Основи фінансової грамотності — дошкільникам

Автор
фахівець з дошкільної освіти, редактор освітянських видань, Київ
Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.
Основи фінансової грамотності — дошкільникамФормуємо основи фінансової грамотності у дошкільників. Анкета для батьків 
   СКАЧАТИ

Фінансова грамотність для дітей 5—7 років

Фінансова грамотність для дітей починається в сім'ї. Кожен дорослий бажає бачити своїх дітей в майбутньому щасливими й фінансово незалежними. Проте якою виросте дитина, залежить від комплексу чинників, зокрема й від того, чи навчиться вона правильно поводитися з грошима, ставитися до них, заробляти, накопичувати й витрачати. Саме фінансова грамотність допоможе дитині в дорослому житті забезпечувати добробут, сформує вміння бачити та використовувати наявні можливості.

📝 За якою нормативкою працювати у 2025/2026 н.р.

Що таке фінансова грамотність

Фінансова грамотність — це вміння управляти доходами і витратами, грамотно розподіляти гроші й правильно примножувати наявний капітал. Це набір навичок, які дають змогу людям ухвалювати розумні рішення стосовно грошей — як їх заробляти, економити, витрачати та інвестувати.

Сучасні діти виявляють значний інтерес до серйозних економічних питань. Вони часто ставлять дорослим запитання на кшталт: Звідки беруться гроші? Чому вони закінчуються? Як можна заробити гроші? Як їх зберігати та накопичувати? Тож фінансова грамотність для дітей є насамперед внутрішньою потребою дошкільників. 

Як навчити дитину фінансової грамотності? Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.

Як навчити дитину фінансової грамотності

Міністерство освіти і науки України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб і Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку спільно розробили Рамку фінансових компетентностей для дітей та молоді (від 5 до 18 років). Це — концептуальний документ для формування державної політики щодо підвищення рівня фінансової грамотності дітей і молоді.

Згідно із документом фінансову освіту варто починати ще з дошкільного віку. З найменшого віку діти дізнаватимуться, що таке гроші, у чому їхня цінність, як планувати витрати та заощаджувати кошти. І що раніше дитина почне опановувати фінансові знання та навички, то простіше їй буде в майбутньому бути фінансово успішною. 

Окрему увагу надано питанням фінансової безпеки. Діти дошкільного віку мають розуміти ризики втрати грошей чи цінних речей, а також усвідомлювати небезпеку від шахраїв та незнайомців, що цікавляться фінансовими питаннями.

Фінансова грамотність для дітей  Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року

Фінансова грамотність для дошкільнят: коли починати?

Основи соціальної та фінансової освіти діти отримують задовго до того, як розпочинають своє навчання в школі. Більшу частину знань про планування бюджету, заощадження та витрати вони дізнаються від батьків, спостерігаючи за тим, як усі ці процеси відбуваються в їхній сім’ї. Тож фінансова грамотність для дошкільнят у віці трьох років полягає в тому, що вони здатні розуміти такі фінансові дії, як заощадження й витрати. А до семи років, за даними багатьох досліджень, у них формуються певні фінансові звички.

Уперше ознайомити малюка з грошима можна у три — чотири роки, а в п’ять років показати дитині, як здійснювати покупки. Дитина має знати, що не можна просто так взяти в магазині цукерку або іграшку — необхідно її купити, а для цього мама або тато повинні заплатити гроші.

Якщо в дитячому садку та сім’ї дорослі навчатимуть дитину з ранніх років правильно поводитися з грошима, то сформовані фінансові звички залишаться з нею на довгі роки. Проте якщо дорослі уникають розмов про гроші, у дитини можуть формуватися  хибні уявлення про фінанси.

Спостерігаючи, як батьки знімають гроші в банкоматі, діти часто вважають, що саме так батьки й отримують гроші. Вони не розуміють, що гроші можуть закінчитися. Тож отримавши відмову в покупці бажаного, бо нема грошей, дитина пропонує татові піти в банкомат і взяти гроші там. Слід пояснювати дитині: щоб заробити гроші, треба працювати, а банк — це просто місце, де їх зберігають. У цьому полягає елементарна фінансова грамотність дошкільників.

Фінансова грамотність для дітей: контроль у ЗДО

🖨 СКАЧАТИ

Основи фінансової грамотності

Як формувати основи фінансової грамотності у дитини? Плануючи роботу з формування основ фінансової грамотності, педагог має керуватися тим, що економічного досвіду дошкільники набувають за двома напрямами:

  • засвоюють досвід попередніх поколінь у вигляді сталих економічних законів та понять — завдяки книжкам, відео, іграм із друзями, поясненням батьків тощо;
  • формують первинний економічний досвід у результаті власної економічної діяльності.

Такою економічною діяльністю для дітей може бути спостереження за економічними процесами, виконання соціально-економічних ролей, участь в економічних взаємозв’язках між людьми — обговорення бюджету сім’ї, обмін, продаж, купівля. Також дошкільники набувають елементарного економічного досвіду під час ігрової діяльності, оскільки гра починається з перетворення реальної соціально-економічної ситуації в уявну. Тож фінансова грамотність дошкільників вичвляється у грі. 

Запросіть педагогів у цікаву «космічну подорож»

Фінансова грамотність для дітей: як почати

У межах означених напрямів формування основ фінансової грамотності дошкільників реалізуйте такі завдання:

  • залучайте дітей до світу елементарних уявлень про економічні процеси й об’єкти економічної сфери життя, ознайомлюючи їх зі світом речей, людей та природи під час різних форм освітньої взаємодії;
  • розширюйте уявлення про різні потреби, обмеженість можливостей і задоволення потреб; про ресурси — як і для чого їх використовують, які ресурси потрібні людині; про обмін товарами й послугами; про гроші та їхнє значення;
  • формуйте навички економічного самопізнання через гру та практичну взаємодію зі світом.

Для цього створіть відповідні умови — розвивальне середовище, яке мотивувало б дітей до активної діяльності економічної спрямованості. Зокрема, складіть добірку ігор економічної спрямованості, оформіть осередки фінансової грамотності у групових приміщеннях, поповніть бібліотеку відповідними художніми творами для дітей тощо.

З огляду на те, що формувати основи фінансової грамотності дітей неможливо без елементарних уявлень у них про економічну сферу життя, необхідно збагачувати лексичний запас дітей поняттями економічної спрямованості, як-от:

  • поняття про економічні дії — придбати, обміняти, позичити, виграти, поміняти;
  • економічні терміни — бюджет, ціна, гроші, товар, вартість, банк, реклама, власник, конкуренція, продукція;
  • назви нових професій — менеджер, підприємець, бізнесмен, фінансист, рекламодавець, фермер тощо;
  • особистісні якості — працьовитий, щедрий, скупий, меркантильний, безвідповідальний, ощадливий, раціональний;
  • характеристики товару — дорогий, дешевий, сучасний, якісний, вигідний.

Назви й поняття економічної спрямованості мають увійти в активний словник дитини. Це дасть їй змогу використовувати ці знання як в ігровій діяльності, так і в повсякденному житті. Так фінансова грамотність для дітей буде не навчальним компонентом, а природним складником щоденного життя.

💻 Безпечний інтернет: онлайн-тренінг для педагогів

Роль сім’ї у формуванні фінансової грамотності дітей

Проте яких би зусиль не докладали педагоги в дитячому садку, діти насамперед беруть приклад із батьків та засвоюють модель фінансової поведінки своєї родини. Тому важливим завданням вихователя є налагодження тісної взаємодії з батьками в питаннях формування основ фінансової грамотності вихованців.

Перш ніж планувати роботу з батьками, з’ясуйте особливості економічного виховання дітей у родині. Для цього запропонуйте їм заповнити анкету та опрацюйте результати. Відтак організуйте тематичні зустрічі та обговоріть різні спірні питання, наприклад:

  • «Чи потрібні дитині кишенькові гроші»,
  • «З якого віку залучати дитину до обговорення сімейного бюджету»,
  • «Плата дитині за виконану хатню роботу — стимул чи зло» тощо.

Фінансова грамотність для дітей

Висновок

Отже, дорослі — педагоги та батьки — мають усвідомити важливість формування в дітей дошкільного віку основ фінансової грамотності. Вкрай важливо, щоб діти вже з дошкільного віку розуміли цінність грошей. Адже набутий дитиною практичний досвід взаємодії з грошима стане в майбутньому основою процесу економічної соціалізації особистості.

Основи фінансової грамотності — дошкільникам


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді