Які обов’язки вчителів і керівників під час освітнього процесу в умовах війни

В освітнього омбудсмена опублікували дослідження щодо обов’язків педагогів і директорів шкіл для здобуття освіти дітьми в Україні

Освітній процес у школах

Як провести тарифікацію педагогів

У Службі освітнього омбудсмена опублікували новий матеріал щодо теми обов’язків та відповідальності за освіту дітей. Ця частина дослідження стосується відповідальності українських учителів і директорів закладів освіти за здобуття дітьми шкільної освіти.

Повний текст матеріалу можна знайти за посиланням

Фактори, від яких залежить якість освіти, зокрема під час воєнного часу:

  • як керівник організовує освітній процес у школі;
  • доступ учителів до необхідних для здійснення роботи засобів та інструментів (гаджетів, підключення до інтернету);
  • професійність і мотивація вчителів;
  • дотримання академічної доброчесності;
  • психологічна атмосфера в закладі освіти;
  • наскільки шкільне середовище є безпечним та комфортним;
  • фінансування закладу, яке залежить не лише від засновника, а й уміння керівника вчасно та правильно сформувати фінансові потреби закладу, щоб внести їх до проєкту кошторису та подати засновнику.

Сфера обов’язків і відповідальності педагогічних працівників і керівника закладу за освіту дитини в Україні досить широке й багато в чому переплітається із зобов’язаннями освітян за кордоном.

Як зауважує омбудсмен, основними документами, які регулюють права та обов’язки педагогічних працівників та керівників закладів загальної середньої освіти, є Закон України «Про освіту» та Закон України «Про повну загальну середню освіту».

Окрім того, під час перебування дитини в школі, головне — це її безпека. За неналежне виконання обов’язків щодо охорони життя та здоров’я дітей учитель або керівник несуть кримінальну відповідальність. Це зазначено у статті 137 Кримінального Кодексу України. 

Заяви: як оформлювати та реєструвати

До безпечного середовища дитини також відноситься фізична та психологічна безпека. Булінг не лише завдає шкоди здоров’ю дитини, а й погіршує якість освіти. Якщо вчитель виявив ознаки булінгу, він зобов’язаний повідомити керівника про цькування дитини, а керівник — поліцію.

Учитель або керівник, які скоїли булінг, несуть адміністративну відповідальність, яка визначена у статті 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.  За неповідомлення про випадки булінгу поліції директор також несе адміністративну відповідальність.

Саме тому керівник закладу має наступні обов’язки для організації безпечного середовища:

  • зокрема, розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
  • розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, видає рішення про проведення розслідування, скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для ухвалення рішення за результатами проведеного розслідування, вживає відповідних заходів реагування;
  • забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
  • повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

Зокрема, булінг, учинений групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, — тягне за собою накладення штрафу від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.

У разі, коли керівник закладу освіти не повідомив уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу учасника/учасниці освітнього процесу, це тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20% заробітку.

Окрім того, якщо учитель не виконує своїх обов’язків — батькам слід звернутися до класного керівника, якщо це не допомогло — до директора. Якщо на рівні закладу освіти не вдалося вирішити ситуацію — необхідно звернутися до місцевого департаменту (управління) освіти. Якщо це не допомогло відновити порушені права — залишити звернення до освітнього омбудсмена.

Велику роль у відповідальності за освіту дитини відіграють не лише педагоги й керівники, а й засновники закладів освіти. Адже від фінансування засновником потреб закладу також залежить організація освітнього  процесу. Наприклад, якщо засновник забезпечить облаштування укриття доступом до Інтернету, створить там умови для проведення уроків, то можна здійснювати очне навчання й під час повітряних тривог.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відпустки вчителів – 2025: тривалість, порядок надання та оплати

З’ясуємо норми щодо надання відпусток в умовах воєнного стану. Розглянемо види відпусток вчителів та інших працівників закладів загальної середньої освіти, а також питання поділу та перенесення відпустки, оплати відпускних. Надаємо зразок наказу про відпустку
168926

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
71924

Цькування на роботі: чи можливо його зупинити?

Чи знаєте ви, що цькування в педагогічному колективі може походити не лише від учнів чи батьків, а й від колег та навіть адміністрації школи? Ця прихована війна руйнує атмосферу довіри та професійного зростання. Отож, чим відрізняється мобінг від булінгу, як запобігти і як захиститися від такого явища – розбираємося у статті
8133

Моніторинг якості освіти в школі: хто, як і навіщо контролює освітній процес

Бажаєте зануритися в систему контролю за освітнім процесом? Наша стаття розкриває, хто саме здійснює моніторинг якості освіти — від внутрішніх ініціатив закладу до зовнішніх державних структур. Дізнайтеся про різні види моніторингу — від локального до міжнародного — та зрозумійте, як його результати впливають на розвиток шкільної освіти
35107

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді