Формувальне оцінювання: способи та інструменти залучення учнів
Принцип №1 Самооцінка учнів напряму впливає на їхню успішність
Те, що учні думають про свої інтелектуальні здобутки, впливає на їхню успішність. Завдання учителя полягає у наступному:
- Ви маєте донести до учня те, що його невдача в конкретному завданні не завжди означає неуспішність у іншому. Головне правило – не здаватись та прагнути до кращого. Тільки на своїх помилках можна зрозуміти у чому твої сильні сторони і як їх покращити.
- Не поспішайте хвалити дитину за швидко виконане завдання. Швидко – не означає якісно. В учня може скластися хибне переконання, що похапцем виконана задача завжди позитивно оцінюється. Те саме стосується і легких завдань. Мотивувати на подальше самовдосконалення можна помірними чи важчими задачами.
Принцип №2 Продемонструйте де учні можуть використати отримані знання
- Після оголошення теми заняття розкажіть своїм учням в якій галузі і як саме вони зможуть використати отримані знання
- Погодьтесь, коли ви знаєте для чого робите певні дії, де саме ви їх застосуєте, то і мотивації вивчати стане набагато більше.
У дистанційному форматі тепер проходять і уроки з учнями, і засідання педагогічних рад. Як організувати ефективну взаємодію членів педагогічного колективу в онлайн-форматі
Принцип №3 Навчайте мислити глобально
- Однією з найчастіших помилок є те, що вчителі обмежуються одним предметом вивчення при викладі теми
- Спробуйте використати інші галузі науки для створення в учнів загальної картини
- Наприклад, при поясненні серцево-судинної системи на біології, запропонуйте учням поміркувати над тим, за якими законами фізики кров переміщується по артеріям і т.д.
Принцип №4 Закріпити знання допоможе практика
- А для чого тоді вчити теорію? Звісно для того, щоб успішно використовувати її на практиці. А в цьому нам допоможуть тести та вправи на повторення.
- Ефективність тестування значно зростає якщо його застосовувати часто або через певні проміжки часу. Найбільш ефективними є тести з відкритою відповіддю. Це змушує учнів пригадувати вивчений матеріал, використати інформацію з довгострокової пам'яті.
- Для повторення матеріалу використовуйте схожі вправи або ж розв'язуйте одне завдання різними способами.
Принцип №5 Зворотній зв'язок
- Основне з основних принципів ефективного навчання - зворотній зв'язок з учнем. Якщо учні будуть отримувати конкретні та своєчасні відгуки про свою роботу, це може значно підвищити їхню ефективність.
- Є вимоги до зауважень учню - вони мають бути конкретизовані, з порадами як покращити дану роботу.
Принцип №6 Очікування вчителів щодо успішності своїх учнів напряму впливають на їхні можливості в навчанні, мотивацію та результати
- Найкращий варіант - це коли вчителі мають найвищі очікування щодо всіх своїх учнів.
- Якщо раніше учень не був достатньо успішним в певному предметі, це не має зменшувати вимоги чи ставлення до нього.
- Так, вчитель може скласти загальну думку про даного учня, але вона повинна бути неостаточною, яку легко спростувати.
- Оцінювання завжди має бути об'єктивним. Якщо під час вивчення теми учень не проявляв себе як старанний, а на підсумковій роботі показав успішні результати - то це не є причиною для зниження оцінки.
Приницип №7 Ставте перед учнями завдання, які вони в силі виконати за короткий час і ви неодмінно побачите результат.
- Відомо, що короткострокові й не надто складні цілі більше мотивують, ніж довгострокові, загальні та складні.
- Важливо конкретизувати план дня, де чітко буде прописана мета на сьогодні. Наприклад, "Я буду вивчати щодня 10 нових англійських слів". Як не дивно, це значно ефективніше, ніж якщо мета буде звучати так: "Я виконаю все можливе".
Принцип №8 Мікроклімат в колективі має важливе значення у підвищенні успішності
- Погодьтеся, якщо навколо дружня атмосфера, де панує взаємоповага та підтримка, то і вчитися набагато приємніше
- Булінг, глузування щодо успішності, згрупування проти інших учнів - це все просто несумісне з відмінною успішністю
- Завдання вчителя - вчасно розпізнати булінг та запобігти йому.
- Вчителі мають встановлювати чіткі заборони проти будь-якого жорстокого поводження в класі. Також саме в їхніх силах забезпечити позитивний соціальний мікроклімат.
- Доцільно включати уроки з основ спілкування до навчального плану.
Принцип №9 Найкраще оцінювання те, яке базується на психології, з чітко встановленими стандартами якості та правдивості
Ось поради як покращити оцінювання:
- Вимоги до оцінювання мають відповідати рівню викладання
- Завжди аналізувати завдання по відповідях учнів. Наприклад, якщо є завдання на які всі учні відповіли правильно, то це може свідчити про недостатню складність. І навпаки, якщо не справився ніхто або одиниці, то варто виключити це завдання з списку.
Принцип №10 Поясність учням за яким принципом ви їх оцінюєте
- Критерії оцінювання не повинні приховуватись від учнів, адже саме так вони зможуть покращити свої результати наступного разу.
- Наприклад, поясність на чому саме базується оцінювання. Чи порівнюються учні один з одним, чи може відповіді звіряються з шаблоном.
- Які критерії оцінювання, чи класифікуються оцінки за рівнем склав/не склав.
Використовувати ці 10 принципів у щоденній роботі, чи скласти свої - вирішувати вам. Гоовне, щоб вони базувались на принципах моралі та сприяли підвищенню ефективності навчання.