Наші діти, хоч як не намагаємося їх опікувати, дедалі частіше зазнають негативного впливу стрімкого ритму сучасності. Іноді нервова система малюка не може адаптуватися, що зумовлює появу так званої дитячої гіперактивності. У легкій формі вона характеризується надмірною, недоречною, нав’язливою рухливістю, а у крайніх випадках може бути ознакою синдрому дефіциту уваги та гіперактивності.
Нерідко, власне. у сім’ях існують ті чинники (як-от, часті непорозуміння між батьками, недостатність уваги), що провокують закріплення у дітей такої поведінки. І в таких ситуаціях педагоги дошкільних закладів мають, зокрема:
- приділяти більше уваги врівноваженню та нормалізації психічної діяльності гіперактивних дітей
- підтримувати у дитячому садку комфортний емоційний фон
- м’яко, але наполегливо спрямовувати підвищену активність дітей у конструктивне русло.
Досягнути найліпшого результату в роботі з гіперактивними дітьми можна, проводячи її комплексно. Наприклад, істотно вплинути на ситуацію можуть разом практичний психолог, вихователь групи, інструктор з фізкультури та музичний керівник, аби допомогти дитині з ознаками гіперактивності:
- знайти внутрішню рівновагу
- налагодити контакт із дітьми в групі
- навчитися сприймати звертання дорослих — насамперед своїх батьків.
Практичні рекомендації та картки контролю, щодопоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу зформування в дітей культурно-гігієнічних навичок.
Так, музичний керівник під час занять може використати елементи музикотерапії, кольоротерапії, гімнастики, йоги тощо. За такого підходу він матиме змогу працювати з дітьми одночасно в кількох напрямах розвитку:
емоційний |
| |
фізичний |
| |
пізнавальний |
| |
творчий |
|
Пропонуємо до прикладу конспект музичного заняття, у якому задля корекції дитячої гіперактивності дітей використані елементи кольоротерапії та оздоровчих технологій.
Подорож у синій світ
Конспект музичного заняття з корекції дитячої гіперактивності в середній групі з використанням елементів кольоротерапії та оздоровчих технологій
МЕТА:
- сприяти корекції дитячої гіперактивності
- розвивати у дітей художньо-асоціативне мислення
- сприяти фізичному оздоровленню дітей.
ЗАВДАННЯ:
- активізувати позитивний, врівноважений психічний і фізичний стан у дітей з гіперактивністю
- збагатити уявлення про природні явища та звуки
- закріпити поняття «вгору», «вниз», «праворуч», «ліворуч».
МАТЕРІАЛИ:
- світло-синя тканина для зображення моря
- темно-синя тканина для зображення великої хмарини
- малюнок пароплава
- камінці
- сині пласкі картонні хмаринки, прикріплені до стелі
- сині пласкі картонні хмаринки для таночку
- картки з умовним зображенням хвиль синіми хвилястими лініями.
МУЗИЧНИЙ РЕПЕРТУАР:
- «Лендлер» Людвіґа ван Бетховена
- «Вальс-жарт» Дмитра Шостаковича
- аудіозапис п’єси «Акваріум» з циклу «Карнавал тварин» Каміля Сен-Санса
- аудіозапис симфонічної картини «Садко» Миколи Римського-Корсакова
- фонограма спокійної музики
- фонограма активної ритмічної музики
- фонограма «Шум дощу»
- фонограма «Шум моря»
- фонограма «Гудок пароплава».
ТЕХНІЧНЕ ОСНАЩЕННЯ:
- аудіо-програвач.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Діти з вихователем групи заходять до музичної зали, де їх вітає музичний керівник.
Музичний керівник:
Добрий день, добрий день, добрий день усім!
Щиро бажаю я щастя всім! (Діти повторюють слова привітання.)
Музичний керівник вмикає фонограму спокійної музики і починає декламувати вірш.
Вихователь групи і діти виконують відповідні до тексту вірша дії.
Музичний керівник:
А тепер у коло станьмо, стати кружка
Всіх по черзі привітаймо!
Сонечко, здрастуй, тебе ми вітаєм, простягнути ручки вгору
Долоньки до тебе свої простягаєм!
Квітонько мила, тягнися до нас, простягнути ручки вниз
Хочем тебе привітати в цей час!
Дощику милий, лий як з відра, поводити руками згори донизу
Рада вітати тебе дітвора!
Друзів своїх ми також привітаєм,
Ніжно, з любов’ю усіх обнімаєм. обняти того, хто стоїть найближче
Музичний керівник:
Щоб усі ви здогадались,
Чим ми будемо займатись,
Пропоную вам, малята,
Загадку цю відгадати:
Сяє райдуга вгорі,
А на ній — всі… (Очікувані відповіді дітей: «Кольори!».)
Без кольорів у житті нецікаво —
Були б невеселими наші забави,
Веселка до нас із гори не всміхалася б,
На синій хмаринці ми не покаталися б.
А ще синє море нас не привітало б,
На хвилях задумливо не погойдало б…
Мудрий і мирний, глибокий, спокійний —
В гості до нас завітав КОЛІР СИНІЙ.
Ну ж бо разом ми усі пригадаєм,
Синім, блакитним що в світі буває?
Вихователь групи:
Синя хмарина по небу пливе,
Вона із собою гуляти зове!
Якщо на хмаринці гуртом політати,
Можна багато нового пізнати.
Музичний керівник:
З хмари краплинки блакитні спадають —
То дощик-пустун накрапать починає.
На землю веселі краплиночки впали
І дружно до купки усі позбирались.
Вихователь групи:
Якщо дощ великий дуже —
Будуть на землі калюжі.
А щоб їх намалювати,
Треба синій колір взяти.
Музичний керівник:
Море синім теж буває,
І про це ми добре знаєм.
Річка синя, і струмочок,
Й синя квіточка — дзвіночок.
Вихователь групи:
У дівчат — блакитні банти,
На цукерці — синій фантик,
Синя кулька пролітає…
Безліч синього буває!
Музичний керівник:
Цьому слід лише радіти —
З синім кольором дружити!
Пропоную політати
Й синій колір відшукати.
На хмаринку всі сідаймо
І у подорож рушаймо.
Діти разом із вихователем групи сідають на велику хмару, розкладену на підлозі.
Музичний керівник:
З нами вітерець жартує —
Тихше чи сильніше дує?
Музичний керівник пропонує дітям пограти у гру.
Гра «Вітерець і вітер»
Музичний керівник виконує п’єсу «Лендлер» Людвіґа ван Бетховена. Під час звучання п’єси діти, відповідно до характеру того чи того її фрагменту, помахами рук показують, як дме сильний вітер, як дме вітерець.
Музичний керівник:
Ми сидимо на великій хмарині,
А поруч багато малесеньких лине.
Вони по секрету мені розказали,
Що з вами із радістю потанцювали б!
Музичний керівник роздає кожному з дітей по пласкій картонній хмаринці для виконання танцювальної вправи.
Танцювальна вправа з хмаринками
Музичний керівник виконує п’єсу «Вальс-жарт» Дмитра Шостаковича. Вихователь групи у цей час декламує вірш. Діти тримають в руках пласкі картонні хмаринки і виконують рухи відповідно до тексту вірша.
Вихователь групи:
Сині хмаринки усюди літають,
Втоми, маленькі, ніколи не знають, плавно рухатися по залі,
Літають довільно, куди хто захоче, намагаючись не стикатися один з одним
Вони до мандрівок дуже охочі.
Подивіться — зупинились… зупинитися
Може, хмароньки стомились?
Ні! Хмаринки не сумують — робити напівприсідання
Вгору-вниз вони танцюють!
Подивіться, як кружляють, кружляти на місці
Одна одну звеселяють!
