Як учителеві знизити рівень шуму у класі

Перша реакція вчителя на галас учнів — зауваження, десята — крик. Але чи доцільно взагалі сварити дітей за шум у класі? У статті — пояснення, чому діти галасують і чому голосне спілкування може бути корисним

Учні в класі часто галасують так, що в кінці дня у педагога болить голова, а голос стає хрипким від повторів: «Тихіше, тихіше, не кричіть». Для того щоб зрозуміти, коли боротися з шумом у класі, а коли дозволяти галасувати, з’ясуймо, чому учні шумлять і чому голосне спілкування може бути корисним для них.

Чотири моделі методичної роботи: яку обрати

Як визначити причину дитячого галасу

Не завжди причина голосного спілкування — конфлікти між дітьми. Вони можуть кричати від утоми чи просто у такий спосіб гратися. Для того щоб правильно вибудовувати взаємодію з учнями, визначте, чому вони галасують у класі. Причини можуть бути різні: пов’язані з настроєм дитини в конкретний момент, проблемами у вихованні тощо.

Причини галасу:

  • резонансний стан
  • шум навколо
  • утома
  • особливості особистості
  • латентне навчання

Як допомогти учням «приборкати» шум

Не вимагайте від учнів постійної тиші, але намагайтеся регулювати рівень шуму в класі. Адже постійний шум стомлює дітей, знижує концентрацію їхньої уваги, може підвищувати артеріальний тиск. Через це в класі зростає напруження й усім стає складніше спілкуватися. Зокрема, діти більше скаржаться одне на одного, а педагог втомлюється та зривається. Для того щоб контролювати рівень шуму в класі, скористайтеся рекомендаціями з пам’ятки «Як впоратися із шумом у класі: правила для педагога».

Не обмежуйтеся нездійсненним правилом: «Не можна галасувати», натомість навчайте дітей регулювати гучність голосу. Використовуйте нескладні прийоми та ігри, що допоможуть створити в класі сприятливу атмосферу, де всі слухатимуть і чутимуть одне одного, а вам при цьому не доведеться розмовляти пошепки, щоб привернути увагу дітей.

Якщо діти здатні говорити й звучати не лише тихо, але й голосно, це свідчить про їхній психологічний добробут, про те, що вони помірно розкуті та можуть спонтанно діяти. Психологічно здорова людина час від часу може бути «голосною»  — це свідчить, що вона здатна наполегливо заявити про себе, виділити себе як «об’єкт» із «фону», бути на передньому плані у власному житті. Водночас людям, які говорять неголосно, зазвичай складно відрекомендовуватися. Через це таких людей часто не чує й не помічає оточення. Як наслідок, вони накопичують негативні емоції, зокрема агресію, стають невротичними й тривожними. Психічно здорові школярі не можуть галасувати завжди. Якщо дитина часто кричить і при цьому погано поводиться, має проблеми з моторикою, порекомендуйте батькам обстежити дитину в невролога, практичного психолога та логопеда.

Спонтанні стани молодших школярів, коли вони вільно грають, галасують і не бояться, що дорослий погано їх оцінить, — стихійна психотерапія, яка потрібна дітям. Їм необхідно галасувати й рухатися кожен день і при цьому не замислюватися, як на це відреагують учителі або батьки. Отже, перш ніж змушувати учнів помовчати, з’ясуйте, чому вони галасують. Навчайте їх регулювати гучність голосу та встановіть у класі певні правила щодо рівня шуму. Однак пам’ятайте, що інколи треба влаштовувати «хвилинки шуму».

Олександра Фокіна,

експерт, канд. психол. наук
для журналу Заступник директора школи



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді