Освітній омбудсмен розкритикувала наявну систему підвищення кваліфікації вчителів

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Messenger-канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Підвищення кваліфікації педагогів має стати реальним інструментом розвитку, а не формальністю

Проблеми підвищення кваліфікації педагогів

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: жовтень 2025
   Скачати  

             

Освітній омбудсмен Надія Лещик звернула увагу на нагальні проблеми у сфері підвищення кваліфікації педагогічних працівників. У своєму дописі вона наголосила, що цей процес повинен бути дієвим інструментом професійного зростання вчителя, а не зводитися до формального збирання сертифікатів та балів.

Посадова інструкція вчителя: оновлена

Як зауважила посадовиця, що якість підвищення кваліфікації безпосередньо впливає на ефективність освітнього процесу, добробут педагогів і безпеку освітнього середовища. Водночас вона вказала на низку системних проблем, які заважають зробити цей процес справді корисним для вчителів:

  • перевантаження освітян та нестача часу;
  • примусовий вибір провайдерів;
  • обмежене фінансування;
  • відсутність контролю за якістю освітніх послуг;
  • поширення «чорного ринку» сертифікатів;
  • незаконна вимога щороку набирати фіксовану кількість годин;
  • потреба в обов’язковому включенні правопросвітницьких курсів до змісту підвищення кваліфікації.

Омбудсмен також опрацювала проєкт змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників (постанова КМУ №800) і надала Міністерству освіти і науки України пропозиції щодо його вдосконалення. Зокрема, вона запропонувала:

  • закріпити право педагога самостійно визначати обсяг щорічного підвищення кваліфікації;
  • запровадити обов’язкову акредитацію освітніх програм як інструмент забезпечення доброчесності;
  • розробити та затвердити Положення про акредитацію таких програм і визначити відповідальний орган;
  • сформувати перелік освітніх та/або професійних кваліфікацій для включення до документів про підвищення кваліфікації.

Надія Лещик наголосила, що запропоновані МОН зміни мають супроводжуватись одночасною розробкою всіх необхідних нормативно-правових актів. В іншому випадку це може призвести до нерозуміння і труднощів у реалізації норм як для педагогів, так і для провайдерів підвищення кваліфікації.

Детальніше про підвищення кваліфікації педагогів зазначено на сайті Офісу освітнього омбудсмена. 

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5628

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
77826

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу: від А до Я

Протокол засідання команди психолого-педагогічного супроводу — це юридична основа для ухвалення всіх рішень щодо інклюзивного навчання учня. Дізнайтеся, як перетворити адміністративний обов'язок на дієвий інструмент ефективної роботи в інклюзії. Усі деталі та зразки протоколів — у статті.
4018

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
82078

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді