Графік роботи практичного психолога системи освіти входить до переліку обов’язкової посадової документації фахівця психологічної служби системи освіти.
Графік складають на початку навчального року. Його затверджує керівник дошкільного навчального закладу.
Утім затвердження графіка — це останній крок у формуванні режиму роботи фахівця на визначений період.
На етапі розроблення графіка фахівець спільно з завідувачем обговорюють усі аспекти організації режиму роботи, зокрема питання об’єднання годин, відведених для організаційно-методичної роботи у методичний день.
Зафіксувати прийняті рішення слід у таких локальних документах, як:
- посадова інструкція
- графік роботи.
Приймаючи рішення, варто враховувати:
- специфіку діяльності ДНЗ
- кількість дітей
- різноманітність форм роботи з дітьми, батьками, педагогами тощо.
Форма графіка роботи практичного психолога
Рекомендована форма графіка роботи практичного психолога наведена у листі МОН України «Про оптимізацію діяльності працівників психологічної служби» від 17.09.2015 №1/9-442.
Приклад оформлення
Графік роботи працівника психологічної служби складають, ураховуючи:
- всі форми та види роботи, яку необхідно провести
- специфіку роботи.
У посадових обов’язках практичного психолога:
- безпосереднє виконання певного виду діяльності
- аналізування причин ситуації, із якою працює, результатів діагностування
- розроблення рекомендацій чи прогнозування розвитку за різних умов організації розвивальної та/або корекційної роботи.
Окрім того, завданням фахівця є постійне професійне вдосконалення. А цьому сприяє систематична участь практичного психолога у навчальних семінарах, конференціях, фахових тренінгах, опрацювання фахової літератури тощо.
Робочий час
40 год. тижневого педагогічного навантаження практичного психолога системи освіти на тиждень зазвичай поділяють на дві рівні частини, які фахівець присвячує:
- 20 год. — безпосередній роботі з учасниками освітнього процесу, що охоплюватиме індивідуальну й групову психодіагностику, консультування дітей, батьків, педагогів, корекційно-розвивальну роботу тощо
- 20 год. — підготовці до проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор), обробленню результатів досліджень, оформлення висновків тощо.
Причому години, відведені на організаційно-методичну роботу, можна використовувати за межами дошкільного навчального закладу.
Зауважте!
Будь-яку діяльність практичного психолога поза межами закладу необхідно відображати у графіку роботи.
Під час складання графіка роботи слід урахувати можливість «доступу» фахівця до дітей і взаємну «доступність» із батьками та педагогами в певний час дня.
Графік роботи практичного психолога для батьків
Якщо графік роботи практичного психолога розміщено на загальносадковому інформаційному стенді для батьків, то в ньому варто окремо вказати на години, відведені для консультування батьків.
Шановні батьки, у нашому дитячому садку працює практичний психолог —
СВІЛИШИН Ольга Анатоліївна
За потреби ви можете звернутися за фаховою консультацією відповідно до графіка.
Графік проведення консультацій
| Час прийому |
| 17:00-19:00 |
| 7:30-9:00 |
Указувати конкретний час надання консультацій доцільно і в тому разі, якщо інформація про роботу фахівця з дітьми конкретної вікової групи зазначена на інформаційному стенді безпосередньо в цій групі.
Ознайомившись із графіком, де чітко заначений час роботи фахівця з групою дітей, яку відвідує їхня дитина, батьки одразу зорієнтуються і матимуть змогу спланувати візит. Саме в зазначені години батьки зможуть звернутися до фахівця із проблемними запитаннями, своїми страхами чи переживаннями, бути присутніми під час розвивального заняття, наприклад.
Розширений графік роботи
Якщо до роботи на посаді практичного психолога дитячого садка стає нещодавній випускник вишу, йому складно осягнути одразу весь обсяг роботи, з тонкощами якої він поки що не обізнаний. У такому випадку узагальнена форма графіка роботи більше лякає його, ніж допомагає організуватися.
Молодий спеціаліст може скласти для своєї зручності розширений графік роботи. У ньому погодинний розподіл робочого тижня дасть змогу фахівцеві легко маневрувати в організації власної діяльності, змінювати її види чи переносити певне завдання на інший день, з огляду на нагальні обставини, тощо.
Зрештою, така форма графіка доволі зручна і може стати доречною навіть для досвідченого фахівця.
Приклад оформлення
Короткостроковий графік роботи
Навчальний рік неоднорідний щодо завдань, які постають перед практичним психологом.
Так, на початку навчального року, коли до дитсадка приходять новачки, практичний психолог максимально концентрує свої зусилля на тому, щоб полегшити адаптацію малюків і мінімізувати її наслідки.
Тому доцільно складати окремий графік роботи фахівця на короткий період — орієнтовно на півтора-два місяці. У цей період у графіку може бути:
- відсутня консультаційна робота
- зменшено час на організаційно-методичну роботу тощо.
Також доцільно складати окремий графік роботи на короткий період, коли до дошкільного закладу приходить новий фахівець. Адже він має адаптуватися до нового місця роботи. Основне завдання для нього у цей період — пізнання дітей та педагогів. За таких обставин провідними видами діяльності фахівця будуть:
- діагностична, здебільшого у формі діагностичного спостереження
- організаційно-методична.
У цей період недоречно вносити до графіка консультаційну чи корекційно-розвивальну роботу. Адже загальні рекомендації не цікаві ані батькам, ані педагогам.
У підсумку зазначимо, що кожен фахівець має змогу самостійно обирати варіант оформлення графіка своєї роботи. Такий, що буде якнайліпше відповідати особливостям його професійної діяльності та буде зручним у користуванні.
За матеріалами Світлани ОЛЕКСЕНКО,
психолога НМЦ практичної психології і соціальної роботи
ІППО Київського університету імені Бориса Грінченка,
Тетяни ГУРКОВСЬКОЇ,
головного редактора журналу «Практичний психолог: Дитячий садок»,
психолога-консультанта, Київ