Тиждень фінансової грамотності в дитячому садку

Автор
шеф-редактор Експертус Освіта
Цікаві активності економічної спрямованості допоможуть дитині осягнути основи фінансових відносин. Використайте ігри, цікаві завдання та інші активності, щоб залучити дітей до доступного практичного досвіду поводження з грошима та виконання соціально-економічних ролей
Тиждень фінансової грамотності в дитячому садку Овочева ферма: гра-стратегія для старших дошкільників
              СКАЧАТИ

Тиждень фінансової грамотності 

Формування фінансової грамотності — складник соціалізації сучасної дитини. Він важливий і в контексті підготовки старших дошкільників до школи, де на них чекають перші покупки в буфеті, оплата проїзду тощо. Щоб дитина була готова до перших реальних операцій із грошима, дорослі — вихователі й батьки — мають не лише збагачувати знання дітей в економічній сфері, а й формувати вміння використовувати ці знання в процесі власної діяльності.

Одна із форм планування окремих напрямів освітньої роботи з дошкільниками — тематичні тижні. Тож для формування фінансової грамотності в дошкільників доречним стане проведення Тижня фінансової грамотності. Мета цілеспрямованої роботи з дітьми упродовж цього тижня може мати такі складники:

  • формувати у дітей початкові знання про гроші та їхнє значення в житті людини,
  • виховувати бережливість, розуміння цінності речей,
  • розвивати логічне мислення, уяву та творчі здібності.

Фінансова грамотність для дошкільнят

Тиждень фінансової грамотності: орієнтовний план

Тиждень фінансової грамотності в дитячому садку

 

Тиждень фінансової грамотності: активності для дітей

Допоможуть дітям набути первинного фінансового досвіду різні активності економічного змісту.

Ігри з фінансової грамотності

Ігри дають змогу дітям відпрацювати елементарну економічну діяльність, розвинути власні морально-економічні якості, збагатити первинний економічний досвід.

Залежно від мети, якої прагнете досягти, використовуйте різні види ігор. Дидактичні ігри допоможуть ознайомити дітей з елементарними економічними поняттями й закріпити знання про них. Ситуативні та сюжетно-рольові ігри стануть у пригоді, щоб формувати в дітей основи соціально-економічної поведінки. Коли діти вже набудуть певного досвіду й вільно оперуватимуть необхідною термінологією, доцільно організовувати ігри-стратегії, які дають змогу збагатити досвід дій у різноманітних соціально-економічних ситуаціях.

Банк

Мета: закріпити знання дітей про діяльність банку; розвивати мислення; формувати вміння рахувати, порівнювати, аналізувати.

Хід гри: декілька дітей виконують ролі касирів, інші — відвідувачів банку. Діти, попередньо ознайомлені з діяльністю банку, можуть виконувати такі банківські операції: знімати гроші з банківської картки, обмінювати валюту, вносити оплату за комунальні послуги, за дитячий садок, обмінювати старі купюри на нові. Гра може повторюватися декілька разів зі зміною ролей.

Товари в магазині

Мета: закріпити знання дітей про взаємозалежність якості товару та його ціни; учити дітей співвідносити якість із ціною; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до речей.

Хід гри: вихователь пропонує оглянути товари на прилавку магазину, серед яких можуть бути зламані іграшки, книжки з відірваними сторінками тощо, й обрати ті, які, на думку дітей, мають не дуже гарний вигляд, тому їх ціна має бути низькою. Діти мають поліпшити зовнішній вигляд цих речей, а отже, й підвищити їхню вартість.

Важливо, щоб сюжети ігор були максимально наближені до інтересів дітей, ґрунтувалися на реальних ситуаціях, з якими діти стикаються повсякдень. Аби вони мали змогу в процесі гри виконувати різні соціально-економічні ролі та проживати одну й ту саму ситуацію з різних позицій, скажімо: покупець — продавець, касир — клієнт банку тощо.

Не слід забувати й про настільні ігри на кшталт «Монополії». Вони допоможуть дітям поступово зрозуміти цінність грошей і розвинуть основні навички поводження з ними.

Конструктор економічної квест-гри для дошкільників:

Економічний квест для дошкільнят

ПЕРЕЙТИ ДО МАТЕРІАЛІВ

Проблемні ситуації

Процес формування первинного економічного досвіду має будуватися так, щоб зосередити увагу вихователів і батьків на формуванні вміння дітей використовувати набуті знання під час власної діяльності. Для цього створюйте проблемні ситуації та спонукайте дошкільників їх розв’язувати.

Професії

Оленка та Петрик зайшли до супермаркету іграшок. Хлопчик дуже хотів купити конструктор, але в магазині було дуже багато людей. Як дізнатися, хто з них продавець?

Реклама

На кондитерській фабриці виготовили новий вид цукерок. Що необхідно зробити, щоб про ці смачні цукерки дізналися люди

День народження

У вашого найкращого друга день народження. Яким має бути подарунок, щоб йому сподобався? Пригадайте свої подарунки на день народження.

Покупка

Як ви вважаєте, коли яблука коштують дешевше: восени чи взимку? Поміркуйте, коли купувати яблука вигідніше.

Обмін

У Миколки, друга Василька, найкраща машинка з усіх у дворі: має дистанційне управління і долає будь-які перешкоди. Васильку дуже хотілося погратися цією машинкою. Але проси не проси, а Миколка — жаднюга, не дасть. Знайдіть вихід у цій ситуації.

Для того щоб допомогти дітям упоратися із проблемною ситуацією, використовуйте алгоритм дій: досліджуй — думай —       вивчай — дій. Що більше досвіду набуде дитина, то простіше орієнтуватиметься в повсякденному житті. А розв’язуючи проблемні ситуації, дитина набуде досвіду, що допоможе їй зорієнтуватися як в іграх, так і в реаліях, з якими вона неодмінно стикнеться в майбутньому.

Тиждень фінансової грамотності в дитячому садку

СКАЧАТИ

Цікаві завдання з фінансової грамотності

Творчі завдання економічного характеру можуть мати різну спрямованість. Їх можна використовувати в різних видах дитячої діяльності. Наприклад:

  • в пізнавальній — роздивіться уважно грошові купюри номіналом по 10, 20 та 50 грн. Визначте, чим вони відрізняються та що між ними спільного. Висновки: спільне між купюрами — захисні знаки, розмір, зображення видатних людей та історичних пам’ятників; відрізняються кольором, зображеннями, номіналом.
  • предметно-практичній — визначте способи використання запропонованих предметів праці: молоток, гвіздок, пилка; ножиці, голка, нитки, ноперсток; пилосос, відро, ганчірка тощо;
  • зображувальній — намалюйте рекламу вашого підприємства: Що ви зобразите на рекламі? Чому? Який колір використаєте? Чому ваша реклама має бути яскравою?
  • художньо-мовленнєвій — складіть текст для реклами виготовленого власноруч товару. Це може бути святкова листівка, новорічна гірлянда, ялинкова прикраса тощо;
  • ігровій — уявіть, що ви працюєте в магазині. Розмістіть цінники відповідно до вартості товарів.

Важливим елементом таких завдань є ігрова імпровізація, адже саме гра забезпечує органічне практичне входження дитини в економічні відносини. Основний принцип реалізації завдань економічного виховання — діяльнісний підхід. Можна багато розповідати про ощадливість і не досягти бажаної мети. А можна вимикати зайве світло, перевіряти надійність кранів, утеплювати вікна, сортувати сміття й під час цих процесів пояснювати дітям мету своїх дій, а ще краще — залучати дітей до них, і отримати очікуваний резльтат.

Цікаві активності економічної спрямованості допоможуть дитині осягнути основи економічних відносин. Вона не лише навчиться оперувати різними економічними поняттями, а й отримає доступний віку практичний досвід поводження з грошима, повправляється виконувати ту чи ту соціально-економічну роль: покупця, гостя на дні народження, менеджера з реклами тощо. Такий досвід безперечно стане в пригоді в майбутньому, зокрема в новій соціальній ролі школяра.



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді