Посадові інструкції: прогляньте перед новим навчальним роком
Новий закон про трудові відносини під час війни
Перед початком кожної екскурсії розповідають про загальні речі: для кого та для чого; що передбачає. Потім переходять до деталей, оглядаючи те чи те приміщення, той чи той експонат. Я зроблю так само. Детально і водночас коротко розповім про посадові (робочі) інструкції, врахувавши вимоги нормативних документів та думку експертів. А ще підкажу, які зміни в них внести у зв’язку з новими умовами роботи.
1. Чи обов’язково мають бути
Так. Посадові (робочі) інструкції мають бути в кожному закладі.
Посадова (робоча) інструкція — це організаційно-правовий документ, в якому визначено основні завдання, обов’язки, права та відповідальність при виконанні роботи на певній посаді.
Якщо посадові (робочі) інструкції у закладі відсутні, директора можуть притягнути до відповідальності. І зважте на те, що ефективність роботи закладу залежить від того, наскільки якісно працівники виконують свої обов’язки, знають їх.
2. Для чого складають
Посадові (робочі) інструкції складають передусім на допомогу директору закладу. Адже так він чітко визначає коло обов’язків працівників і може контролювати їх виконання. А ще фіксує кваліфікаційні вимоги до працівників, за якими шукатиме і відбиратиме кандидатів на посаду.
Для працівників посадові інструкції є керівництвом до дії: допомагають професійно виконати свою роботу. Ознайомившись з інструкціями, працівники чітко усвідомлюють, яких результатів від них чекають, як оцінюватимуть роботу, яка відповідальність передбачена за невиконання встановлених вимог.
Як оформити на роботу працівників за різних умов, а також, як скласти заяви та накази, щоб не нести відповідальності за кадрові порушення.
3. Для кого складають
Посадові й робочі інструкції розробляють для всіх посад, передбачених штатним розписом. Обов’язки, права та відповідальність працівників за кожною посадою закріплюють саме в інструкціях.
4. Які нормативні документи використати
Основою для розроблення посадових інструкцій є Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників, зокрема його Випуск «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики від 29.12.2004 № 336 (далі — Довідник).
Уніфіковані форми для посадової та робочої інструкцій містить Збірник уніфікованих форм організаційно-розпорядчих документів, схвалений протоколом Методичної комісії Держкомархіву від 20.06.2006 № 3.
Кваліфікаційних характеристик для посад працівників дошкільної освіти поки немає. Чекаємо. Упевнена, ви взяли участь у громадському обговоренні професійного стандарту за посадою практичного психолога. МОН обіцяє розробити професійний стандарт і за посадою вихователя.
І не забудьте про Класифікатор професій ДК 003:2010, затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327. Адже назва посади має відповідати найменуванням професій і посад, зазначених у ньому.
5. Які розділи тексту інструкції
Текст посадової інструкції складається з таких розділів:
- Загальні положення.
- Завдання та обов’язки.
- Права.
- Відповідальність.
- Повинен знати.
- Кваліфікаційні вимоги.
- Взаємовідносини (зв’язки) за професією, посадою.
Робоча інструкція має таку саму структуру тексту, але за потреби її можна доповнити розділом «Приклади робіт».
6. Що врахувати
Усі інструкції мають бути взаємопов’язаними й не дублювати роботи працівників.
Інструкції складають для посад (робіт), а не для конкретних працівників. Тож прізвище, ім’я, по батькові працівника в заголовку інструкції не зазначайте. У заголовку інструкції зазначайте лише назву посади в родовому відмінку та код за Класифікатором професій.
Працівник має підтвердити підписом, що ознайомлений з інструкцією та отримав її копію.
Для керівників, професіоналів, фахівців і технічних службовців розробляють посадові інструкції, для інших категорій працівників — робочі. Визначити, до якої категорії належить посада (робота), допоможе перша цифра коду професії за Класифікатором професій. Код професії починається цифрами 1–4 — складайте посадові інструкції, цифрами 5–9 — робочі інструкції.
7. Чи треба вносити зміни
Зміни до інструкцій потрібно вносити. Спочатку підготуйте пропозиції до змін в інструкціях за тією чи тією посадою (роботою), проаналізувавши діяльність закладу у карантинний період та врахувавши особливості діяльності працівників. Погодьте проєкт інструкцій зі змінами з виборним органом профспілкової організації або з іншим уповноваженим на представництво органом трудового колективу. Повідомте працівників про майбутні зміни (уточнення) в інструкціях. Отримайте від них згоду.
8. Які зміни внести
Єдиного рецепту для всіх не буде. Адже хтось проводив скайп-конференції, чати чи групи в Microsoft Teams, хтось — спілкувався за допомогою телефонного зв’язку чи електронної пошти. Хтось організував онлайн спілкування з батьками, а хтось записував відео заняття для батьків. А були й такі, які пробували працювати з дітьми дистанційно.
Директор неодноразово чув від працівників: «Чому я повинен це робити?». Немає гарантії, що й надалі працівники не скажуть вам такого. Щоб точно такого не було, вони мають чітко знати що роботи в нових реаліях.