Подвійне життя: як дітям з окупованих територій навчатися в українських школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
проєктна менеджерка з розроблення змісту освіти (старша школа) Офісу впровадження реформи НУШ при МОН України
Для школярів з ТОТ створили спеціальну програму зі зменшеним навантаженням

Нові програми для школярів з ТОТ

Історії дітей із тимчасово окупованих територій — не поодинокі винятки, а яскраве свідчення того, як окупація змінює повсякдення українських школярів і намагається «зламати» їхню ідентичність.

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Громадські організації повідомляють про десятки випадків, коли учні змушені переховуватися, щоб приєднатися до онлайн-уроку з української мови чи історії. Діти часто живуть «подвійним життям»: удень відвідують окупаційну школу, а ввечері навчаються з українськими педагогами.

Експерти Центру громадянської просвіти «Альменда» розповідають про такі ситуації: «Мама учня з тимчасово окупованої території Луганщини повідомила, що дітей змушують відвідувати російську школу, а у разі відмови батькам погрожують службою у справах дітей. Школу охороняють, батькам заборонено туди заходити, а діти не можуть залишати приміщення протягом дня. Щопонеділка відбувається церемонія підняття прапора та виконання гімну агресора. Уроки проводяться за російськими програмами, із п’ятибальною системою оцінювання і пропагандистським змістом. Від дітей вимагають вивчити гімни Росії та так званої “ЛНР”, погрожують перевірками телефонів — хоча поки цього не робили, тиск відчутний».

З огляду на виклики подвійного навантаження — примусові вимоги окупаційних адміністрацій та прагнення дітей зберегти зв’язок із українською освітою — Міністерство освіти і науки України спільно з Державною установою «Український інститут розвитку освіти» розробили перелік модельних навчальних програм для забезпечення якісної освіти дітей, які проживають або проживали на тимчасово окупованій території України.

Ці програми створено відповідно до Типової освітньої програми для навчання на рівнях повної загальної середньої освіти. Відповідна освітня програма та модельні програми орієнтовані на вивчення предметів українознавчого компоненту. У них відсутні предмети математичної, технологічної, інформатичної, фізкультурної та мистецької освітніх галузей.

Таке рішення ухвалене свідомо — щоб зменшити навчальне навантаження (на 79% на рівні початкової освіти, на 87% — середньої, на 89% — профільної) та зосередити увагу учнів на ключових предметах:

  • українська мова та література,
  • історія України,
  • географія,
  • правознавство,
  • інтегрований курс «Громадянська освіта, основи цивільного захисту».

Типова освітня програма для ТОТ також містить модельну програму «Мови та літератури корінного народу або національної меншини», яка передбачає вивчення кримськотатарської мови.

Програма передбачає таку кількість навчальних годин:

  • 6 годин на тиждень — для 1–7 класів,
  • 7 годин — для 8 класу,
  • 14 годин — для 9–11 класів.

У межах цього навантаження також враховано години для індивідуальних занять та консультацій.

Адаптація першокласників: психологічні методи та педагогічні ідеї

За такою програмою учні проходитимуть річне оцінювання лише з предметів українознавчого компоненту. Результати навчання з інших дисциплін будуть зараховані відповідно до Порядку визнання результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України. Наразі триває робота над цим Порядком, і МОН очікує завершити її до кінця року.

Окрім того, Типова освітня програма для ТОТ поєднується з індивідуальною формою здобуття освіти за педагогічним патронажем. У такому форматі за кожним учнем закріплюється вчитель або група вчителів, які супроводжують навчання дитини в індивідуальному темпі та забезпечують педагогічну підтримку.

Міністерство освіти і науки України сподівається, що Типова освітня програма для навчання осіб, які проживають або проживали на тимчасово окупованих територіях, допоможе дітям зберігати зв’язок із українською освітою та продовжувати навчання в безпечному і підтримувальному освітньому середовищі.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Медитація: піклуємося про ментальне здоров’я — своє і учнів

Чому медитація — проста і пасивна — стає порятунком для людини? Як саме вона впливає на наш мозок та емоції? Які техніки доступні для кожного з нас, щоб віднайти свій особистий «тихий острівець» у шаленому потоці повсякденного? Використайте прості техніки, щоб допомогти собі та навчити своїх учнів
2781

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
220

Документи асистента вчителя у роботі з учнями з особливими освітніми потребами

Документація асистента вчителя не остаточно унормована. Заклад освіти самостійно затверджує перелік документів на основі посадових обов'язків асистента вчителя та окремих нормативних документів і роз’яснень
273334

Як і навіщо аналізувати урок вчителя

Аналіз уроку — частина внутрішньошкільного контролю. Яка його мета, як підготуватися до відвідування уроку, які типові помилки в аналізуванні уроків мають місце — у статті.
256605

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді