Психолого-педагогічна характеристика на дитину дошкільного віку

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Психолого-педагогічна характеристика дитини - один із документів, які подають в інклюзивно-ресурсний центр батьки для проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Яка роль характеристики та її зміст - читайте у статті. Заодно проаналізуєте зразок характеристики.
Освітня субвенція — 2025 Психолого-педагогічна характеристика дошкільника з проявами РАС: приклад   
  Скачати  

       

Психолого-педагогічна характеристика дошкільника: коли складають

Дитина зарахована до закладу дошкільної освіти. Через певний час вихователі та батьки помічають певні труднощі чи то в адаптації дитини, чи в пізнавальній сфері. Щоб виявити освітні проблеми дитини та організувати ефективну допомогу, батькам потрібно звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ).       

Серед документів, які подають батьки дитини для проведення комплексної оцінки розвитку особи, є психолого-педагогічна характеристика. Її вимагають, якщо дитина перебуває певний час в дошкільному закладі. Укладають психолого-педагогічну характеристику, як правило, вихователь, практичний психолог, логопед.

Окрім психолого-педагогічної характеристики, до ІРЦ подають ще й інші документи, що доповнюють загальну картину:

  • заява батьків або законних представників — висвітлює мету звернення та ініціативу родини;
  • копії документів: свідоцтва про народження дитини, паспорта/паспортів батьків;
  • медичні консультаційні висновки, довідки — надають інформацію про стан здоров'я дитини, її можливості, фізичні чи неврологічні обмеження;
  • індивідуальна програма реабілітації — за наявності інвалідності;
  • документи про розвиток (якщо є) — наприклад, результати попередніх обстежень чи рекомендації від інших спеціалістів;
  • малюнки, аплікації тощо — ілюструють рівень навчальних і творчих здібностей дитини.

Однак психолого-педагогічна характеристика є одним із ключових документів. Вона надає фахівцям ІРЦ важливі відомості для глибшого розуміння особливостей розвитку дитини та планування подальшої підтримки.

ІПР дитини з особливими освітніми потребами

Психолого-педагогічна характеристика дитини: навіщо потрібна

Психологічна або психолого-педагогічна характеристика дитини потрібна як обов’язковий елемент співпраці педагогів дошкільного закладу та фахівців ІРЦ, позаяк:

  • надає фахівцям ІРЦ уявлення про поведінку, розвиток, здатність та труднощі дитини в умовах її звичного середовища (дитячого садка);
  • характеристика дитини забезпечує безперервність у роботі з дитиною, адже фахівці ІРЦ отримують інформацію, яка базується на тривалих спостереженнях педагогів;
  • завдяки характеристиці фахівці ІРЦ можуть зосередитися на уточненні вже описаних особливостей, що економить час і робить діагностику точнішою;
  • характеристика дитини є підґрунтям для спільного визначення потреб дитини. Думку педагогів можна співставити з результатами обстеження в ІРЦ для формування об'єктивних висновків і рекомендацій.

Психолого-педагогічна характеристика дитини допомагає оцінити дитину цілісно. Вона базується на спостереженнях педагогів у повному житті дитини і отже висвітлює аспекти, які можуть бути недоступними при діагностиці в незнайомому оточенні. Тож на основі характеристики дитини фахівці ІРЦ можуть запропонувати індивідуальні адаптаційні рекомендації, які враховують можливості дитини та її реальні потреби.

Що включає психолого-педагогічна характеристика дошкільника  

У психолого-педагогічній характеристиці описують аспекти, які є важливими для комплексної оцінки:

Аспекти розвитку дитини

Зміст характеристики

Загальні відомості про дитину

  • вік, стать, соціальний статус сім'ї;
  • упродовж якого періоду відвідує дошкільний заклад, наскільки регулярно;
  • стан здоров'я (загальна інформація).

Рівень розвитку основних навичок

Когнітивний розвиток*:

  • як дитина сприймає та засвоює інформацію, розуміє інструкції;
  • розвиток пам'яті, уваги, мислення

* дає змогу спеціалістам оцінити наявні труднощі з навчанням)

 

Мовленнєвий розвиток:

  • здатність відтворювати склади, слова, будувати речення, розуміти мову
  • активний і пасивний словниковий запас

* дає змогу ідентифікувати можливі мовленнєві порушення

Емоційно-вольова сфера

Рівень емоційної стійкості, самооцінки, реакції на стресові ситуації

Особливості перебування в колективі

Соціальні навички

Як дитина взаємодіє з іншими дітьми та дорослими, чи є проблеми з адаптацією у соціальному середовищі

Фізичний розвиток

Рухові навички дрібна та велика моторика

Освітні потреби дитини

Перелік труднощів, які заважають дитині у виконанні завдань

Сильні сторони особистості, на які можна опиратися

Поведінка дитини у звичному середовищі

Як дитина поводиться в групі, рівень дисципліни, реакція на похвалу чи зауваження

 

Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок

Зміст психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку залежить насамперед від особливостей розвитку  дитини, її психофізичних порушень. Проаналізуйте приклад характеристики дитини четвертого року життя, що має розлади аутичного спектру (РАС).

Психолого-педагогічна характеристика на дитину дошкільного віку Психолого-педагогічна характеристика дошкільника з проявами РАС: приклад



зміст

Дитяче меню під час свят

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді