Конспект заняття «Україна — рідний дім!»

Скачайте конспект заняття з патріотичного виховання для дітей старшого дошкільного віку

Мета:

  • поглиблювати знання про Батьківщину як землю, на якій ми народилися і живемо;
  • сприяти усвідомленню приналежності до українського народу, засвоєнню поняття «національність»
  • збагачувати мовлення українськими фразеологізмами та приказками
  • уточнювати й розширювати знання про тваринний та рослинний світ України
  • викликати інтерес до народних традицій проведення свят, української кухні
  • розвивати мовлення, увагу, мислення
  • формувати бажання свідомо спілкуватися українською мовою, читати українські казки, учити цінувати красу рідного слова
  • виховувати любов та повагу до рідного краю, українського народу, державних символів, мови, звичаїв та традицій.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Обладнання та матеріали:

  • ляльки Іванко та Оленка в українському національному вбранні
  • велика штучна квітка соняшника з пелюстками, що прикріплюються; на пелюстках надруковані тексти завдань
  • картки із зображеннями українського прапора та герба, калини, верби
  • штучні квіти соняшника, маку, волошок, колоски жита та пшениці
  • ілюстрації до українських фразеологізмів, народних свят — Різдва Христового, Великодня, Дня святого Миколая
  • два набори карток із зображеннями тварин та птахів, які мешкають на території України
  • фішки жовтого і блакитного кольорів
  • м’яч
  • фонограми українських пісень.

Для дітей середньої групи проведіть музично-пізнавальне заняття з елементами музикотерапії «Україна — це ми».

Хід заняття «Україна — рідний дім!»

Конспект заняття «Україна — рідний дім!»Скачайте конспект заняття

Звучить пісня «Як у нас на Україні», музика Олега Харитонова, слова Валерія Сєрова, у виконанні Катерини Бужинської. Діти заходять до зали та сідають на стільчики кружка.

Вихователь:

Чудовий, щедрий, рідний край,

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься… (Україна)

Діти, сьогодні ми з вами пригадаємо, що вже знаємо про нашу Батьківщину, і, звісно, дізнаємося чимало нового й цікавого. А допоможуть нам у цьому Іванко та Оленка. (Вихователь демонструє дітям ляльок в українському вбранні.)

Вихователь проводить з дітьми бесіду за запитаннями.

Бесіда на тему «Батьківщина»

Запитання:

  • Діти, що таке Україна? (Відповіді дітей.)
  • Що означає слово «Батьківщина»? (Відповіді дітей.)
  • На які слова схоже за звучанням слово «Батьківщина»? (Батьки, батько.) Так, ці слова «дружать». Наші батьки народилися і живуть у нашій Батьківщині — Україні.
  • Як ви гадаєте, у якій країні живуть Оленка та Іванко? (Відповіді дітей.) Чому ви так вирішили? (Відповіді дітей.)
  • Якщо вони живуть в Україні, то хто вони за національністю? (Українці.)
  • Тож хто за національністю Іванко? А Оленка? (Українець та українка.)
  • А хто ми з вами? (Також українці.)

Вихователь:

Іванко й Оленка принесли нам дивовижну квітку, яка росте в Україні та є одним із її символів. На кожній її пелюсточці міститься цікаве для нас завдання або гра. Аби дізнатися, що це за квітка, відгадайте загадку.

Величезна жовта квітка,
В ній живуть маленькі дітки.
Чорні маленята —
Це смачні зернята. (Соняшник)

Вихователь демонструє дітям виготовлений з паперу соняшник, на голівці якого немає пелюсток. Пелюстки вихователь прикріплюватиме по одній відповідно до того, як діти виконуватимуть завдання.

Вихователь:

А чого не вистачає нашій квітці соняшника? (Пелюсток.) Я витягуватиму пелюстки по одній, і ми з вами виконуватимемо завдання. Відтак у нашого соняшника з’являтиметься щоразу нова пелюстка, а зрештою — утвориться ціла квітка. Тож розпочнімо, діти? (Так.) Завдання на першій пелюсточці для вас приготував Іванко. Він дуже любить читати книжки про історію та символи України. А чи знаєте ви, як виглядає прапор України? (Відповіді дітей.) Що символізують його кольори? (Відповіді дітей.) А яким є герб України? (Відповіді дітей.) Що символізує тризуб? Що означає «воля»? (Відповіді дітей.) Молодці, ви чудово впорались із завданням. Отже, на нашому соняшнику з’являється перша пелюсточка.

Вихователь прикріплює до штучної квітки соняшника першу пелюстку. Відтак бере в руки другу пелюстку й зачитує завдання з неї.

Вихователь:

Оленка запитує в нас, діти, чи знаємо ми, які рослини є символами України? (Відповіді дітей.) Так, правильно. Це жито, пшениця, соняшник, волошки, маки, чорнобривці, мальви, верба, калина. Можемо додати нашому соняшнику ще одну пелюсточку.

Вихователь прикріплює до штучної квітки соняшника другу пелюстку. Відтак бере в руки третю пелюстку й зачитує завдання з неї.

Вихователь:

Українська мова,

Знає цілий світ, —

Як трава шовкова,

Мов калини цвіт.

Діти, Оленка дуже любить українську мову. Тож пропонує вам відшукати на запропонованих ілюстраціях уже відомі вам усталені вислови, які ще називають крилатими, й пояснити їх.

Діти розглядають ілюстрації та знаходять на них «зашифровані» фразеологізми, відтак їх пояснюють:

  • водою не розлити
  • ловити гав
  • як кіт наплакав
  • як п’яте колесо до воза
  • гнатися за двома зайцями
  • сорока на хвості принесла.

Вихователь:

Діти, ви дуже влучно пояснили крилаті слова, тож у соняшника з’являється третя пелюстка.

Вихователь прикріплює третю пелюстку до штучної квітки соняшника. Відтак проводить з дітьми фізкультхвилинку на слова вірша Леоніда Талалая «Де стояло літо».

Фізкультхвилинка

Облітає листя,

повільно опускаємо руки згори вниз, виконуючи кругові рухи кистями

Висохла трава.

присідаємо і «гладимо» траву долонями зі сторони в сторону

Дивиться з ялиці заспана сова .

руки, ніби бінокль, приставляємо до очей, хитаємося зі сторони в сторону

Лис послухав тишу,

притуляємо долоньку до вушка, виставляємо вушко вперед, ніби прислухаємося

Обійшов ярок,

ідемо навшпиньки, як лис

Кинувся на мишу,

нахиляємося тулубом уперед, щоб «зловити мишу лапками»

А спіймав листок.

ловимо уявний листок на долоньку

Стежечка розмита повертає вбік.

рукою показуємо, як «повертає стежка»

Де стояло літо — виріс боровик.

присідаємо, долоньки кладемо на голову, відтак повільно піднімаємось, «показуючи шапочку» гриба

Після фізкультхвилинки діти займають свої місця на стільчиках.

Дидактична гра «Збери тварин України»

Вихователь:

От ми й потрапили на природу. Іванко дуже любить звірів і пташок, тому приготував для вас цікаву гру. Зараз ви об’єднаєтесь у дві команди, я роздам вам фішки й набори карток із зображеннями різних тварин та пташок — і ми пограємо у гру «Збери тварин України» (у наборі містяться такі картки: тварини — лисиця, жаба, кенгуру, білка, заєць, вовк, жирафа, їжак; птахи — синичка, сова, лелека, пінгвін, горобець, дятел, лебідь, папуга). Перша команда — «Жовті» — збиратиме лише тварин, які живуть на території України, а друга — «Блакитні» — лише «українських» пташок. За моєю командою починайте збирати картки. Один, два, три — гру розпочни!

Діти виконують завдання дидактичної гри, після чого вихователь просить їх назвати, які тварини та птахи живуть в Україні, а які — ні. Відтак вихователь прикріплює до штучної квітки соняшника четверту пелюстку й зачитує дітям завдання з п’ятої пелюстки.

Вихователь:

Дуже смачні страви готує Оленчина матуся, а Оленка залюбки їй допомагає. А чи знаєте ви, діти, українські страви? (Так.) Тоді відгадайте, про яку страву йдеться:

Страва ця без буряка

Буде зовсім не така.

З буряком усім вона

І червона, і смачна. (Борщ)

А що потрібно, щоб приготувати борщ? (Відповіді дітей.) А відгадайте-но ще таку загадку:

Що це за пан —

З тіста жупан,

Сир у жупані,

А сам у сметані? (Вареник)

Діти, скажіть, із чим готують вареники? (Відповіді дітей.) А які каші їдять українці? (Відповіді дітей.) Бачу, що і ваші мами смачно готують, а ви любите їм допомагати. Тож тримайте чергову пелюстку нашого соняшника. Скільки вже разом з нею буде пелюсток? (П’ять.)

Вихователь прикріплює п’яту пелюстку до штучної квітки соняшника та зачитує дітям наступне завдання.

Вихователь:

Дуже весело відзначають свята в Україні як дорослі, так і діти. А чи зможете ви здогадатися, які свята зображено на запропонованих ілюстраціях? У яку пору року та як їх святкують?

Вихователь демонструє дітям ілюстрації до свят Різдва Христового, Великодня, Дня святого Миколая. Діти відгадують, яке свято зображено на кожній ілюстрації, та розповідають, що їм відомо про традиції відзначення цих свят.

Вихователь:

І з цим завданням ви, діти, чудово, впоралися. Тож зібрали вже майже всі пелюсточки нашого соняшника. Скільки вже маємо пелюсток? (Шість.)

Вихователь прикріплює шосту пелюстку до штучної квітки соняшника та бере до рук останню пелюстку.

Вихователь:

Залишилося ще одну пелюстку приєднати до квітки. Однак це не так просто. Діти, а ви любите казки? (Відповіді дітей.) Оленка та Іванко — теж, тому й приготували для вас загадки про персонажів українських казок. Слухайте уважно і вгадуйте, про якого персонажа та з якої казки йдеться.

Загадки про казкових персонажів

Щоби звабить козеняток,

Мусив пісню заспівати,

Бо матусин голосок —

Наймиліший для діток.

(Вовк із казки «Вовк та семеро козенят»)

В діда з бабою хлопчина

З’явивсь на світ із деревини.

У печі Зміючку спік,

З гусеням додому втік.

(Івасик-Телесик із однойменної казки)

Вигнав дід її із хати —

І пішла вона блукати.

В хату зайчика залізла

І усіх лякала грізно.

(Коза-Дереза з однойменної казки)

У дорогу взяв мішок,

Ще й бандуру, й молоток.

І пішов пісні співати

Він до Лискиної хати.

(Котик із казки «Котик і Півник»)

Як знайшов він колосок,

Борошна змолов мішок,

Пиріжків напік і з’їв,

Ледарів не пригостив.

(Півник із казки «Колосок»)

Вихователь:

Молодці, діти, ви дуже добре знаєте українські казки. Оленка та Іванко приготували для вас багато складних та цікавих завдань, але ви з усіма впорались. Отже, дуже багато знаєте про Україну. Винагорода за це — остання пелюстка, що зробить квітку нашого чудового соняшника довершеною.

Вихователь прикріплює останню — сьому — пелюстку до штучної квітки соняшника.

Відтак пропонує дітям пограти в дидактичну гру «Хто любить рідну землю?».

Дидактична гра «Хто любить рідну землю?»

Вихователь:

На завершення нашого заняття пограймо з вами у гру «Хто любить рідну землю?». Я кидатиму кожному з вас по черзі м’яч і описуватиму певні ситуації. Якщо ви вважаєте, що поведінка людини в цій ситуації свідчить про її любов і ціннісне ставлення до рідної землі, ловіть м’ячик. Якщо ж поведінка людини, на вашу думку, негідна і свідчить про те, що людина не любить рідну землю, м’ячик ловити не потрібно. Натомість треба пояснити, чому ви вважаєте, що ця людина не любить і не поважає рідну землю.

Пропоновані ситуації:

  • Людина повернулася з лісу з букетом конвалій.
  • Людина саджає дерева біля свого будинку.
  • Людина під’їхала до озера на своєму авто й миє його водою з озера.
  • Людина відвезла своє старе авто на спеціальне звалище.
  • Людина викинула сміття в канаву біля будинку.
  • Після відпочинку в лісі людина закопала все сміття в землю.
  • Людина поступилася місцем у тролейбусі літній жінці.
  • Людина не допомогла літньому чоловіку перейти дорогу.

Діти стають кружка і виконують завдання дидактичної гри.

Вихователь:

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

Краще рідної — немає!

(Платон Воронько)

Вихователь:

Діти, любіть нашу Батьківщину — рідну Україну. Адже вона — найкраща країна у світі!

Під українську музику на вибір музичного керівника діти танцюють танок у колі.

Вихователь:

Діти, ви — справжні українці! Дякую вам за уважність та плідну роботу. На згадку про сьогоднішнє заняття прийміть маленькі подаруночки від Іванка та Оленки.

Вихователь роздає дітям жовто-блакитні бантики. Відтак дошкільники повертаються до групи.

Конспект заняття «Україна — рідний дім!»Скачайте конспект заняття «Україна — рідний дім!»

Таїсія Мостіпанська, вихователь-методист дошкільного навчального закладу № 660, Київ

Читайте також


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді