Зі сприймання предметів і явищ навколишнього світу починається його пізнання. Усі інші пізнавальні процеси — пам’ять, мислення, уява — формуються на основі образів сприймання і є результатом усвідомлення й оброблення цих образів.
Найсистемніше сенсорний розвиток зазвичай відбувається в закладі дошкільної освіти, де педагоги задіюють у процес пізнання якомога більше органів чуття, організовуючи різні види дитячої діяльності:
- малювання
- ліплення
- конструювання
- ознайомлення із явищами природи, основами математики і грамоти.
Важливе місце серед спеціальних здібностей, що забезпечують успіх музиканта, художника, архітектора, письменника, конструктора, посідають сенсорні здібності. Саме вони дають змогу митцю з особливою глибиною, ясністю і точністю вловлювати та відтворювати найтонші нюанси форми, кольору, звучання та інших зовнішніх якостей предметів і явищ навколишньої дійсності.
Готуємося до нового навчального року
Якщо у віці від півтора до трьох років приділяти сенсорному вихованню дітей належну увагу, то вже у п’ятирічному віці вони матимуть сформовані важливі навички:
- зосереджуватися на виконанні конкретного завдання
- ставитися до будь-якого завдання з інтересом
- почуватися впевнено
- не боятися помилитися
- любити навчання як процес
- запам’ятовувати інформацію й освоювати нові способи її оброблення
- радіти своїм успіхам і успіхам товаришів
- досліджувати невідомі предмети та об’єкти за допомогою органів чуття
- ставити якомога більше запитань
- презентувати себе у спілкуванні сміливо й відкрито.
Обов’язковою умовою ефективного сенсорного розвитку дошкільників є наявність відповідного предметно-ігрового розвивального середовища, що забезпечувало б потреби кожної дитини. Належну увагу у створенні такого середовища варто надати авторському посібнику.
Ігрові та розвивальні можливості авторського посібника
Створення авторських посібників власноруч та їх упровадження в освітній процес дошкільного закладу нині набуває все більшої популярності серед педагогів. Посібники виготовляють із тканини, паперу, залишкових матеріалів; залучають до цього процесу вихованців та їхніх батьків.
Авторські навчально-ігрові посібники спрямовані на зону найближчого розвитку дитини. Вихователь, який знає особливості індивідуального розвитку кожного дошкільника, може виготовити для нього спеціальний посібник, забезпечуючи в такий спосіб особистісно орієнтовний підхід до розвитку дітей.
Прикладом посібника, що має на меті сенсорний розвиток дітей третього року життя, є спеціальний ігровий посібник. Він мітить ігрові поля формату А5, виготовлені з натуральної тканини, за такими темами, як-от:
- будиночок
- галявина
- магазин
- квітник
- кімната
- шафа з посудом.
Також комплект навчально-ігрового посібника містить набір штучних деталей-предметів різних кольорів та текстури для асоціативно-образної роботи, які кріпляться до ігрового поля за допомогою липучок.
Серед деталей-предметів, призначених для розміщення на ігровому полі, наприклад, такі:
- вбрання для ляльки
- штучні квіти
- фрукти
- ягоди
- клубочки
- м’ячики
- посуд
- геометричні фігури
- баранці
- мишки.
Ігрові поля посібника можна змінювати та поповнювати залежно від освітніх завдань та змісту педагогічної роботи з дошкільниками.
Кожне ігрове поле передбачає відповідну до своєї теми ігрову вправу, метою якої є розвиток певного аналізатора і формування відповідних сенсорних еталонів. За інструкцією вихователя дитина накладає деталі-предмети на ігрове поле, визначає їх колір, форму, розмір; шукає їм відповідну пару, описує свої тактильні відчуття тощо.
Сезонні справи на відмінно: ВЕРЕСЕНЬ
Як розробити навчально-ігровий посібник для дітей
- Оберіть тему. Поспостерігайте за дітьми, аби визначити їхні інтереси, потреби й бажання:
- якщо хлопчиків цікавлять автомобілі й літаки, оберіть для них тему «Транспорт»
- восени, коли діти перебувають під враженням від літнього відпочинку, доцільною буде морська тематика
- зацікавилися тваринами — створіть посібник «Малюки-звірята».
- Відкрийте одну із чинних програм розвитку дітей раннього й дошкільного віку та ознайомтеся з визначеними там освітніми завданнями, аби забезпечити їх реалізацію під час роботи дітей з посібником.
- Продумайте цікаві сюжети відповідно до освітніх завдань.
- Виготовте з підручних матеріалів персонажів, які викличуть у дітей інтерес, бажання грати з ними. Усе це допоможе організувати невимушений пізнавальний процес на основі самостійної ігрової діяльності дітей.
Під час створення навчально-ігрових посібників для дітей раннього та дошкільного віку керуйтеся такими принципами:
Безпечність |
| |
Відповідність віковим потребам розвитку дитини | Посібник має сприяти розвитку сенсорних відчуттів дітей, удосконалювати їхні мовленнєві та комунікативні вміння, активізувати увагу, мислення, пам’ять. Тому під час їх створення використовуйте яскраві кольорові деталі, що:
| |
Відповідність уподобанням дитини | Тематика має бути розроблена з урахуванням індивідуальних особливостей та інтересів дошкільників: це прискорює загальний процес розвитку дітей, робить його природним та невимушеним | |
Функціональність, або багатофункціональність | Передбачте можливість доповнення посібника новими деталями для урізноманітнення завдань або створення нових ігрових полів |
Співпраця педагогів і батьків з метою сенсорного розвитку дітей
Зазвичай батьки, якщо й розуміють важливість сенсорного розвитку своїх дітей, то не завжди знають, як його забезпечувати. Вони скаржаться, що часто намагання залучити дитину до тих чи тих розвивальних занять удома закінчуються непослухом і вередуванням. І врешті-решт такі батьки покладають відповідальність за розвиток власної дитини на педагога. Для них показниками високого рівня сенсорного розвитку дитини зазвичай є послух, знання кольорів, форм і вміння рахувати хоча б до трьох.
Прогресивніші батьки, розуміючи роль гри в розвитку особистості, купують дитині переважно розвивальні ігри й іграшки і приділяють достатньо уваги спілкуванню з нею під час гри. Проте пропоновані батьками ігри здебільшого сприяють розвитку лише зорового аналізатора. Тоді як важливо однаковою мірою приділяти увагу розвитку всіх аналізаторів дитини.
Покажіть батькам приклади ситуацій з реального життя, як вони можуть сприяти сенсорному розвитку дітей.
Така робота має не лише збагатити знання батьків щодо методів і прийомів сенсорно-пізнавального розвитку дітей, а й сприяти усвідомленню ними наслідків, до яких може призвести недостатній рівень сенсорного розвитку їхніх дітей.
Навчально-ігрові посібники є ефективним засобом сенсорного розвитку дітей, а отже і їх підготовки до навчання у школі. Гратися з ними діти можуть як за участю дорослого чи інших дітей, так і самостійно. Розширення тематики ігрових полів таких посібників та завдань до них дає змогу повсякчас урізноманітнювати, доповнювати, ускладнювати ігрові дії. Завдяки цьому робота з окремим посібником упродовж тривалого часу буде викликати в дітей інтерес і матиме потрібний розвивальний ефект.
За матеріалом Ганни Бєлєнької, д-ра пед. наук, заступника з наукової роботи,
Катерини Корічєвої, магістрантки
Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка,
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»