Шкільна служба медіації: як організувати

Автор
учитель класу МАН Фастівської школи народної майстерності Фастівської міської ради, учитель-методист
Шкільна служба медіації допомагає владнати конфлікти між учасниками освітнього процесу, формує психологічно безпечний простір у закладі освіти та захищає інтереси дітей. Розглянемо, що таке медіація, хто входить до складу цієї служби та як організувати її роботу.
Освітня субвенція — 2025      Примирювальна угода: шаблон
       Скачати              

Що таке медіація та хто такі медіатори

Розглянемо, чим медіація відрізняється від інших способів вирішення спорів та кого називають медіатором у конфлікті.

Медіація — це процедура примирення сторін будь-якої конфліктної ситуації під час добровільних переговорів. Медіація як спосіб врегулювання конфліктів є альтернативою директивному розв’язанню конфліктів чи їх ігноруванню. Переговори проводить медіатор. 

Медіатор — це посередник, навчений проводити переговори для примирення. Медіатор — нейтральна особа, він не підтримує жодної зі сторін у конфлікті, не займає роль порадника, адвоката, обвинувача. Його завдання — допомагати учасникам конфлікту просуватися етапами примирювальної процедури і знаходити рішення.

Функції служби медіації

Розглянемо функції медіації та які переваги має медіація серед інших способів розв’язання спорів.

Функції шкільної служби медіації:

Служба медіації розвиває навички конструктивної взаємодії у конфліктах, навчає їх розв’язувати, а також підвищує якість спілкування в освітній системі.

Мета медіації — ухвалити рішення, яке влаштує кожну сторону конфлікту. Таке рішення називають медіативною, або примирювальною угодою.

Головне для учасників служби медіації — знати структуру процесу примирення, пройти навчання медіативного підходу і потім реалізовувати його в примирювальних програмах під час конфліктів, транслювати ідеї та цінності медіативного підходу в школі.

Склад шкільної служби медіації

До шкільної служби медіації входять учні, педагоги і батьки, які володіють технікою медіації. Зокрема служба може включати групу дорослих та групу рівних.

Група дорослих — педагоги, батьки та старшокласники.

Група рівних — учні, які допомагають ровесникам розв’язувати їхні конфлікти, а також поширюють у школі ідеї медіації.

До служби медіації зазвичай входять від чотирьох до восьми учнів 5—11-х класів, які пройшли навчання медіації, педагог, керівник служби, і ще від чотирьох до десяти учнів, які знають суть медіації та допомагають основному складу. Така допомога полягає в публікації інформації про медіацію у соцмережах школи, виготовленні плакатів про медіацію, розповіді про неї іншим учням.

До учнів-медіаторів не має бути вимог щодо їх успішності, хобі, обов’язкової наявності лідерських якостей тощо. Головне, щоб учень хотів навчитися медіації і за своїми пізнавальними здібностями міг це зробити.

Найімовірніше, дорослим учасником служби медіації у своєму класі стане класний керівник. Але можна запропонувати участь у ній і колегам. Групи медіаторів у школі формують лише добровільно. Примушувати до участі не можна.

Керує службою медіації зазвичай педагог. Це може бути директор школи, заступник директора, соціальний педагог, практичний психолог чи будь-який педагог, який має авторитет в учнів і колег. Склад служби затверджує директор школи наказом.

Етапи та варіанти медіації

Служба медіації в школі — це дитячо-доросла команда. Якщо в команді будуть лише дорослі, це знизить довіру до неї та її популярність. Якщо тільки діти, то буде складніше підтримувати систематичну діяльність служби. Але різні конфлікти бажано розв’язувати різним складом.

За можливості довіряйте якнайбільше конфліктів медіаторам-учням. Це сприятиме поширенню медіативного підходу та вміння розв’язувати конфлікти в підлітковому середовищі школи.

Є три варіанти роботи служби медіації залежно від того, хто її проводить. Медіацію можуть проводити:

  • дорослий, наприклад, якщо конфлікт стався між двома дорослими учасниками освітнього процесу;
  • спільно дорослий і підліток з-поміж навчених медіації;
  • підлітки (звертаються до дорослого лише за потреби).

Етапи медіації:

  1. Підготовчий: знайомство медіатора та сторін конфлікту
  2. Попередні зустрічі
  3. Пошук варіантів виходу з конфліктної ситуації
  4. Примирювальна зустріч
  5. Укладання примирювальної угоди
  6. Рефлексія

Шкільна служба медіації: як організувати Скачати 📌

Отже, служба медіації в школі дає змогу в разі конфлікту швидко знаходити оптимальний варіант його розв’язувати. До служби варто залучати всіх учасників освітнього процесу. Так рішення буде об’єктивним, виваженим і збалансованим.



зміст

Дитяче меню під час свят

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді