Створення безпечних умов у закладі дошкільної освіти
Самооцінювання освітнього й управлінського процесів: взяти до уваги
При створенні здоров’язбережувального, безпечного і комфортного розвивального середовища у закладі дошкільної освіти слід керуватися такими принципами:
- врахування психологічних закономірностей розвитку дітей на певних вікових етапах, дитячої активності та самостійності
- універсальність і динамічність
- раціональна організація, комплектування та гнучкий поділ простору на осередки
- забезпечення позитивного емоційного навантаження на дітей.
⇒ Про охорону праці та безпеку життєдіяльності у ЗДО
Безпека дитини в закладі дошкільної освіти
У закладі дошкільної освіти необхідно постійно здійснювати технічний контроль за станом території та приміщень (стіни, стеля, вікна, двері, меблі, інженерні мережі, обладнання та оснащення ігрових і спортивних майданчиків, тіньових навісів тощо).
Щоб не перевантажувати сайт закладу неофіційною інформацією, налагодьте взаємодію з батьками та працівниками в інстраграмі.
При облаштуванні приміщень особливу увагу слід приділяти:
- якості матеріалів, з яких виготовлене обладнання
- правилам добору іграшок, їх відповідності санітарно-гігієнічним нормам.
При цьому потрібно керуватися такими документами щодо безпеки:
- Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затв. наказом МОЗ від 24.03.2016 № 234
- Технічним регламентом безпечності іграшок, затв. постановою КМУ від 28.02.2018 № 151
- Примірним переліком ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, затв. наказом МОН від 19.12.2017 № 1633
- Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затв. наказом МОН від 15.08.2016 № 974.
Керівник закладу дошкільної освіти спільно з відповідними службами (відповідальними особами) має здійснювати систематичний контроль за дотриманням у всіх приміщеннях закладу:
- санітарно-гігієнічних норм
- правил протипожежної і особистої безпеки
- правил цивільного захисту.
Безпека життєдіяльності дитини: обов’язки працівників
Працівники ЗДО повинні володіти основними знаннями і вміннями з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності:
- знати правила поведінки у небезпечних ситуаціях
- вміти надавати першу домедичну допомогу
- визначати чинники фактори можливого ризику в довкіллі.
Усі працівники ЗДО несуть відповідальність у встановленому чинним законодавством порядку за виконання посадових (робочих) інструкцій, зокрема з питань з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
БЖД-обов’язки вихователя
Педагогічні працівники закладу повинні:
- утримувати своє робоче місце у чистоті
- забезпечувати наявність вільного доступу до всіх виходів.
Вихователь до початку трудової діяльності повинен зробити огляд кімнат:
- ігрової
- туалетної
- спальні.
Про всі виявлені несправності меблів, обладнання або приміщень потрібно негайно повідомити завідувачу господарством або директорові закладу.
Не допускається прийом дітей у неперевірене приміщення.
Усі наявні предмети в групі — шафи, полиці, піаніно або фортепіано, дзеркала, підставки для рослин — повинні бути міцно закріплені.
Заборонено вбивати гачки, цвяхи на рівні зросту дітей.
Канцелярські кнопки, скріпки, швейні голки, шпильки педагог зобов’язаний зберігати в недоступному для дітей місці. Користуватися голками і ножицями діти можуть тільки під наглядом вихователя.
Не можна користуватися у присутності дітей електроприладами:
- чайниками
- електричними кип’ятильниками
- прасками тощо.
Вихід із приміщення групового осередку повинен бути завжди вільний для можливої екстреної евакуації у разі надзвичайної ситуації.
У разі виявлення травмонебезпечних будівель, явищ, меблів або обладнання, які педагогічний працівник не здатний усунути самостійно, необхідно:
- вжити екстрених заходів щодо недопущення дітей до травмонебезпечного місця або обладнання
- чим-небудь захистити небезпечне місце.
Привівши дітей до закладу, батьки зобов’язані передавати дитину вихователеві. Ввечері вихователі зобов’язані передати дитину:
- тільки батькам (законним представникам дитини)
- або, на письмове прохання батьків, дорослим родичам, які не молодші 16-ти років.
Безпека дітей на прогулянці
Збираючись на прогулянку, вихователь забирає дітей, які першими одяглися, і виходить на майданчик, а решту дітей виводить на майданчик помічник вихователя.
У разі виявлення небезпечних предметів на майданчику закладу (скло, пляшки, шприци, палиці тощо) педагог повинен негайно акуратно прибрати їх з території або повідомити двірнику і переконатися в очищенні ділянки.
Під час перебування дітей на території закладу треба пильно стежити за тим, щоб діти:
- не виходили за межі закладу
- не зривали отруйних рослин, ягід, грибів, трави тощо.
Повертаючись з прогулянки, вихователь повинен перевірити, чи всі діти на місці.
Під час руху вихователь повинен:
- іти поруч з дітьми в кінці колони
- у першій парі ставити найорганізованіших вихованців.
Дітей до трьох років супроводжує на прогулянку і під час повернення з прогулянки помічник вихователя.
Плануючи екскурсію чи прогулянку за межі закладу, вихователь зобов’язаний:
- завчасно оглянути місце прогулянки
- сповістити адміністрацію закладу, вказавши кількість дітей, яких він бере з собою.
Виводити дітей за межі закладу можна тільки в супроводі двох дорослих.
Дітей, які не можуть з тих чи тих причин виходити за межі закладу, за розпорядженням директора ЗДО передають в іншу групу під відповідальність педагогічного працівника.
Під час прогулянки вихователь повинен тримати в полі зору всіх дітей. Повертаючись з прогулянки, вихователь повинен:
- перевірити, чи всі діти присутні
- вишикувати їх парами в колону.
Один із дорослих має іти в кінці колони, стежачи, щоб діти не відставали та не відходили в сторону.
Необхідно дотримуватися правил дорожнього руху, переходячи з дітьми через вулицю. У великих містах слід уникати прогулянок вулицею з інтенсивним рухом.
Пожежна безпека в закладі дошкільної освіти
Пожежну безпеку в ЗДО забезпечують завдяки організаційним і практичним заходам, які проводять щорічно на початку навчального року.
Протипожежна безпека
Директор закладу наказом затверджує протипожежний режим.
Протипожежний режим визначає порядок:
- утримання шляхів евакуації (план евакуації оформлюється на кожен поверх будинку окремо)
- проїзду та стоянки транспортних засобів
- відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі
- огляду приміщень, будівель після закінчення занять і роботи закладу освіти
- проходження посадовими особами навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки
- проведення з працівниками протипожежних інструктажів і занять з пожежно-технічного мінімуму
- організації експлуатації й обслуговування наявних засобів протипожежного захисту
- проведення планово-попереджувальних оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного, а також навчального обладнання
- скликання у разі виникнення пожежі членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони, посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, виклику вночі, у вихідні та святкові дні
- дій у разі виникнення пожежі — порядок і способи:
- оповіщення учасників освітнього процесу, послідовність їх евакуації
- виклику пожежно-рятувальних підрозділів
- зупинки технологічного та навчального устаткування
- вимкнення електроустановок
- застосування засобів пожежогасіння тощо.
Перевірка з питань пожежної безпеки
Під час перевірки закладу дошкільної освіти з питань пожежної безпеки слід мати такі документи — акти про:
- укомплектованість внутрішніх пожежних кранів
- технічне обслуговування і перевірку працездатності внутрішніх пожежних кранів
- наявність покажчиків пожежних гідрантів (для тих закладів освіти, що мають такі гідранти)
- своєчасність перевірки й перезарядження вогнегасників
- технічне обслуговування систем протипожежного захисту (СПЗ)
- стан евакуаційних проходів, виходів, коридорів, тамбурів і сходів
- стан горищ
- стан зберігання фарб, лаків, розчинників й інших легкозаймистих рідин (за потреби).
За інструктивно-методичними рекомендаціями «Організація роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» додані до листа МОН від 14.02.2019 № 1/11-1491