Ви плисти не поспішайте,
Трохи нас порозважайте!
Хмароньки, по дві збирайтесь озирнутися навколо
І у піжмурки пограйтесь! обрати собі пару
Зліва-справа виглядаєм — стати поруч обличчям одне до одного
Ліво-право добре знаєм!
Визирнули разом зліва… виглядати з-за хмаринки зліва
Визирнули разом справа… виглядати з-за хмаринки справа
Дивимось на всіх згори… нахилити голови, подивитися вниз
Знизу — личка дітвори!
Музичний керівник:
На хмару велику хмаринки складайте
І разом до мене мерщій поспішайте.
Діти кладуть пласкі картонні хмаринки на велику хмару, що розстелена на підлозі, і підходять до музичного керівника. Музичний керівник вмикає фонограму «Звук дощу».
Музичний керівник:
А це що за звуки до нас долітають? (Очікувані відповіді дітей: «Це дощ!»)
Дощик у гості до нас поспішає!
В небі хмаринки танцюють завзято,
Дощ закликають до себе на свято.
Може, цей дощик до нас завітає
І пісеньку з нами разом заспіває?
Діти виконують пісню про дощик на вибір музичного керівника.
Музичний керівник:
Дощик пройшов, стало ясно одразу!
Чи не піти прогулятись нам разом?
Музичний керівник, вихователь групи і діти неквапно підходять до розкладеної на підлозі світло-синьої тканини, що зображує море.
Музичний керівник:
Недаремно ми блукали —
Синє море відшукали!
А берег увесь в камінцях, подивіться,
Легенько руками до них доторкніться.
Діти торкаються камінців, розкладених навколо тканини.
Вихователь групи:
Камінці лежать цікаво —
Схоже все це на забаву.
За ручки візьмемось, малята,
Щоб між ними погуляти.
Діти беруть одне одного за руки для виконання вправи «Змійка між камінцями». Музичний супровід — фонограма активної ритмічної музики. Після виконання вправи музичний керівник вмикає фонограму «Шум моря».
Музичний керівник:
Зупинитися нам впору.
Що шумить навколо? (Очікувані відповіді дітей: «Море!»)
Музичний керівник вмикає аудіозапис п’єси «Акваріум» Каміля Сен-Санса з циклу «Карнавал тварин» для проведення ігрової мелодекламації. На фоні звучання п’єси музичний керівник декламує вірш. Вихователь групи разом з дітьми виконують рухи відповідно до тексту вірша.
Музичний керівник:
Море синє манить і зове… вдивлятися з-під руки у «море»
Знати б, хто у ньому там живе?
Спустимось разом на глибину повільно присідати, неначе занурюватись у воду
Хоч би на хвилиночку одну!
У підводній глибині, простягнути руки вниз
Водорості сплять рясні. повільно погойдувати руками
Світ підводний в тиші спить… опустити руки, стояти завмерши
Ні! Погляньте, хтось спішить!
Це дельфіни пропливають, з’єднати випрямлені руки попереду себе
Воду стрімко розсікають! імітувати стрибки дельфінів у воді
А медузи не спішать, заокруглити руки над головою, імітуючи
Ледве воду ворушать: «капелюх» медузи, повільно присідати
Вгору-вниз їх капелюшки — і знову випрямлятися
Ось як плавають подружки.
Краб також не поспішає — розставити пальці рук, як клешні
Клешнями перебирає. присісти
Він шукає, що поїсти, імітувати розгрібання піску на морському дні
Заразом ще й денце чистить.
Бачу зграйку рибок я, усім легко, без поспіху пробігти в один бік залу,
Всі пливуть немов сім’я. а потім в інший
Тільки що це відбувається — озиратися
Всі під камінці ховаються?
Це акула пропливала музичний керівник стрімко вривається
І усіх перелякала! всередину «зграї», діти — присідають
Після закінчення звучання п’єси музичний керівник вимикає аудіо-програвач, і всі діти піднімаються.
Музичний керівник:
Добре з вами прогулялись,
Дно морське пороздивлялись.
Знову суша нас чекає
Й сонечко нас виглядає.
Музичний керівник пропонує дітям сісти навколо «моря» і роздає їм для проведення гри картки із зображенням синіх хвилястих ліній.
Музично-дидактична гра «Настрій моря»
Музичний керівник вмикає аудіозапис симфонічної картини «Садко» Миколи Римського-Корсакова. Діти слухають фрагмент твору і викладають картки зі змінами настрою моря відповідно до характеру музики. У розпорядженні дітей три типи карток. На одній картці зображена одна хвиляста лінія, що означає спокійне море, на другій — дві лінії (море хвилюється), на третій — три лінії (на морі шторм).
Після закінчення гри музичний керівник вмикає фонограму «Шум моря» для релаксації і виконання дітьми вправи з уявною водою. Діти, сидячи навколо «моря», виконують рухи відповідно до тексту вправи.
Музичний керівник:
Присядьмо круг моря, водички торкнемось,
Його привітаєм, йому усміхнемось.
Тепер долоньки опустіть
І у воді поплескотіть.
Поки синя водичка іскриться,
Пропоную швиденько всім діткам умитися!
Треба вмити щічки гарно,
І, щоб все пройшло не марно,
Мийте носики і очі
Не абияк, а охоче.
Вушка мийте як годиться,
Всі старайтесь, не лініться.
Вмились чисто і старанно.
Всі, хто бачив, скажуть: «Гарно!».
Під фонограму «Шум моря» музичний керівник і вихователь групи виконують з дітьми гімнастику для очей.
Музичний керівник:
Ми подивимось на море… опустити очі вниз
Тепер — на небо неозоре.. підняти очі вгору
Знов на море… Знову вгору…
Вправу цю робить нам впору.
Праворуч погляд відведіть… не повертаючи голови, подивитися праворуч
Тепер ліворуч поверніть… не повертаючи голови, подивитися ліворуч
Мабуть, годинник ходить так: поводити очами вправо-вліво, не повертаючи
Тік-так… Тік-так… Тік-так. голови
Поглядом малюєм коло, не ворушачи головою, повільно малювати очима
Роздивляємось довкола… велике коло
Коло це велике дуже,
Тож не поспішай, мій друже!
Музичний керівник пропонує дітям піднятися. Під фонограму «Шум моря» музичний керівник декламує вірш, вихователь групи разом з дітьми виконують рухи відповідно до тексту вірша.
Музичний керівник:
Ми по пляжу покрокуєм, крокувати на місці
Підошви помасажуєм.
По камінцях дибуляйте, наступати на камінчики однією ногою,
Через носики вдихайте. потім другою
Нумо, хмарки розганяти — шумно видихати на паперові хмаринки,
Вдих… І вгору видихати! що прикріплені до стелі
Вдих глибокий і спокійний, глибоко, але без напруги вдихати через носик
Видих — шумний, неквапливий. повільно, із шумом видихати повітря ротиком
Вдих зробіть і нахиліться, нахилитися вниз, залишаючи ноги прямими
До водиці дотягніться.
Видих — вгору підніміться. розпрямитися, підняти руки вгору
Що там в небі, роздивіться. дивитися вгору
Музичний керівник вмикає фонограму «Гудок пароплава». Вихователь групи демонструє дітям малюнок пароплава.
Музичний керівник:
Діти! Хто з вас чує звук протяжний?
(Очікувані відповіді дітей: «Ми чуємо!».)
«У-у-у!» — сигналить капітан відважний.
На борт пароплава швиденько сідайте,
На ньому до групи своєї рушайте!
Діти сідають у «пароплав» — стають одне за одним «паровозиком» — і вирушають у групу.
За матеріалами Валентини ЛИТОВЧЕНКО,
музичного керівника дошкільного навчального закладу «Світанок», смт Чутове Полтавської області