Подвійне життя: як дітям з окупованих територій навчатися в українських школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
проєктна менеджерка з розроблення змісту освіти (старша школа) Офісу впровадження реформи НУШ при МОН України
Для школярів з ТОТ створили спеціальну програму зі зменшеним навантаженням

Нові програми для школярів з ТОТ

Історії дітей із тимчасово окупованих територій — не поодинокі винятки, а яскраве свідчення того, як окупація змінює повсякдення українських школярів і намагається «зламати» їхню ідентичність.

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Громадські організації повідомляють про десятки випадків, коли учні змушені переховуватися, щоб приєднатися до онлайн-уроку з української мови чи історії. Діти часто живуть «подвійним життям»: удень відвідують окупаційну школу, а ввечері навчаються з українськими педагогами.

Експерти Центру громадянської просвіти «Альменда» розповідають про такі ситуації: «Мама учня з тимчасово окупованої території Луганщини повідомила, що дітей змушують відвідувати російську школу, а у разі відмови батькам погрожують службою у справах дітей. Школу охороняють, батькам заборонено туди заходити, а діти не можуть залишати приміщення протягом дня. Щопонеділка відбувається церемонія підняття прапора та виконання гімну агресора. Уроки проводяться за російськими програмами, із п’ятибальною системою оцінювання і пропагандистським змістом. Від дітей вимагають вивчити гімни Росії та так званої “ЛНР”, погрожують перевірками телефонів — хоча поки цього не робили, тиск відчутний».

З огляду на виклики подвійного навантаження — примусові вимоги окупаційних адміністрацій та прагнення дітей зберегти зв’язок із українською освітою — Міністерство освіти і науки України спільно з Державною установою «Український інститут розвитку освіти» розробили перелік модельних навчальних програм для забезпечення якісної освіти дітей, які проживають або проживали на тимчасово окупованій території України.

Ці програми створено відповідно до Типової освітньої програми для навчання на рівнях повної загальної середньої освіти. Відповідна освітня програма та модельні програми орієнтовані на вивчення предметів українознавчого компоненту. У них відсутні предмети математичної, технологічної, інформатичної, фізкультурної та мистецької освітніх галузей.

Таке рішення ухвалене свідомо — щоб зменшити навчальне навантаження (на 79% на рівні початкової освіти, на 87% — середньої, на 89% — профільної) та зосередити увагу учнів на ключових предметах:

  • українська мова та література,
  • історія України,
  • географія,
  • правознавство,
  • інтегрований курс «Громадянська освіта, основи цивільного захисту».

Типова освітня програма для ТОТ також містить модельну програму «Мови та літератури корінного народу або національної меншини», яка передбачає вивчення кримськотатарської мови.

Програма передбачає таку кількість навчальних годин:

  • 6 годин на тиждень — для 1–7 класів,
  • 7 годин — для 8 класу,
  • 14 годин — для 9–11 класів.

У межах цього навантаження також враховано години для індивідуальних занять та консультацій.

Адаптація першокласників: психологічні методи та педагогічні ідеї

За такою програмою учні проходитимуть річне оцінювання лише з предметів українознавчого компоненту. Результати навчання з інших дисциплін будуть зараховані відповідно до Порядку визнання результатів навчання осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України. Наразі триває робота над цим Порядком, і МОН очікує завершити її до кінця року.

Окрім того, Типова освітня програма для ТОТ поєднується з індивідуальною формою здобуття освіти за педагогічним патронажем. У такому форматі за кожним учнем закріплюється вчитель або група вчителів, які супроводжують навчання дитини в індивідуальному темпі та забезпечують педагогічну підтримку.

Міністерство освіти і науки України сподівається, що Типова освітня програма для навчання осіб, які проживають або проживали на тимчасово окупованих територіях, допоможе дітям зберігати зв’язок із українською освітою та продовжувати навчання в безпечному і підтримувальному освітньому середовищі.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Комплексне оцінювання розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі

Комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини є одним із механізмів забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на належну освіту. Розглянемо порядок його проведення та документальний супровід
56600

Інтерактивні методи навчання для усіх: від дошкільників до педагогів

Чому інтерактивні методи навчання найефективніші та як їх використовувати в роботі з дошкільниками, учнями й педагогами. Принципи, завдання, класифікації, приклади інтерактивних методів навчання
219589

Як вихователю обрати педагогічне кредо

Педагогічне кредо – це ваш професійний дороговказ. Воно формує підхід до роботи, впливає на взаємодію з дітьми та батьками. Але як серед сотень цитат і філософських думок знайти те, що справді відображає вашу місію?
32820

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді