Освітній омбудсмен розкритикувала наявну систему підвищення кваліфікації вчителів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Підвищення кваліфікації педагогів має стати реальним інструментом розвитку, а не формальністю

Проблеми підвищення кваліфікації педагогів

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: серпень 2025
   Скачати  

             

Освітній омбудсмен Надія Лещик звернула увагу на нагальні проблеми у сфері підвищення кваліфікації педагогічних працівників. У своєму дописі вона наголосила, що цей процес повинен бути дієвим інструментом професійного зростання вчителя, а не зводитися до формального збирання сертифікатів та балів.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Як зауважила посадовиця, що якість підвищення кваліфікації безпосередньо впливає на ефективність освітнього процесу, добробут педагогів і безпеку освітнього середовища. Водночас вона вказала на низку системних проблем, які заважають зробити цей процес справді корисним для вчителів:

  • перевантаження освітян та нестача часу;
  • примусовий вибір провайдерів;
  • обмежене фінансування;
  • відсутність контролю за якістю освітніх послуг;
  • поширення «чорного ринку» сертифікатів;
  • незаконна вимога щороку набирати фіксовану кількість годин;
  • потреба в обов’язковому включенні правопросвітницьких курсів до змісту підвищення кваліфікації.

Омбудсмен також опрацювала проєкт змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників (постанова КМУ №800) і надала Міністерству освіти і науки України пропозиції щодо його вдосконалення. Зокрема, вона запропонувала:

  • закріпити право педагога самостійно визначати обсяг щорічного підвищення кваліфікації;
  • запровадити обов’язкову акредитацію освітніх програм як інструмент забезпечення доброчесності;
  • розробити та затвердити Положення про акредитацію таких програм і визначити відповідальний орган;
  • сформувати перелік освітніх та/або професійних кваліфікацій для включення до документів про підвищення кваліфікації.

Надія Лещик наголосила, що запропоновані МОН зміни мають супроводжуватись одночасною розробкою всіх необхідних нормативно-правових актів. В іншому випадку це може призвести до нерозуміння і труднощів у реалізації норм як для педагогів, так і для провайдерів підвищення кваліфікації.

Детальніше про підвищення кваліфікації педагогів зазначено на сайті Офісу освітнього омбудсмена. 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Кваліфікаційні категорії педпрацівників та ступені освіти: як співвіднести під час атестації

З’ясуємо, чи тотожні поняття «фаховий молодший бакалавр» та «молодший бакалавр». Розберемося, як співвідноситься кваліфікація в документі про освіту та рівень кваліфікації за Національною рамкою кваліфікацій і як це впливає на атестацію педагога. А також як атестувати педагогів із середньою спеціальною освітою, отриманою до 1991 року
4242

Атестація вчителів у 2026 році: що? де? коли?

Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати… Тож зібрали тут основне
99079

Санітарний регламент для шкіл: на що директору звернути увагу

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти діє з 2021 року і замінив відповідний ДСанПіН. Порівняємо ці два документи, а також розглянемо внесені в Санітарний регламент зміни щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, аби ви врахували їх у роботі
22560

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді