Психолого-педагогічна характеристика на дитину дошкільного віку
Психолого-педагогічна характеристика дошкільника з проявами РАС: приклад
Скачати
Психолого-педагогічна характеристика дошкільника: коли складають
Дитина зарахована до закладу дошкільної освіти. Через певний час вихователі та батьки помічають певні труднощі чи то в адаптації дитини, чи в пізнавальній сфері. Щоб виявити освітні проблеми дитини та організувати ефективну допомогу, батькам потрібно звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ).
Серед документів, які подають батьки дитини для проведення комплексної оцінки розвитку особи, є психолого-педагогічна характеристика. Її вимагають, якщо дитина перебуває певний час в дошкільному закладі. Укладають психолого-педагогічну характеристику, як правило, вихователь, практичний психолог, логопед.
Окрім психолого-педагогічної характеристики, до ІРЦ подають ще й інші документи, що доповнюють загальну картину:
- заява батьків або законних представників — висвітлює мету звернення та ініціативу родини;
- копії документів: свідоцтва про народження дитини, паспорта/паспортів батьків;
- медичні консультаційні висновки, довідки — надають інформацію про стан здоров'я дитини, її можливості, фізичні чи неврологічні обмеження;
- індивідуальна програма реабілітації — за наявності інвалідності;
- документи про розвиток (якщо є) — наприклад, результати попередніх обстежень чи рекомендації від інших спеціалістів;
- малюнки, аплікації тощо — ілюструють рівень навчальних і творчих здібностей дитини.
Однак психолого-педагогічна характеристика є одним із ключових документів. Вона надає фахівцям ІРЦ важливі відомості для глибшого розуміння особливостей розвитку дитини та планування подальшої підтримки.
ІПР дитини з особливими освітніми потребами
Психолого-педагогічна характеристика дитини: навіщо потрібна
Психологічна або психолого-педагогічна характеристика дитини потрібна як обов’язковий елемент співпраці педагогів дошкільного закладу та фахівців ІРЦ, позаяк:
- надає фахівцям ІРЦ уявлення про поведінку, розвиток, здатність та труднощі дитини в умовах її звичного середовища (дитячого садка);
- характеристика дитини забезпечує безперервність у роботі з дитиною, адже фахівці ІРЦ отримують інформацію, яка базується на тривалих спостереженнях педагогів;
- завдяки характеристиці фахівці ІРЦ можуть зосередитися на уточненні вже описаних особливостей, що економить час і робить діагностику точнішою;
- характеристика дитини є підґрунтям для спільного визначення потреб дитини. Думку педагогів можна співставити з результатами обстеження в ІРЦ для формування об'єктивних висновків і рекомендацій.
Психолого-педагогічна характеристика дитини допомагає оцінити дитину цілісно. Вона базується на спостереженнях педагогів у повному житті дитини і отже висвітлює аспекти, які можуть бути недоступними при діагностиці в незнайомому оточенні. Тож на основі характеристики дитини фахівці ІРЦ можуть запропонувати індивідуальні адаптаційні рекомендації, які враховують можливості дитини та її реальні потреби.
Що включає психолого-педагогічна характеристика дошкільника
У психолого-педагогічній характеристиці описують аспекти, які є важливими для комплексної оцінки:
Аспекти розвитку дитини | Зміст характеристики |
Загальні відомості про дитину |
|
Рівень розвитку основних навичок | Когнітивний розвиток*:
* дає змогу спеціалістам оцінити наявні труднощі з навчанням)
Мовленнєвий розвиток:
* дає змогу ідентифікувати можливі мовленнєві порушення |
Емоційно-вольова сфера | Рівень емоційної стійкості, самооцінки, реакції на стресові ситуації Особливості перебування в колективі |
Соціальні навички | Як дитина взаємодіє з іншими дітьми та дорослими, чи є проблеми з адаптацією у соціальному середовищі |
Фізичний розвиток | Рухові навички — дрібна та велика моторика |
Освітні потреби дитини | Перелік труднощів, які заважають дитині у виконанні завдань Сильні сторони особистості, на які можна опиратися |
Поведінка дитини у звичному середовищі | Як дитина поводиться в групі, рівень дисципліни, реакція на похвалу чи зауваження
|
Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок
Зміст психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку залежить насамперед від особливостей розвитку дитини, її психофізичних порушень. Проаналізуйте приклад характеристики дитини четвертого року життя, що має розлади аутичного спектру (РАС).