Освітній омбудсмен розкритикувала наявну систему підвищення кваліфікації вчителів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Підвищення кваліфікації педагогів має стати реальним інструментом розвитку, а не формальністю

Проблеми підвищення кваліфікації педагогів

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: грудень 2025
   Скачати  

             

Освітній омбудсмен Надія Лещик звернула увагу на нагальні проблеми у сфері підвищення кваліфікації педагогічних працівників. У своєму дописі вона наголосила, що цей процес повинен бути дієвим інструментом професійного зростання вчителя, а не зводитися до формального збирання сертифікатів та балів.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Як зауважила посадовиця, що якість підвищення кваліфікації безпосередньо впливає на ефективність освітнього процесу, добробут педагогів і безпеку освітнього середовища. Водночас вона вказала на низку системних проблем, які заважають зробити цей процес справді корисним для вчителів:

  • перевантаження освітян та нестача часу;
  • примусовий вибір провайдерів;
  • обмежене фінансування;
  • відсутність контролю за якістю освітніх послуг;
  • поширення «чорного ринку» сертифікатів;
  • незаконна вимога щороку набирати фіксовану кількість годин;
  • потреба в обов’язковому включенні правопросвітницьких курсів до змісту підвищення кваліфікації.

Омбудсмен також опрацювала проєкт змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників (постанова КМУ №800) і надала Міністерству освіти і науки України пропозиції щодо його вдосконалення. Зокрема, вона запропонувала:

  • закріпити право педагога самостійно визначати обсяг щорічного підвищення кваліфікації;
  • запровадити обов’язкову акредитацію освітніх програм як інструмент забезпечення доброчесності;
  • розробити та затвердити Положення про акредитацію таких програм і визначити відповідальний орган;
  • сформувати перелік освітніх та/або професійних кваліфікацій для включення до документів про підвищення кваліфікації.

Надія Лещик наголосила, що запропоновані МОН зміни мають супроводжуватись одночасною розробкою всіх необхідних нормативно-правових актів. В іншому випадку це може призвести до нерозуміння і труднощів у реалізації норм як для педагогів, так і для провайдерів підвищення кваліфікації.

Детальніше про підвищення кваліфікації педагогів зазначено на сайті Офісу освітнього омбудсмена. 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Держбюджет-2026: рекордні видатки на освіту

У Держбюджеті-2026 на освіту передбачено 278,7 млрд грн, що на 79,8 млрд грн більше ніж у 2025 році. З’ясуємо, на що саме спрямовані ці кошти та чого очікувати освітянам у 2026 році
131

Графік відпусток у закладі освіти

Графік відпусток — обов’язковий документ. За відсутність графіка чи не ознайомлення з ним працівників Держпраці притягує керівників до адміністративної відповідальності. Перевірте, чи правильно склали, затвердили й погодили документ
62792

Персоналізація за 5 хвилин: як штучний інтелект допомагає створювати унікальні завдання та тести для учнів

Інтернет-ресурси, зокрема нейромережі, стрімко набирають популярності. Ознайомтеся з основними відомостями про нейромережі та штучний інтелект в освітньому процесі. Скористайтеся досвідом, як створювати за їх допомогою навчальний контент і розвивати в учнів критичне мислення
1748

Вступна кампанія 2026: основні орієнтири

Якою буде вступна кампанія 2026 в Україні, яких змін та нововведень очікувати? Проаналізуємо чинні документи, офіційні заяви та пропозиції, які обговорюються
426

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54405

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді