдосконалення можна помірними чи важчими задачами.
Принцип 2. Мотивація
Продемонструйте, де учні зможуть використати отримані знання.
- Після оголошення теми заняття розкажіть своїм учням, в якій галузі і як саме вони зможуть використати отримані знання.
- Погодьтесь, коли ви знаєте для чого робите певні дії, де саме ви їх застосуєте, то і мотивації вивчати стане набагато більше.
Принцип 3. Навчання глобальному мисленню
- Однією з найчастіших помилок є те, що вчителі обмежуються одним предметом вивчення при викладі теми.
- Спробуйте використати інші галузі науки для створення в учнів загальної картини. Наприклад, при поясненні серцево-судинної системи на біології, запропонуйте учням поміркувати над тим, за якими законами фізики кров переміщується артеріями тощо.
Принцип 4. Практичне закріплення знань
- А для чого тоді вчити теорію? Звісно для того, щоб успішно використовувати її на практиці. У цьому нам допоможуть тести та вправи на повторення.
- Ефективність тестування значно зростає, якщо його застосовувати часто або через певні проміжки часу. Найбільш ефективними є тести з відкритими відповідями. Це спонукає учнів пригадувати вивчений матеріал, використовувати інформацію з довгострокової пам'яті.
- Для повторення матеріалу використовуйте схожі вправи або ж розв'язуйте одне завдання різними способами.
Принцип 5. Зворотний зв'язок
- Основне з основних принципів ефективного навчання - зворотній зв'язок з учнем. Якщо учні будуть отримувати конкретні та своєчасні відгуки про свою роботу, це може значно підвищити їхню ефективність.
- Є вимоги до зауважень учню - вони мають бути конкретизовані, з порадами як покращити дану роботу.
Принцип 6. Вплив очікувань вчителів на навчання учнів
Очікування вчителів щодо успішності своїх учнів напряму впливають на їхні можливості в навчанні, мотивацію та результати.
- Найкращий варіант — це коли вчителі мають найвищі очікування щодо всіх своїх учнів.
- Якщо раніше учень не був достатньо успішним в певному предметі, це не має зменшувати вимоги чи ставлення до нього.
- Учитель може скласти загальну думку про учня, утім вона повинна бути не остаточною, а спростовною.
- Оцінювання завжди має бути об'єктивним. Якщо під час вивчення теми учень не виявляв свою старанність, а на підсумковій роботі показав успішні результати — це не є причиною для зниження оцінки.
Принцип 7. Короткотерміновість завдань
Ставте перед учнями завдання, які вони в силі виконати за короткий час і ви неодмінно побачите результат.
- Відомо, що короткострокові й не надто складні цілі більше мотивують, ніж довгострокові, загальні та складні.
- Важливо конкретизувати план дня, де чітко буде прописана мета на сьогодні. Наприклад, "Я буду вивчати щодня 10 нових англійських слів". Як не дивно, це значно ефективніше, ніж якщо мета буде звучати так: "Я зроблю все можливе".
Принцип 8. Важливість мікроклімату
Мікроклімат в колективі має важливе значення у підвищенні успішності.
- Погодьтеся, якщо навколо дружня атмосфера, де панує взаємоповага та підтримка, то і вчитися набагато приємніше.
- Булінг, глузування щодо успішності, згрупування проти інших учнів — це все несумісне з хорошою успішністю.
- Завдання вчителя — вчасно розпізнати булінг та запобігти йому.
- Вчителі мають встановлювати чіткі заборони проти будь-якого жорстокого поводження в класі. Також саме в їхніх силах забезпечити позитивний соціальний мікроклімат.
- Доцільно включати уроки з основ спілкування до навчального плану.
Принцип 9. Психологічне підґрунтя оцінювання
Найкраще оцінювання те, яке базується на психології, з чітко встановленими стандартами якості та правдивості. Ось поради як покращити оцінювання:
- Вимоги до оцінювання мають відповідати рівню викладання.
- Завжди аналізувати завдання за відповідями учнів. Наприклад, якщо на певне завдання всі учні відповіли правильно, то це може свідчити про недостатню його складність. І навпаки, якщо завдання не виконав ніхто або дуже мало учнів, то варто виключити це завдання зі списку.

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Принцип 10. Знання критеріїв оцінювання
Поясніть учням, за якими критеріями ви їх оцінюєте. Всласне це є одним із складників формувального оцінювання.
- Критерії оцінювання не повинні приховуватись від учнів, адже саме так вони зможуть покращити свої результати наступного разу.
- Наприклад, поясність на чому саме базується оцінювання. Чи порівнюються учні один з одним, чи може відповіді звіряються з шаблоном.
- Які критерії оцінювання, чи класифікуються оцінки за рівнем склав/не склав.
Використовувати ці 10 принципів у щоденній роботі чи укласти свої — вирішувати вам. Головне, щоб вони базувались на принципах моралі та сприяли підвищенню ефективності навчання.