📝Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок та вимоги
Психолого-педагогічна характеристика дошкільника з проявами РАС: приклад
Скачати
Психолого-педагогічна характеристика дошкільника: коли складають
Дитина зарахована до закладу дошкільної освіти. Через певний час вихователі та батьки помічають певні труднощі чи то в адаптації дитини, чи в пізнавальній сфері. Щоб виявити освітні проблеми дитини та організувати ефективну допомогу, батькам потрібно звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ).
Серед документів, які подають батьки для проведення комплексної оцінки розвитку особи, є психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку. Її вимагають, якщо дитина перебуває певний час в дошкільному закладі. Укладають психолого-педагогічну характеристику, як правило, вихователь, практичний психолог, логопед. Зразок психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку подаємо в цій статті.
Положення про команду супроводу дитини з ООП
Перелік документів, що подають до ІРЦ
Таблиця містить повний перелік документів, які необхідно подати до інклюзивно-ресурсного центру, окрім психолого-педагогічної характеристики — її, як правило, готує заклад освіти.
Документ | Мета та зміст |
Заява батьків або законних представників | Висвітлює мету звернення до ІРЦ та ініціативу родини щодо проведення комплексної оцінки |
Копії документів, що посвідчують особу | * Свідоцтво про народження дитини. * Паспорт/паспорти батьків (або законних представників). |
Медичні консультаційні висновки, довідки | Надають інформацію про стан здоров'я дитини, її фізичні, неврологічні або інші обмеження чи можливості. |
Індивідуальна програма реабілітації (ІПР) | Подається за наявності у дитини встановленої інвалідності. |
Документи про розвиток (за наявності) | Результати попередніх обстежень чи рекомендації від інших профільних спеціалістів (логопеда, психолога, дефектолога тощо). |
Малюнки, аплікації тощо | Візуально ілюструють рівень навчальних, творчих та пізнавальних здібностей дитини. |
Важливо: повний пакет документів дозволяє фахівцям ІРЦ провести комплексну психолого-педагогічну оцінку максимально об'єктивно та точно визначити освітні потреби дитини. Однак психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку є одним із ключових документів. Вона надає фахівцям ІРЦ важливі відомості для глибшого розуміння особливостей розвитку дитини та планування подальшої підтримки.
Психолого-педагогічна характеристика дитини: навіщо потрібна
Психологічна або психолого-педагогічна характеристика дитини потрібна як обов’язковий елемент співпраці педагогів дошкільного закладу та фахівців ІРЦ, позаяк:
- надає фахівцям ІРЦ уявлення про поведінку, розвиток, здатність та труднощі дитини в умовах її звичного середовища (дитячого садка);
- характеристика дитини забезпечує безперервність у роботі з дитиною, адже фахівці ІРЦ отримують інформацію, яка базується на тривалих спостереженнях педагогів;
- завдяки характеристиці фахівці ІРЦ можуть зосередитися на уточненні вже описаних особливостей, що економить час і робить діагностику точнішою;
- характеристика дитини є підґрунтям для спільного визначення потреб дитини. Думку педагогів можна співставити з результатами обстеження в ІРЦ для формування об'єктивних висновків і рекомендацій.
Психолого-педагогічна характеристика дитини базується на щоденних спостереженнях педагогів та допомагає оцінити дитину цілісно. Вона висвітлює аспекти, які можуть бути недоступними при діагностиці в незнайомому оточенні. Тож на основі психолого-педагогічної характеристики дитини фахівці ІРЦ можуть запропонувати індивідуальні адаптаційні рекомендації, які враховують можливості та реальні потреби дошкільника.
Що містить психолого-педагогічна характеристика дошкільника
У психолого-педагогічній характеристиці описують аспекти, які є важливими для комплексної оцінки:
Аспекти розвитку дитини | Зміст характеристики |
Загальні відомості про дитину |
|
Рівень розвитку основних навичок | Когнітивний розвиток*:
* дає змогу спеціалістам оцінити наявні труднощі з навчанням)
Мовленнєвий розвиток:
* дає змогу ідентифікувати можливі мовленнєві порушення |
Емоційно-вольова сфера | Рівень емоційної стійкості, самооцінки, реакції на стресові ситуації Особливості перебування в колективі |
Соціальні навички | Як дитина взаємодіє з іншими дітьми та дорослими, чи є проблеми з адаптацією у соціальному середовищі |
Фізичний розвиток | Рухові навички — дрібна та велика моторика |
Освітні потреби дитини | Перелік труднощів, які заважають дитині у виконанні завдань Сильні сторони особистості, на які можна опиратися |
Поведінка дитини у звичному середовищі | Як дитина поводиться в групі, рівень дисципліни, реакція на похвалу чи зауваження
|
Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок
Зміст психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку залежить насамперед від особливостей розвитку дитини, її психофізичних порушень. Проаналізуйте приклад характеристики дитини четвертого року життя, що має розлади аутичного спектру (РАС) — скачайте на початку статті.
Підсумок: ключ до успішної оцінки в ІРЦ
Психолого-педагогічна характеристика дитини, зразок якої ми розглянули, є документом, який батьки подають до ІРЦ для проведення комплексної оцінки розвитку. Якісно складена психолого-педагогічна характеристика, що ґрунтується на об'єктивних спостереженнях та аналізі розвитку, стає основою для фахівців інклюзивно-ресурсного центру. Вона допомагає комплексно оцінити сильні та слабкі сторони дитини, зрозуміти її особливості комунікації, пізнавальної діяльності та емоційно-вольової сфери. Зразок психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку допомагає педагогам уникнути поширених помилок і подати максимально інформативні та змістовні дані.
Пам'ятайте: чітка, конкретна та неупереджена характеристика пришвидшує процес надання рекомендацій та індивідуалізацію освітнього маршруту, забезпечуючи дитині необхідну підтримку для успішного розвитку та інклюзії.


