Шляхи подолання дитячої агресії

Чому діти жорстокі одне до одного? Чому вважають, що приниження іншого — привід пишатися собою і свідчення героїзму? Головне — убезпечити дітей від цього. Працюємо в системі «педагоги — учні — батьки» та шукаємо причини та шляхи подолання дитячої агресії в школі

Щороку ми спостерігаємо все більше випадків жорстокості серед дітей. Причинами дитячої агресії є негативний вплив мас-медіа та інтернету й недоліки сімейного виховання. А зараз додалася агресія ще й через воєнні дії. Дитина перебуває в стресі. Що робити педагогам?

Організуйте в школі «Педагогічну майстерню». До роботи в ній залучіть педагога-організатора, практичного психолога, соціального педагога. Запросіть на зустріч класних керівників, батьків «проблемних» дітей і поетапно надавайте інструментарій для роботи з морально-етичного виховання учнів. Лише спільна робота всіх учасників освітнього процесу матиме позитивний результат. 

Для того, аби протидіяти дитячій агресії, потрібно вміти її розрізняти.

Як підготуватися до уроку за допомогою нейромереж

Види агресивної поведінки дітей

У дітей, як і в дорослих, розрізняють вербальну й невербальну агресію.

Форми вербальної  агресії:

  • обзивання
  • настирні скарги
  • зухвалість по відношенню до дорослих або однолітків
  • висміювання
  • колючі зауваження з метою викликати в іншої людини неприємні емоції.


Форми невербальної агресії — фізична й нефізична.

Фізична агресія ‑ безпосереднє спричинення болю іншим людям — також має два види. Перший вид — псування оточуючих предметів, другий — спричинення болю за допомогою фізичного нападу (різного роду удари, штовхання, підніжки, щипання, кусання, дряпання, викручування рук, паплюження, удари різними предметами тощо).

Агресія нефізична виникає, як правило, у дітей дошкільного віку. Це передражнювання, пики та гримаси, демонстрація язика, різного роду жести з метою подражнити іншу людину.

Тож що робити й про що говорити з педагогами, учнями та їхніми батьками, аби проблема дитячої агресії не виникала?

Дитяча агресія в школі: шляхи подолання з педагогами

Проведіть психолого-педагогічний семінар-практикум для класних керівників і запросіть практичного психолога, соціального педагога, працівників правоохоронних органів, представників шкільного батьківського комітету.

Орієнтовні теми для обговорення та виконавці — у Таблиці.

 

Теми психолого-педагогічного семінару-практикуму

Під час семінарів-практикумів важливо, щоб був «двосторонній рух» між лекторами та слухачами, адже їм слід приймати рішення про подальшу співпрацю з виховної роботи дітей.

⇒ Агресивна поведінка дітей дошкільного віку

Дитяча агресія в школі: шляхи подолання з учнями

Проведіть психолого-педагогічну діагностику класу за допомогою методу спостереження за життям учнівської спільноти. Запропонуйте практичному психологу відвідати уроки в тих класах, де вже пролунали перші «дзвіночки» агресивності з боку дітей. Обов’язково спілкуйтеся з батьками цих дітей і шукайте спільні способи впливу на них.

Завдання соціального педагога школи й класних керівників — систематично здійснювати психолого-педагогічну діагностику учнівського колективу методами спостереження, проводити етичні бесіди, моніторити проблеми у спілкуванні та в разі виявлення конфліктних ситуацій їх урегульовувати.

Методи боротьби з агресією:

  • громадська робота
  • учнівське самоврядування
  • громадянське становлення
  • формування художньо-естетичних смаків
  • здоровий спосіб життя
  • спорт і фізична культура тощо

Організуйте дружні зустрічі з групами дітей, які згуртувалися навколо агресора і вважають його своїм лідером. Намагайтеся зрозуміти, яка взаємодія відбувається в їхньому угрупованні. Також спонукайте дітей з моральними життєвими цінностями, щоб вони залучали педагогічно занедбаних однокласників до спільних заходів, перегляду художніх фільмів, обміну книжками, зацікавлювали своїми захопленнями. Така взаємодія відволікатиме їх від деструктивної поведінки.

Аби запобігати конфліктним ситуаціям, обирайте для виховних заходів актуальні теми та цікаві форми. А коли конфліктні ситуації між дітьми виникають, розв’язуйте їх у Шкільній службі примирення.

Під час виховних годин, етичних бесід або засідань круглого столу з’ясуйте в дітей, чому, на їхню думку, почастішали випадки психологічного, фізичного, економічного насилля та злочинності серед дітей як в Україні, так і в інших країнах. Наведіть їм приклади резонансних історій про жорстоку поведінку та злочини підлітків.

Аби мати зворотний зв’язок, проведіть анонімні опитування та анкетування дітей. Це дасть змогу дізнатися, чи страждали вони колись від того, що в школі хтось грубо порушив їхні права. А також з’ясуйте, чи були діти свідками приниження інших дітей.

Запропонуйте учням таку форму роботи, як КТС — колективні творчі справи.Теми обирайте різні.

Під час КТС  на тему «Поговоримо про кожного з нас» запитайте підлітків, як вони реагують на моральну оцінку своїх вчинків та якостей з боку своїх однокласників. Проаналізуйте спільно фразу «Людина стане ліпшою тоді, коли ви покажете їй, яка вона». Обговоріть, в яких випадках критика з боку інших «працює», а в яких — ні.

Визначайте, чи розділений клас на групи. Найчастіше учні групуються за такими ознаками:

  • рівень навчальних досягнень
  • матеріальне забезпеченння
  • соціальна активність чи пасивність.

У плані виховної роботи слід передбачати заходи, що будуть однаково цікаві всім групам. Важливо також передбачити колективні форми роботи, що потребують спільного виконання завдань.

Аби уникнути протиріч між дітьми, організуйте дружнє наставництво. Попросіть «хорошистів» у навчанні попрацювати з тими дітьми, які мають низький рівень. Залучіть педагогічно занедбаних, пасивних учнів до громадської роботи.

Допомагайте учням керувати негативними емоціями й створювати позитивний настрій. Вам на допомогу — виховні години тематичного спрямування.

 

Дитяча агресія в школі: шляхи подолання з батьками

Спонукайте класних керівників упроваджувати інтерактиві форми роботи з батьками, спрямовані на формування в учнів духовно-моральної свідомості. Проведіть батьківські збори за особистими запрошеннями.

У своїх виступах озвучте батькам інформацію про стан психолого-педагогічної освітньої роботи з їхніми дітьми. Поясніть, як ви працюєте, який інструментарій застосовуєте в роботі, яких фахівців залучаєте, зокрема розкажіть про традиційні та інноваційні особистісно орієнтовані методи виховання та напрями виховної роботи.

Зауважте батькам про результати й наслідки виховної роботи з учнями, наголосіть, що морально-етичне виховання дітей — спільна робота батьків і педагогів. Залучіть їх до участі в заходах, спільних трудових справах, волонтерської діяльності, зокрема через культурно-масові заходи — концерти, конкурси, походи, подоро  жі з подальшим обговоренням.
 
Дорослі не завжди реагують на агресивні прояви в поведінці підлітків. Зазвичай вони це помічають, але не надають значення таким змінам у дітей, вважають їх ознакою перехідного віку. Тож батьки й педагоги мають прищеплювати дітям загальноприйняті в суспільстві правила. Класний керівник і практичний психолог мають допомогти батькам відчути силу впливу учнівської спільноти на дитину, силу батьківського слова, батьківського авторитету.

Яка не була б складна ситуація з «проблемними» дітьми, спілкуйтеся щиро й доброзичливо з їхніми батьками про спільне розв’язання проблем у вихованні. Таким чином, вам вдастся знайти шляхи подолання дитячої агресії в школі.

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді