З досвіду реалізації екологічного проекту в школі

Чи не найдієвішими для виховання екологічної культури в учнів вважають екологічні проекти на подолання проблем утилізації відходів. Звичайний девіз таких проектів — «Почни з себе»

У школі формування екологічної культури відбувається завдяки реальним систематичним і практичним заходам. Учні самостійно мають дійти висновку, що:

  • розв’язок екологічних проблем насамперед в оволодінні екологічними знаннями, навичками природокористування, вихованні високого рівня екологічної свідомості й культури
  • екологічними знаннями люди мають керуватися у повсякденні, вбачаючи в цьому норму поведінки.

Дієві техніки, щоб активізувати творчий потенціал

Чому екологічний проект

Плануючи екологічні проекти в школі, очікують сприяти:

  • формуванню екологічної свідомості учнів, озброєнню їх знаннями про взаємодію суспільства та природи
  • розвитку здатності розуміти й оцінювати конкретні дії та вчинки задля збереження навколишнього середовища.

Перед учителями школи постають такі завдання:

  • формувати в учнів переконання, моральні принципи, систему екологічних цінностей, що визначатимуть їхню життєву позицію і поведінку у сфері охорони навколишнього середовища
  • сприяти раціональному використанню природних джерел, бережливому ставленню до природи
  • зацікавити у глибшому пізнанню навколишнього середовища, екологічних проблем
  • мотивувати учнів до участі в розв’язанні екологічних проблем
  • формувати переконання і готовність до конкретних природоохоронних дій
  • спонукати до усвідомлення особистої відповідальності за збереження природних об’єктів
  • навчати учнів здобувати нові, багатогранні, знання шляхом взаємонавчання та самонавчання.

 

 

Також можна виокремити особливі завдання реалізації екологічних проектів у школі:

  • створити якомога більше міжпредметних зв’язків
  • детально, практично і теоретично, засвоїти матеріал з різних навчальних предметів
  • закласти міцний фундамент культурної поведінки учня в довкіллі.

Підготовка до екологічного проекту

З огляду на мету й завдання вчителі планують подальшу діяльність.

План роботи над екологічним проектом «Сміття ускладнює життя»

Передовсім разом із учнями необхідно визначити екологічні проблеми місцевості, з’ясувати їх причини. Розглянемо найперші і найпростіші заходи задля формування екологічної свідомості.

Спостереження за дотриманням чистоти

Зазвичай під час спостереження учні виявляють, що комунальні служби щоранку прибирають вулиці та двори, але протягом дня сміття накопичується знову.

Аби запобігти таким явищам, учням пропонують у межах екологічного проекту обирати чергових учнів, які б:

  • стежили за порядком на подвір’ї школи
  • підтримували чистоту на закріплених за ними ділянках.

Екскурсія до пункту прийому твердих відходів

Під час екскурсії до пункту прийому твердих відходів учням:

  • показують окремі контейнери для відходів зі скла, пластику, паперу, продуктів, ганчір’я тощо
  • розповідають, навіщо дотримувалися правил розподілу сміття.
  • зауважують на шкоді навколишньому середовищу через відмову сортувати й перероблювати відходи.

Ігрова технологія: 10 прийомів

Зустріч із фахівцем комунального господарства

Під час зустрічі зі співробітником комунального господарства учні дізнаються про:

  • обсяги сміття, яке щодня доставляють сміттєвозами на звалище
  • особливості роботи працівників, які прибирають вулиці, сортують відходи тощо.

Учням також повідомляють про тривалість розкладання сміття:

Види сміття

 

Розкладання

Послід тварин

 

  • до 10 днів

Харчові відходи

 

  • від 10 днів до 1 місяця

Папір

 

  • від місяця до кількох років

Листя, насіння, невеликі гілки

 

  • від 1 до 3 місяців

Дошки з будови

 

  • до 10 років

Старе взуття

 

Уламки цегли, бетону

 

  • до 100 років

Автоакумулятори, батарейки

 

Фольга

 

Гумові покришки

 

  • більше 100 років

Пластикові пляшки

 

Алюмінієві банки

 

  • 500 років

Скло

 

  • більше 1000 років

Реалізація екологічного проекту

Зібравши вдосталь інформації про екологічні проблеми місцевості, вчитель пропонує учням створити і презентувати власні екологічні міні-проекти.

Для цього учні об’єднуються у творчі групи за ролями:

  • художники
  • поети
  • винахідники
  • майстри-декоратори.

Кожна творча група отримує своє завдання:

художники

 

  • створити тематичні плакати, емблеми, знаки

поети

 

  • написати слогани, заклички, звернення

винахідники

 

  • розробити разом із батьками винаходи щодо вторинного використання твердих відходів

майстри-декоратори 

 

  • оформити тематичні костюми та декорації для виступів

Після виконання міні-проектів учитель пропонує учням об’єднатися в агітбригади. Вони мають поділитися набутим досвідом з учнями школи, зокрема:

  • розмістити на стендах:

– попереджувальні і заборонні знаки, плакати на тему екологічної культури

– адресу найближчого пункту прийому твердих відходів

  • провести екологічні уроки.

За підсумками реалізації екологічного проекту стали можна:

  • створити фотоальбом добрих справ та презентації
  • виготовити буклети, книжки екологічних віршів і казок для учнів початкових класів та дітей дошкільних закладів.

За матеріалами Лариси ПЕТРЕНКО,
учителя початкових класів ЗОШ І–ІІІ ступенів № 15,
м. Ніжин Чернігівської обл.

 

 

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді