Чому важлива реформа оплати праці освітян

Зміни заробітної плати вчителів та які реформи оплати праці варто впровадити в Україні

Підвищення розмірів оплати праці працівників освіти

Сергій Шкарлет зазначив, що об’єднання працівників галузі освіти наголошують на необхідності прискорити ухвалення постанови щодо встановлення посадових окладів працівників бюджетної сфери з 1 січня 2021 року, виходячи з розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду — 2 670 грн, з 1 грудня 2021 року — 2 893 грн.

Зокрема, освітяни підкреслили, що затягування процедури ухвалення Урядом зазначеної постанови матиме негативні наслідки, зокрема, невизначеність на місцевому рівні з виплатою січневого авансу.

«Цілком поділяю позицію профспілки й також звертаюся до Мінекономіки та всіх зацікавлених центральних органів виконавчої влади з проханням пришвидшити розв’язання питання», — висловив своє ставлення Сергій Шкарлет.

Уже на початку 2021 буде підвищено розмір заробітної плати вчителів, однак система оплати праці залишатиметься минулою. За цією системою передбачено оклад: розмір першого тарифного розряду, помножений на коефіцієнт тарифного розряду, плюс надбавки.

Зі слів експертів, тема реформи оплати праці вчителів поки що не обговорюється в державних установах. Однак закордонні колеги активно впроваджують зміни в системі нарахування зарплати педагогів.

Заробітна плата вчителя у наступному році

Влітку 2020 року за рекомендаціями Комітету Верховної Ради України з питань освіти та науки, у МОН було створено робочу групу для розробки проєкту щодо зміни оплати праці працівників закладів та установ освіти й науки.

У проєкт закону «Про Державний бюджет України на 2021 рік» передбачено на галузь освіти 173,8 млрд гривень. У порівнянні з державним бюджетом на 2020 рік, ця сума збільшилась на 34 млрд гривень.

Ігор Островський, експерт шведсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні», зазначив, що у 2021 році заробітна плата педагогам буде налічуватися за першим тарифним розрядом, який за новим проєктом став більше, ніж прожитковий мінімум.

За Держбюджетом 2021 року, посадовий оклад працівника галузі освіти зросте на 20% у січні, а з липня — ще на 8,3%. У готовому перерахунку це виглядає так: з 1 січня — на 2 670 грн та з 1 липня — 2 893 грн.

Для прикладу: посадовий оклад молодого вчителя (з розрахунку 18 годин на тиждень) без категорії та стажу роботи з січня підвищиться до 4 859 грн, з липня — до 5 265 грн.

Посадовий оклад вчителя I категорії з січня 2021 року збільшиться до 6 061 грн, а з липня — до 6 567 грн.

У вчителя вищої категорії з січня 2021 року він становитиме 6 461 грн, з липня — 7 001 грн.

Отже, за новим проєктом виплату доплату не скасували, її розмір має встановлюватись у межах визначеного граничного розміру. У МОН стверджують, що ця норма потрібна для створення умов гнучкого стимулювання педагогів.

Розподіл коштів на місцях

Робота шведсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні» у своїй діяльності має такий напрям, як допомога МОН під час розробки формули розподілу освітньої субвенції. Формула розподілу освітньої субвенції — це інструмент освітньої політики. І вона має бути створена таким чином, щоб стимулювати галузь освіти.

Заробітна плата українських вчителів зумовлена від рішень на місцевому рівні — від додаткових нарахувань.

Усі додаткові нарахування регламентовані нормативними документами МОН і Кабміну.

Стаття на освіту є однією з найдорожчих у місцевому бюджеті. Відомо, що в Україні багато малих закладів освіти. Є такі ОТГ, в яких середня наповненість класів — 5–6 учнів. Вартість навчання одного учня в малокомплектній школі в кілька разів більша, ніж у великій школі. У результаті, там, де є кілька малих шкіл замість більшої (опорної) з організованим підвезенням, — не вистачає грошей на великі надбавки.

У загальному, середня вартість навчання одного учня — 23 083 грн (згідно з даними Мінфіну).

Загалом малочисельні школи витрачають мільйони, які можна було б розподілити так, щоб виділити більші кошти на зарплати вчителям.

Фахівці цього питання вважають, що ідеальної формули розподілу освітніх коштів не існує, яка би задовольняла побажання всіх.

У більшості ОТГ мережа шкіл і досі доволі нераціональна за своєю структурою, що й призводить до нераціональних витрат.

Експерт проєкту децентралізації наголошує, що варто більше акцентувати увагу суспільства саме на поліпшенні системи оплати заробітків загалом.

У цілому, кожен рік на зарплату педагогічних працівників нараховують численні суми грошей. Торішня субвенція становила 79,1 мільярда гривень. У 2021 році вона запланована у сумі 102,5 мільярди.

Приклади досвіду інших країн

Для повного розуміння питання реформи системи нарахувань варто проаналізувати закордонні приклади, які вже можна бачити.

У Швеції, Данії, Фінляндії система фінансування освіти значно відрізняється. Децентралізація там відбулася давно: 100% податку на доходи фізичної особи йдуть у бюджет органу місцевого самоврядування, де людина проживає. Через те, що усі доходи населення є офіційними, то кошти, якими органи місцевого самоврядування можуть розпоряджатися доволі суттєві.

У такому випадку, постанову про рівень заробітної плати вчителя затверджує директор під час підписання контракту з працівником. Тому молодий учитель може отримувати набагато більше, ніж учитель з багаторічним стажем. Тільки через те, що цей учитель більше знає та має навичок.

У Польщі, Литві та Естонії вчителі працюють за системою підписання контрактів, в яких прописана зарплата. Вона незмінна кожного місяця, і на премії розраховано не більше 5–10%.

В умовах контракту прописано, що вчитель працює 38-20 годин. З них 18–20 — це викладання, а решта може бути на класне керівництво, підготовку до уроків, батьківські зустрічі, проєктну діяльність тощо.

Що стосується України, то в нас протилежно: ставка — це мала частина зарплати, а решта змінюється щомісяця у вигляді додаткових нарахувань.

Надбавка за престижність вчителя початкових класів

Саме тому в школах відбувається активний розподіл за години навчання, оскільки від цього залежить зарплата викладача.

Для того, щоб в Україні вчителі працювали за контрактом, потрібно ухвалити політичне рішення, переконані експерти. До такої серйозної реформи мають бути готові політики та насамперед суспільство. І це болюча тема. Адже, якщо змінювати систему, то багато сьогоднішніх вчителів можуть не отримати контракти.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді