Корекційно-розвиткові програми для дітей з особливими освітніми потребами: перелік
Корекційні програми
Корекційно-розвиткові програми для дітей з особливими освітніми потребами затверджує МОН і розміщує на сайті Інститут модернізації змісту освіти.
У змісті Типової освітньої програми для спеціальних закладів загальної середньої освіти зазначено:
- варіанти типових навчальних планів (відповідно до особливостей психофізичного розвитку дітей та мови навчання передбачено окремі варіанти типових навчальних планів);
- перелік модельних навчальних програм;
- перелік програм із корекційно-розвиткової роботи;
- рекомендовані форми організації освітнього процесу;
- опис інструментарію оцінювання.
Упровадження документа відбувається поетапно в таких навчальних роках:
- 2022/2023 — для 5-х класів;
- 2023/2024 — для 6-х класів;
- 2024/2025 — для 7-х класів;
- 2025/2026 — для 8-х класів;
- 2026/2027 — для 9-х класів;
- 2027/2028 — для 10-х класів;
- 2027/2028 — для 11-х класів.
До цього часу будуть чинні старі типові програми для 5-9 та 10-11 класів.
Корекційні програми у 2024-2025 н.р.
Рекомендації щодо організації освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти у 2024-2025 н.р. визначено в Листі МОН № 6/679-24 від 03.09.2024. Відповідно наказ МОН від 12.06.2018 № 627 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами» (зі змінами) втрачає чинність у 2024/2025 н.р. в частині застосування для 5-х, 6-х та 7-х класів спеціальних закладів загальної середньої освіти.
Якщо заклад освіти обрав для створення своєї освітньої програми типові програми, затверджені МОН, то:
- учні 8-10-х класів спеціальних закладів освіти всіх видів продовжують навчатися за Типовою освітньою програмою, затвердженою наказом МОН від 12.06.2018 №627 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами» (зі змінами, накази МОН від 26.07.2018 № 815, від 10.06.2019 №808).
- учні 11-х та 12-х класів, які мають порушення зору (сліпі, зі зниженим зором), слуху (глухі, зі зниженим слухом), опорно-рухового апарату навчаються за типовою освітньою програмою, затвердженою наказом МОН від 22.07.2020 №944.
Учні 5-х, 6-х класів спеціальних ЗЗСО для осіб з особливими освітніми потребами (із порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, тяжкими порушеннями мовлення) навчаються за модельними навчальними програмами для ЗЗСО, які адаптуються до психофізичних особливостей осіб з особливими освітніми потребами (абзац 7 статті 9 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
Для учнів 5-х, 6-х класів спеціальних ЗЗСО для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку розроблені модельні навчальні програми, що розміщені на сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти».
Корекційно-розвиткові програми
Корекційно-розвиткові програми, які мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», перелічено в додатку 17 до наказу МОН від 26.07.2018 № 814.
Усі 46 корекційно-розвиткових програм у переліку призначені для використання в 1−4-х класах спеціальних ЗЗСО для роботи з дітьми з:
- інтелектуальними порушеннями − 13 програм
- затримкою психічного розвитку − 4 програми
- порушеннями зору − 3 програми
- порушеннями слуху − 6 програм
- тяжкими порушеннями мовлення − 2 програми
- порушеннями опорно-рухового апарату − 18 програм.
Перелік корекційно-розвиткових програм для дітей з ООП
Назва програми з корекційно-розвиткової роботи | Автори |
Для дітей з інтелектуальними порушеннями | |
Хайдарова О. С., Блеч Г. О. | |
Заремба В. В., Ліщук Н. І., Морозова Н. В., Блеч Г. О. | |
Бобренко І.В. | |
Ковтун А. В., Кунникова О. О., Стригунова О. М., Бобренко І. В. | |
| Папета О. В., Бобренко І. В., Демянович М. З., Компанієнко О. М, Гладченко І. В. |
| Василевська Л. Є., Гладченко І. В. |
| Жук Т. Я., Трикоз С. В. |
| Чеботарьова О. В., Брусенська І. М. |
| Шеклунова Н. О., Міненко А. В. |
| Левченко Л. Й., Гладченко І. В. |
| Ярмола Н. А. |
| Лапін А. В. |
| Дишлюк Т. Б., Чеботарьова О. В. |
Для дітей із затримкою психічного розвитку | |
Сак Т. В., Прохоренко Л. І. | |
| Бабяк О. О., Баташева Н. І., Орлов О. В. |
| Омельченко І. М., Федорович Л. О. |
| Бабяк О. О. |
Для дітей з порушеннями зору | |
Гудим І. М., Костенко Т. М., Довгопола К. С. | |
| Легкий О. М. |
| Кондратенко С. В. |
Для дітей з порушеннями слуху | |
Федоренко О. Ф., Зганяйко І. Ф. | |
| Федоренко О. Ф., Патлай Ю. М. |
| Вовченко О. А. |
| |
| Форостян О. І., Шеремет Б. Г., Лещій Н. П., Малій В. М. |
| |
Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення | |
Рібцун Ю. В. | |
| Трофименко Л. І., Куравська Л. І. |
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату | |
| Чеботарьова О. В., Іоганова Н. А. |
Яременко О. В. | |
Наливкіна Н. М. | |
Чорна І. В. | |
| П'ята М. І. |
| Лапін А. В. |
| Брусенська І. М. |
| Літинська Я. Г., Трембалович І. П. |
| Жеплінська С. В. |
| Татаринова О. М. |
| Гусак Т. О. |
| Пігур О. В., Соколовська І. М., Лазорчин О. С. |
| Коваль Л. В. |
| Гладченко І. В., Шепічак О. О. |
| Дишлюк Т. Б., Чеботарьова О. В. |
| Яременко О. В. |
| Ільєнко Т. А., Стах О. Г. |
| Остапенко Т. В., Авраменко Л. Ю., Свистун Г. М. |
Переліки програм з корекційно-розвиткових занять
Повніші переліки програм з корекційно-розвиткових занять у спеціальних закладах загальної середньої освіти для освіти дітей з особливими освітніми потребами доступні на офіційних вебсайтах:
Зауважте! Діяльність дитини з особливими освітніми потребами за інклюзивного навчання оцінюється не лише з позиції набутих знань, а передовсім з позиції прогресивного розвитку.