Батьки старших дошкільників запитують:
- що має знати та вміти дошкільник, вступаючи до першого класу
- як підготувати дітей до школи
- які вимоги вчителів до старших дошкільників
- як організовуватимуть 12-річне навчання у школі тощо.
Аби відповісти на ці запитання та якісно підготувати старших дошкільників до навчання в Новій українській школі, заклад дошкільної освіти, заклад загальної середньої освіти та батьки мають взаємодіяти. Орієнтуємося на модель взаємодії між дитсадком, школою та батьками, яка передбачає:
- освітню роботу з дітьми старшого дошкільного віку
- співпрацю з батьками щодо підготовки дітей до НУШ
- взаємодію з учителями початкової школи.
Усі нюанси взаємодії між ЗДО, ЗЗСО та батьками зазначаємо в річних планах роботи ЗДО і ЗЗСО.
Які основні тематика та форми роботи з дітьми
Щоб психологічно підготувати дітей старшого дошкільного віку до нових умов, ознайомлюємо старших дошкільників із територією та будівлею школи. Організуємо екскурсії до школи — показуємо бібліотеку, класну кімнату, стадіон, їдальню тощо.
Протягом навчального року проводимо спільні заходи для старших дошкільників та учнів початкової школи на базі закладу дошкільної освіти та школи, зокрема:
- тиждень початкової школи — листопад
- театралізована презентація «Один день із життя першокласника» — лютий
- зустрічі першокласників із вихованцями старшої групи «Мої враження про школу», «Цікаві спогади про дитячий садок» — березень, травень
- спортивні змагання та розваги — листопад, січень, квітень.
Педагоги ЗДО створюють для дітей умови, за яких перехід до школи збереже природну активність дитини, спонукатиме її пізнавати світ природи, людських взаємин.
Уряд вніс зміни у Положення про заклад дошкільної освіти. Документ доповнили новим розділом «Зарахування, переведення та відрахування вихованців державних (комунальних) закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану».
Як взаємодіємо з педагогами
Методичні заходи проводимо з педагогами ЗДО, учителями ЗЗСО, практичними психологами закладів освіти. Вчителі початкової школи беруть участь в семінарах, практикумах, конференціях на базі закладу дошкільної освіти на теми змін у законах про освіту. Ознайомлюємо їх із особливостями педагогічної роботи з дошкільниками через майстер-класи, як-от:
- «Навчання, розвиток, виховання — цікаво й весело разом з дітьми»
- «Розвиток дрібної моторики у дітей старшого дошкільного віку»
- «Розвиток логіко-математичного розвитку у дітей 5-6 років»
- «Організація та проведення квестів в домашніх умовах»
- «Розвиток монологічного мовлення. Використання мнемотаблиць в роботі з дітьми старшого дошкільного віку», тощо.
Ефективним для налагодження взаємодії виявився круглий стіл «Сучасні підходи до взаємодії між ЗДО та закладом дошкільної освіти і початковою ланкою закладу загальної середньої освіти». Вихователі садка та вчителі школи обговорюють чинні програми, за якими працює заклад дошкільної освіти та початкова школа, компетентність дошкільника під час вступу його до школи.
Пропонуємо до уваги педагогів закладів дошкільної освіти орієнтовний план взаємодії ЗДО та ЗЗСО (початкова ланка):
Як співпрацюємо з батьками
У роботі використовуємо різні форми, які зближують сім’ю і ЗДО та поліпшують педагогічну культуру батьків. Аби порозумітися з батьками, розробили та застосовуємо правила успішного спілкування.
Важливу для батьків інформацію:
- розміщуємо на стендах — «Психолог інформує», «Поради для батьків майбутніх першокласників», «Чи корисна кольорова їжа», «Що треба знати про сон», «Фізичний розвиток дітей 5-6 років» тощо
- розповсюджуємо на буклетах і пам’ятках — «Чи потрібні заняття в закладі дошкільної освіти», «Вікова криза дітей: 6-7 років», «Особистий приклад дорослого», «Портрет дошкільника перед його вступом до школи».
Організовуємо різні форми роботи з батьками, а саме:
- індивідуальні — консультації, анкетування, відповіді на запитання
- групові — практикуми, консультації, засідання клубу молодих батьків, зустрічі з цікавими людьми, тематичні засідання «круглого столу», інтелектуальні ігри тощо
- масові — тиждень, день відкритих дверей.
Батьки відповідають на запитання анкет, спілкуються з працівниками ЗДО через «Скриньку пропозицій» та на сторінках у соціальних мережах, відгукуються на письмові запрошення зустрітися зі спеціалістами — медичним працівником, дефектологом, фахівцем управління освіти тощо.
У ЗДО працює консультпункт. Батьки мають змогу отримати відповіді на запитання та консультації від учителів нуш, практичних психологів ЗДО та початкової школи, спеціалістів управління освіти, зокрема на такі теми:
- «Перехід від дитячого садка до школи — важливий момент у житті дитини і батьків»
- «Як визначити, чи готова дитина до школи»
- «Психологічна готовність дитини до спілкування та спільної діяльності».
Запитання, які зазвичай цікавлять батьків:
- Чи варто залишити дитину ще на рік в старшій групі?
- Як змінилися освітні програми для дітей старшого дошкільного віку?
- Чи складні для дітей програми першого класу?
- Що входить у меню здорового та корисного харчування?
- Які гуртки є в школі для дітей початкових класів?
♥ Вплив батьків на освітній процес
Загальні та групові батьківські збори дають змогу ефективно донести інформацію, але мало батьків приходять на такі зустрічі. Тому двічі на рік проводимо батьківські конференції, на яких обговорюємо певні проблеми. Мета таких конференцій:
- ознайомити батьків з вимогами Нової української школи
- розширити знання батьків про фізичну, психологічну, соціальну, емоційно-вольову, інтелектуальну, мотиваційну готовність дітей до школи
- налагодити взаємодію ЗДО, батьків та початкової школи.
Аби якісно підготувати та провести конференцію, розроблюємо покроковий план. План підготовки конференції передбачає: створення творчої групи
- попередню методичну роботу з педагогами
- анкетування батьків
- підготовку презентацій, буклетів та пам’яток для батьків
- рекомендацій щодо підготовки дітей до школи в умовах сімейного виховання тощо.
Робота з батьками в початковій школі
Спільні зусилля педагогів закладу дошкільної освіти, вчителів початкових класів та батьків сприяють легкій адаптації дитини до нових соціальних умов при її переході із закладу дошкільної освіти до школи.