📝Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок та вимоги

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр №2» Рівненської міської ради
Психолого-педагогічна характеристика дитини - один із документів, які подають в інклюзивно-ресурсний центр батьки для проведення комплексної оцінки розвитку дитини. Яка роль характеристики та її зміст - читайте у статті. Заодно проаналізуєте зразок характеристики.
Освітня субвенція — 2025 Психолого-педагогічна характеристика дошкільника з проявами РАС: приклад   
  Скачати  

       

Психолого-педагогічна характеристика дитини — це ключовий документ, який батьки подають до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної оцінки розвитку

Психолого-педагогічна характеристика дошкільника: коли складають

Дитина зарахована до закладу дошкільної освіти. Через певний час вихователі та батьки помічають певні труднощі чи то в адаптації дитини, чи в пізнавальній сфері. Щоб виявити освітні проблеми дитини та організувати ефективну допомогу, батькам потрібно звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ).       

Серед документів, які подають батьки для проведення комплексної оцінки розвитку особи, є психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку. Її вимагають, якщо дитина перебуває певний час в дошкільному закладі. Укладають психолого-педагогічну характеристику, як правило, вихователь, практичний психолог, логопед.

Положення про команду супроводу дитини з ООП

Окрім психолого-педагогічної характеристики, до ІРЦ подають ще й інші документи, що доповнюють загальну картину:

  • заява батьків або законних представників — висвітлює мету звернення та ініціативу родини;
  • копії документів: свідоцтва про народження дитини, паспорта/паспортів батьків;
  • медичні консультаційні висновки, довідки — надають інформацію про стан здоров'я дитини, її можливості, фізичні чи неврологічні обмеження;
  • індивідуальна програма реабілітації — за наявності інвалідності;
  • документи про розвиток (якщо є) — наприклад, результати попередніх обстежень чи рекомендації від інших спеціалістів;
  • малюнки, аплікації тощо — ілюструють рівень навчальних і творчих здібностей дитини.

Однак психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку є одним із ключових документів. Вона надає фахівцям ІРЦ важливі відомості для глибшого розуміння особливостей розвитку дитини та планування подальшої підтримки.

Психолого-педагогічна характеристика дитини: навіщо потрібна

Психологічна або психолого-педагогічна характеристика дитини потрібна як обов’язковий елемент співпраці педагогів дошкільного закладу та фахівців ІРЦ, позаяк:

  • надає фахівцям ІРЦ уявлення про поведінку, розвиток, здатність та труднощі дитини в умовах її звичного середовища (дитячого садка);
  • характеристика дитини забезпечує безперервність у роботі з дитиною, адже фахівці ІРЦ отримують інформацію, яка базується на тривалих спостереженнях педагогів;
  • завдяки характеристиці фахівці ІРЦ можуть зосередитися на уточненні вже описаних особливостей, що економить час і робить діагностику точнішою;
  • характеристика дитини є підґрунтям для спільного визначення потреб дитини. Думку педагогів можна співставити з результатами обстеження в ІРЦ для формування об'єктивних висновків і рекомендацій.

Психолого-педагогічна характеристика дитини базується на щоденних спостереженнях педагогів та допомагає оцінити дитину цілісно. Вона висвітлює аспекти, які можуть бути недоступними при діагностиці в незнайомому оточенні. Тож на основі психолого-педагогічної характеристики дитини фахівці ІРЦ можуть запропонувати індивідуальні адаптаційні рекомендації, які враховують можливості та реальні потреби дошкільника.

Що містить психолого-педагогічна характеристика дошкільника 

У психолого-педагогічній характеристиці описують аспекти, які є важливими для комплексної оцінки:

Аспекти розвитку дитини

Зміст характеристики

Загальні відомості про дитину

  • вік, стать, соціальний статус сім'ї;
  • упродовж якого періоду відвідує дошкільний заклад, наскільки регулярно;
  • стан здоров'я (загальна інформація).

Рівень розвитку основних навичок

Когнітивний розвиток*:

  • як дитина сприймає та засвоює інформацію, розуміє інструкції;
  • розвиток пам'яті, уваги, мислення

* дає змогу спеціалістам оцінити наявні труднощі з навчанням)

 

Мовленнєвий розвиток:

  • здатність відтворювати склади, слова, будувати речення, розуміти мову
  • активний і пасивний словниковий запас

* дає змогу ідентифікувати можливі мовленнєві порушення

Емоційно-вольова сфера

Рівень емоційної стійкості, самооцінки, реакції на стресові ситуації

Особливості перебування в колективі

Соціальні навички

Як дитина взаємодіє з іншими дітьми та дорослими, чи є проблеми з адаптацією у соціальному середовищі

Фізичний розвиток

Рухові навички дрібна та велика моторика

Освітні потреби дитини

Перелік труднощів, які заважають дитині у виконанні завдань

Сильні сторони особистості, на які можна опиратися

Поведінка дитини у звичному середовищі

Як дитина поводиться в групі, рівень дисципліни, реакція на похвалу чи зауваження

 

Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок

Психолого-педагогічна характеристика дитини дошкільного віку: зразок

🖥 СКАЧАТИ

Зміст психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку залежить насамперед від особливостей розвитку  дитини, її психофізичних порушень. Проаналізуйте приклад характеристики дитини четвертого року життя, що має розлади аутичного спектру (РАС).

Підсумок: ключ до успішної оцінки в ІРЦ

Якісно складена психолого-педагогічна характеристика, що ґрунтується на об'єктивних спостереженнях та аналізі розвитку, стає основою для фахівців інклюзивно-ресурсного центру. Вона допомагає комплексно оцінити сильні та слабкі сторони дитини, зрозуміти її особливості комунікації, пізнавальної діяльності та емоційно-вольової сфери. Зразок психолого-педагогічної характеристики дитини дошкільного віку допомагає педагогам уникнути поширених помилок і подати максимально інформативні та змістовні дані.

Пам'ятайте: чітка, конкретна та неупереджена характеристика пришвидшує процес надання рекомендацій та індивідуалізацію освітнього маршруту, забезпечуючи дитині необхідну підтримку для успішного розвитку та інклюзії.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді