Я сам! або Чого насправді хоче дитина

2132

Запитання

Оленці за кілька місяців виповниться три роки. Вона все активніше заявляє близьким «Я сама!». Утім, коли мама відходить і дає змогу робити справу самостійно, дівчинка одразу починає плакати. То чого ж насправді хоче дитина?

Відповідь

12 запитань і відповідей про атестацію

Варіант розв'язання

Батьки зазвичай сприймають дитячу фразу «Я сам!» дещо викривлено: лише як вимогу бути самому. Проте така заява передусім передає її прагнення до самостійності — «Я хочу це зробити САМостійно». Тож бути самостійним зовсім не означає бути на самоті. Ба більше, у цьому віці дитині вкрай важливо демонструвати іншим, насамперед дорослим, свої досягнення, зокрема і свою самостійність.

Наприкінці раннього віку в малюків виникає якісне ново­утворення — «гордість за досягнення». Дитина прагне фіксувати результати власної діяльності, демонструвати успіхи дорослому.

Без належного схвалення з боку оточення будь-які успіхи дитини значно втрачають для неї свою цінність, а радісні переживання щодо цього затьмарюються.

Негативне чи байдуже ставлення дорослих спонукає дитину з подвоєною енергією домагатися їхньої уваги й позитивної оцінки. У дітей третього року життя з’являється самолюбство, що виявляється в підвищеній образливості й чутливості до невизнання її досягнень дорослими, емоційних вибухах спричиненим індиферентним ставленням дорослих.

Поява такого новоутворення пов’язана з тим, що на третьому році життя дитини поступово відбувається зміщення акценту в предметній діяльності із процесу на результат. Це відбувається під впливом дорослого. Так, дитина дедалі частіше звертає увагу на свої дії й понад усе прагне досягти бажаного результату. Звичайно, сам процес діяльності все ще дуже важливий для неї, а отриманий результат не завжди досконалий, утім будь-яку справу вона прагне завершити з таким самим успіхом, як і дорослий.

Секрети розвивальної роботи з дітьми раннього віку

Утім оцінювати результат діяльності поки може лише дорослий. А тому дитина прагне будь-що показати йому своє вміння. Саме тому дівчинка й плаче, коли мама йде, адже продемонструвати результати діяльності вже нікому. Відтак дитина не почує й такого бажаного маминого схвалення.

Особистісне зростання в період раннього віку — складний і суперечливий процес формування нового ставлення дитини до себе як до ініціатора і реалізатора дій. Це пов’язано із загостренням чутливості дитини до успіху та невдач під час самостійної діяльності й до оцінок з боку дорослих, що проявляється в афективних (емоційно загострених) формах поведінки.

Тому батькам важливо пам’ятати, що трирічний малюк жадає визнання й передусім схвалення своєї самостійності й само­діяльності.

Тетяна Гурковська, головний редактор журналу «Практичний психолог: Дитячий садок»,
психолог-консультант, Київ

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Як говорити про війну з дітьми дошкільного віку

Проаналізуємо, як війна впливає на психоемоційний стан дошкільників і як взаємодіяти з дітьми в час війни. Скористаєтеся матеріалами для розмов із дітьми про війну. Допоможете батькам говорити на складні теми та підтримувати своїх дітей
1715

Як заповнити ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

Індивідуальна програма розвитку (ІПР) – обов’язковий документ для дитини з особливими освітніми потребами, яка є вихованцем дошкільного закладу чи учнем школи. З’ясуйте все про зразки цих документів та скачайте собі шаблони
11584

Куди зникає час практичного психолога? Заповнюємо статистичний звіт

Скільки часу практичний психолог приділяє діагностиці, а скільки – підтримці? Які напрямки роботи займають найбільше ресурсу? Експертний аналіз статистичного звіту розкриває реальний розподіл робочого часу психолога в школі чи дитсадку. Як заповнити цей документ – розбираємо у статті
38103

Психолого-педагогічна характеристика на дитину дошкільного віку

Психолого-педагогічна характеристика дитини - один із документів, які подають в інклюзивно-ресурсний центр батьки для проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Яка роль характеристики та її зміст - читайте у статті. Заодно проаналізуєте зразок характеристики.
8341