Сучасні діти ростуть ерудованими та кмітливими, адже дорослі змалку відкривають їм світ, навчають його досліджувати, ознайомлюють із можливостями ІКТ для самостійного пізнання всього навколо. Утім надзвичайно важливо, аби діти навчилися застосовувати набуті знання на практиці, у повсякденні.
Базовий компонент дошкільної освіти орієнтує педагогів на формування в дітей важливих для життя вмінь і здатностей, як-от:
- розв’язувати проблемні завдання самостійно
- конструктивно й креативно мислити
- знаходити вихід з будь-якої ситуації
- бути активними та мобільними.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
У дошкільному дитинстві найсприятливіші умови для набуття життєвої компетентності створює ігрова діяльність. У грі діти почуваються дорослими, приміряють на себе різні соціальні ролі, вчаться приймати самостійні й правильні рішення. Подбайте, аби дитячі ігри були пов’язаними із сучасними реаліями, формували в дітей досвід, що знадобиться їм у дорослому житті.
Для досягнення максимальної ефективності дидактичні ігри ми розробляємо відповідно до тематичного планування, за яким працюють педагоги нашого закладу, та використовуємо не лише під час інтегрованих занять (див. Додаток), а й поза ними. Готуючись до кожного заняття, ми не лише дбаємо про збагачення дітей необхідною якісною інформацією, формування в них доцільних способів дій у різних ситуаціях, а й створюємо умови для практичного застосування дошкільниками набутих знань та вмінь.
Життєва компетентність дошкільників найліпше формується саме під час ігрової діяльності, зокрема на інтегрованих заняттях. Так діти займаються найулюбленішою справою — граються, а педагог має змогу одночасно розв’язувати низку розвивальних завдань, вправляти дітей у застосуванні знань та вмінь з різних сфер життя.
Інтегроване заняття «Наш вихідний день»
Скачайте конспект інтегрованого заняття з ознайомлення з навколишнім світом та розвитку мовлення з пріоритетом логіко-математичних завдань для дітей старшого дошкільного віку
Мета:
- закріплювати знання про кількість та послідовність пір року, весняних місяців, днів тижня, частин доби;
- розвивати вміння —
- визначати час за годинником
- складати речення за схематичними малюнками
- розрізняти та зіставляти геометричні фігури, користуватися ними як еталонами під час визначення форми предметів
- вправляти в кількісній та порядковій лічбі, порівнянні суміжних чисел в межах 10; розв’язуванні математичних задач, прикладів на додавання та віднімання, а також логічних задач
- формувати навички утворення прикметників від іменників — назв продуктів (сир — сирна, риба — рибна); складанні описових розповідей про продукти харчування
- удосконалювати вміння орієнтуватися на площині, у просторі
- розвивати увагу, уяву, пам’ять, зв’язне мовлення, дрібну моторику, уміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, мислити раціонально й нешаблонно, переконувати
- стимулювати пізнавальний інтерес, активність, самостійність у розв’язанні ігрових завдань.
Матеріали та обладнання:
- ноутбук
- проектор
- мультимедійний екран
- м’яч
- модель годинника
- набори карток для дидактичних ігор
- різноколірні кружечки або пластикові кришечки
- схематичні малюнки для складання речень
- картонні різноколірні геометричні фігури
- пластикові керма.
Хід заняття:
Діти стоять навкруги вихователя.
Вихователь:
Діти, сьогодні на вас чекає дуже захопливе заняття. Ми встигнемо зробити багато цікавих і корисних справ. Та спершу пропоную пограти у вже відому вам гру «Так, ні, не знаю» не казати».
Дидактична гра «Так, ні, не знаю» не казати»
Вихователь кидає м’яч кожній дитині по черзі і водночас ставить їй запитання чи називає завдання. Дитина має швидко відповісти на запитання й відкинути м’яч назад вихователю. Відповідати словами «так», «ні», «не знаю» за правилами гри не можна.
Орієнтовні запитання та завдання для гри:
- Зараз надворі весна?
- Перед весною було літо?
- Березень — останній місяць весни?
- У тижні 9 днів?
- Назви дні тижня, починаючи із середи.
- Перед ранком іде вечір?
- Назви одним словом: ранок, день, вечір, ніч.
- Морква схожа на кулю?
- Назви три овочі, схожі на кулю.
- Кукурудза — це овоч?
- А полуниця?
- Чого більше: три полуниці чи три яблука?
- Хліб роблять з борошна?
- Попкорн роблять із пшениці?
- А із чого роблять халву?
Вихователь:
Молодці! До заняття готові! Але мені здається, що ви сьогодні дещо стомлені. У мене ідея! Пропоную замість занять влаштувати собі вихідний! Які ви знаєте вихідні дні? (Субота, неділя.) Добре, уявімо, що сьогодні субота. Що ви робите у вихідний день? (Граємося, гуляємо в парку, допомагаємо мамі чи татові, малюємо тощо.) Зазвичай дорослі, ваші мами й тата, планують, чим сім’я займатиметься на вихідних. Я теж хочу вам дещо запропонувати. Згодні? (Відповіді дітей.) Отже, починаємо. О котрій годині ви сьогодні прокинулися? (Відповіді дітей.) Позначимо це на нашому годиннику.
Хтось із дітей виходить до дошки і виставляє вказаний час на моделі годинника.
Вихователь:
Що ви робили далі? (Умивалися, робили зарядку, одягалися, снідали.) Оскільки в нас сьогодні вихідний день, пропоную разом спекти щось смачненьке на обід. Наприклад, піцу.
Дидактична гра «Спечемо піцу»
Діти сідають за столики. На столах заздалегідь розкладений матеріал для гри: картонний білий круг (основа для піци — одна на двох дітей), рецепти піци, площинні зображення шматочків необхідних продуктів (ковбаси, помідорів, грибів, сиру тощо). Вихователь запитує, які інгредієнти необхідні для приготування тіста. Далі діти, повторюючи за вихователем, імітують трудові дії: просіюють борошно і збивають яйця, вливають дріжджі, молоко та олію; замішують тісто й розкачують. Після цього педагог звертається до дітей із проханням викласти начинку на основу відповідно до рецепту.
Діти виконують ігрове завдання.
Вихователь:
Піца спеклася. Можна куштувати. (Вихователь бере до рук «піцу», вдає, що вона гаряча.) Ой, гаряча! Подмухаймо п’ять разів, щоб вона швидше охолола. А поки піца вистигає, скажіть, що ще можна пекти з тіста? (Хліб, булочки, печиво, торти тощо.) Як називають професію людини, яка пече хліб? (Пекар.) А вихователь може пекти хліб? (Так.) Коли? (Відповіді дітей.) Так, коли він удома, а не на роботі. Думаю, наша піца вже встигла вистигнути. Ви мене пригостите?
Вихователь імітує куштування піци, хвалить її й продовжує бесіду.
Орієнтовні запитання для бесіди:
- Скільки яких продуктів ви поклали в свою піцу? (Відповіді дітей.)
- Яких продуктів ви поклали більше? На скільки? (Діти по черзі відповідають.)
- Скільки всього шматочків начинки ви поклали на піцу? (Діти по черзі відповідають.)
- А в кого на піці 5 шматочків помідорів? (Діти піднімають руки.)
- Хто поклав грибів більше, ніж 3, але менше, ніж 5? Скільки це? (Діти піднімають руки, відповідають.)
- У кого трикутні шматочки сиру? Квадратні? Прямокутні? (Діти піднімають руки.)
- У кого піца без сиру? (Діти піднімають руки.)
- Як ми називаємо піцу із сиром? (Сирна.)
- Із грибами? (Грибна.)
- Із рибою? (Рибна.)
- Із м’ясом? (М’ясна.)
Вихователь:
Які ж ви молодці! Ваші мами можуть вами пишатися! Справжні помічники в них виростають!
Логічна задача
Вихователь:
Діти, я теж часто печу вдома піцу для своєї сім’ї. Якось я поклала в начинку помідори, цибулю, перець і сир. Скільки овочів я поклала в начинку? (Відповіді дітей.) Чому ви сир не рахуєте? (Помідори, цибуля, перець — це овочі,
а сир — це молочний продукт.) Молодці, уважні! Ви, мабуть, притомилися, поки пекли піцу? До речі, минула вже година!
Хтось із дітей виходить до дошки і виставляє вказаний час на моделі годинника.
Вихователь:
А наш вихідний триває, і я запрошую вас покататися на машинах.
Діти встають з-за столиків і переходять до столу, де лежать керма з пластику та інші матеріали
для дидактичної гри «Увімкни фари».
Вихователь:
Діти, оберіть кожен собі кермо для водіння автомобіля. Але спочатку нумо перевіримо, чи вмикаються фари у ваших машин.
Дидактична гра «Увімкни фари»
На столі перед кожною дитиною — «фара» (картки двох видів: квадратна, поділена на 9 клітинок, що порожні чи частково заповнені кружечками трьох кольорів, або прямокутна картка-смужка із зображеним на початку зразком викладання пластикових кришечок чи кружечків). Вихователь пропонує дітям «увімкнути фари»: у кого прямокутна — викласти лампочки-кришечки в ряд за зразком; у кого квадратна — заповнити порожні клітинки на картці в такий спосіб, щоб у кожному рядку та в стовпчиках кольори не повторювалися.
Запитання до дітей, які мають прямокутну картку:
- Скільки в тебе «лампочок» червоного кольору? Жовтого?
- Яких «лампочок» у тебе менше? На скільки?
- Яких «лампочок» у тебе порівну?
- Скільки всього в тебе «лампочок»?
- Котрі за порядком сині «лампочки»?
Запитання та завдання для дітей, які мають квадратну картку:
- Якого кольору «лампочок» у тебе найбільше?
- Назви зліва направо кольори «лампочок» у нижньому рядку.
- Назви згори донизу кольори «лампочок» у правому стовпчику.
Вихователь:
Молодці! У всіх фари працюють. Отже, беремо в руки кермо й рушаймо.
Рухлива гра з інтелектуальним завданням «Постав машину в гараж»
На килимку розкладені картонні різноколірні геометричні фігури — «гаражі». На кермах, які тримають у руках діти, теж зображені геометричні фігури. Вихователь пояснює, що за сигналом «Поїхали!» діти мають рухатися по групі. А коли звучить сигнал «Машини, в гараж!» — кожному потрібно «знайти свій гараж» — присісти біля фігури, що така сама за кольором і формою, як та, що зображена на кермі. Гру проводять двічі-тричі.
Запитання до дітей:
- У кого на кермі фігура без кутів, але не коло? (Діти піднімають руки.)
- Яка це фігура? (Овал.)
- А в кого коло? (Діти піднімають руки.)
- У кого фігура з чотирма кутами, але не квадрат? (Діти піднімають руки.)
- Яка в тебе фігура? (Кілька дітей по черзі відповідають.)
- У кого ромб? У кого квадрат? (Діти піднімають руки.)
- Яку фігуру я не назвала? (Відповіді дітей.)
Вихователь:
Потомилися? (Відповіді дітей.) Повертаємося до дитячого садка, трохи відпочинемо. Діти, поки ви каталися на машинах, я дещо побачила у вікні. Але що саме, не скажу, а покажу.
Діти сідають за столики.
Дидактична вправа «Розкажи, що на малюнку»
Вихователь демонструє схематичні малюнки і пропонує дітям подумати, що вони можуть означати. Варто попередньо домовитися з дітьми про значення деяких елементів (наприклад, стрілка означає дію, а положення кружечка щодо квадрата — відповідні прийменники та прислівники: на, в, під, справа, зліва, за).
Варіанти відповідей:
На дереві сиділо (співало) 6 пташок. (рис. 1).
2 пташки спали (сиділи, гралися) в дуплі. (рис. 2)
Запитання й завдання для бесіди:
- Що ще могли робити пташки? (Гратися, спати, стрибати, співати.)
- На дереві сиділо 6 пташок, а 2 пташки спали в дуплі. Поставте запитання так, щоб скласти задачу. (Скільки пташок перебували на дереві і в дуплі?) Розв’яжіть, будь ласка, цю задачу, склавши приклад.
Діти розв’язують задачу за столиками, одна дитина — біля дошки.
Вихователь за потреби допомагає дітям запитаннями:
- Що ви позначили цифрою 6? (Кількість пташок на дереві.)
- Що позначили цифрою 2? (Кількість пташок у дуплі.)
- Що позначає цифра 8? (Загальну кількість пташок.)
- Яку арифметичну дію ви виконали? (Додавання.) Чому? (Відповіді дітей.)
Вихователь:
Молодці, діти. Добре вмієте рахувати! А на годиннику вже третя година дня.
Хтось із дітей виходить до дошки і виставляє вказаний час.
Вихователь:
Мабуть, ви зголодніли? (Відповіді дітей.) Де ж нам узяти їжі? Де взагалі можна взяти продукти? (Очікувана відповідь: «Купити в магазині».) Але ми з вами вже надто стомилися, щоб кудись іти… Де ж узяти продукти, не виходячи з дому? (Очікувана відповідь: «У холодильнику».) А якщо в холодильнику нічого немає? (Очікувана відповідь: «Замовити в інтернет-магазині із доставкою додому».) Що ж, сідаймо за наш ноутбук і зробимо замовлення.
Вихователь сідає за ноутбук, на проекційному екрані з’являється слайд із зображеннями різних товарів.
Мультимедійна дидактична гра «Інтернет-магазин»
Вихователь пропонує дітям ознайомитися з асортиментом інтернет-магазину: розглянути зображення товарів та прочитати підписи під ними. Далі клацає курсором — зображення та підписи зникають, натомість з’являються ціни товарів у вигляді прикладів. Вихователь пропонує дітям по черзі обрати якийсь товар, розказати про нього, не називаючи. Відтак відгадує, який товар обрала дитина. Під час розповіді дитина має вказати зовнішні ознаки (форму, колір, кількість, місцезнаходження на сторінці сайту), сировину, з якої виготовлений той чи той продукт, а також назвати його ціну. Щоб дізнатися ціну, треба розв’язати приклад, що розміщений під кожним товаром. Коли дитина називає правильну ціну, вихователь клацає курсором мишки на товарі — і він зникає з екрана та потрапляє в «корзину». Наприкінці гри, коли товари «розкуплено», до групи заходить кур’єр (помічник вихователя) із замовленими товарами та віддає сумку дітям.
Вихователь:
Дякуємо за доставку. Але, діти, пригадаймо, що ж ми замовляли. Чи не привезли нам часом чогось зайвого?
Діти вголос пригадують, що замовляли (сік, кукурудзяні палички, яблуко тощо), а вихователь тим часом витягає із сумки продукти. Укінці він витягає із сумки печиво.
Вихователь:
Діти, а хто замовляв печиво? (Очікувана відповідь: «Ніхто, печиво зайве».)
Вихователь повертає печиво кур’єру, розраховується, отримує чек, ще раз дякує.
Орієнтовні запитання для бесіди:
- Як можна поділити кукурудзяні палички між усіма дітьми? (Відповіді дітей.)
- А як поділити сік? Батон? Пластівці? Поп-корн? (Відповіді дітей.)
- Скільки у нас яблук? (Відповіді дітей.)
- Як же їх поділити між вами? (Розрізати.)
Логіко-математична задача
Вихователь просить дітей уявити, що на столі лежить 5 яблук. Одне розрізали навпіл. Скільки яблук тепер на столі? Чому?
Вихователь:
На годиннику вже четверта година дня! Швидко час промайнув.
Хтось із дітей виходить до дошки і виставляє на моделі годинника вказаний час.
Вихователь:
Наш вихідний день добігає кінця. Нумо пригадаємо, що ми з вами встигли зробити за сьогодні? (Відповіді дітей.) Чи могли б ми зробити більше? (Так.) Що для цього потрібно було? (Очікувана відповідь: «Прокинутися раніше».) Де ми могли б іще побувати? (Відповіді дітей.) Чим вам сподобалося займатися найбільше? (Відповіді дітей.)
Я вам дуже дякую! Ви сьогодні були активні й старанні! А тепер настав час для підвечірку.
Вихователь запрошує дітей до частування «придбаними» продуктами.
Галина Левковська,
вихователь-методист дошкільного навчального закладу «Лісова казка», м. Бровари, Київська обл.