У школі формування екологічної культури відбувається завдяки реальним систематичним і практичним заходам. Учні самостійно мають дійти висновку, що:
- розв’язок екологічних проблем насамперед в оволодінні екологічними знаннями, навичками природокористування, вихованні високого рівня екологічної свідомості й культури
- екологічними знаннями люди мають керуватися у повсякденні, вбачаючи в цьому норму поведінки.
Дієві техніки, щоб активізувати творчий потенціал
Чому екологічний проект
Плануючи екологічні проекти в школі, очікують сприяти:
- формуванню екологічної свідомості учнів, озброєнню їх знаннями про взаємодію суспільства та природи
- розвитку здатності розуміти й оцінювати конкретні дії та вчинки задля збереження навколишнього середовища.
Перед учителями школи постають такі завдання:
- формувати в учнів переконання, моральні принципи, систему екологічних цінностей, що визначатимуть їхню життєву позицію і поведінку у сфері охорони навколишнього середовища
- сприяти раціональному використанню природних джерел, бережливому ставленню до природи
- зацікавити у глибшому пізнанню навколишнього середовища, екологічних проблем
- мотивувати учнів до участі в розв’язанні екологічних проблем
- формувати переконання і готовність до конкретних природоохоронних дій
- спонукати до усвідомлення особистої відповідальності за збереження природних об’єктів
- навчати учнів здобувати нові, багатогранні, знання шляхом взаємонавчання та самонавчання.
Коли дитина розв’язує складне завдання, старається, ви хочете похвалити її приємними словами, як-от «молодець», «чудово» тощо. Чи знаєте ви, що цього недостатньо для того, щоб коректно підтримати дитину та надихнути її розвиватися?
Також можна виокремити особливі завдання реалізації екологічних проектів у школі:
- створити якомога більше міжпредметних зв’язків
- детально, практично і теоретично, засвоїти матеріал з різних навчальних предметів
- закласти міцний фундамент культурної поведінки учня в довкіллі.
Підготовка до екологічного проекту
З огляду на мету й завдання вчителі планують подальшу діяльність.
План роботи над екологічним проектом «Сміття ускладнює життя»
Передовсім разом із учнями необхідно визначити екологічні проблеми місцевості, з’ясувати їх причини. Розглянемо найперші і найпростіші заходи задля формування екологічної свідомості.
Спостереження за дотриманням чистоти
Зазвичай під час спостереження учні виявляють, що комунальні служби щоранку прибирають вулиці та двори, але протягом дня сміття накопичується знову.
Аби запобігти таким явищам, учням пропонують у межах екологічного проекту обирати чергових учнів, які б:
- стежили за порядком на подвір’ї школи
- підтримували чистоту на закріплених за ними ділянках.
Екскурсія до пункту прийому твердих відходів
Під час екскурсії до пункту прийому твердих відходів учням:
- показують окремі контейнери для відходів зі скла, пластику, паперу, продуктів, ганчір’я тощо
- розповідають, навіщо дотримувалися правил розподілу сміття.
- зауважують на шкоді навколишньому середовищу через відмову сортувати й перероблювати відходи.
Ігрова технологія: 10 прийомів
Зустріч із фахівцем комунального господарства
Під час зустрічі зі співробітником комунального господарства учні дізнаються про:
- обсяги сміття, яке щодня доставляють сміттєвозами на звалище
- особливості роботи працівників, які прибирають вулиці, сортують відходи тощо.
Учням також повідомляють про тривалість розкладання сміття:
Види сміття |
| Розкладання |
Послід тварин |
|
|
Харчові відходи |
|
|
Папір |
|
|
Листя, насіння, невеликі гілки |
|
|
Дошки з будови |
|
|
Старе взуття |
| |
Уламки цегли, бетону |
|
|
Автоакумулятори, батарейки |
| |
Фольга |
| |
Гумові покришки |
|
|
Пластикові пляшки |
| |
Алюмінієві банки |
|
|
Скло |
|
|
Реалізація екологічного проекту
Зібравши вдосталь інформації про екологічні проблеми місцевості, вчитель пропонує учням створити і презентувати власні екологічні міні-проекти.
Для цього учні об’єднуються у творчі групи за ролями:
- художники
- поети
- винахідники
- майстри-декоратори.
Кожна творча група отримує своє завдання:
художники |
|
|
поети |
|
|
винахідники |
|
|
майстри-декоратори |
|
|
Після виконання міні-проектів учитель пропонує учням об’єднатися в агітбригади. Вони мають поділитися набутим досвідом з учнями школи, зокрема:
- розмістити на стендах:
– попереджувальні і заборонні знаки, плакати на тему екологічної культури
– адресу найближчого пункту прийому твердих відходів
- провести екологічні уроки.
За підсумками реалізації екологічного проекту стали можна:
- створити фотоальбом добрих справ та презентації
- виготовити буклети, книжки екологічних віршів і казок для учнів початкових класів та дітей дошкільних закладів.
За матеріалами Лариси ПЕТРЕНКО,
учителя початкових класів ЗОШ І–ІІІ ступенів № 15,
м. Ніжин Чернігівської обл.